woensdag, 26 september 2018

TEST: SsangYong 2.2 e-XDi Sapphire: Elke kilometer beter

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: SsangYong 2.2 e-XDi Sapphire: Elke kilometer beter © Autonieuws
Nadat we SsangYongs nieuwe Rexton in december vorig jaar bij de internationale perspresentatie kort konden testen in de buurt van Warschau kregen we nu de gelegenheid om niet minder dan 3.600 km aan het stuur van de grootste SsangYong door te brengen en echt te kunnen ontdekken wat zijn voor- en nadelen zijn.


Hoewel diesel vandaag overal tegenwind krijgt is de e-XDi220 wel degelijk de meest geschikte motor voor deze grote terreinwagen. De 2,2 liter grote viercilinder slaagt er met zijn 181 pk en 420 Nm (in combinatie met de automaat) in om hem vlot voort te bewegen, waarbij hij bij 130 km/h op de snelweg net wat meer dan 2.000 toeren draait en nog meer dan voldoende reserves overhoudt voor wanneer het nodig zou zijn om door te gaan tot de top van 185 km/h. 

Net als bij de perspresentatie reden we de Rexton ook nu met de zeventrapsautomaat. Die is afkomstig van Mercedes, en hoewel het een exemplaar van de vorige generatie is doet hij zijn werk goed en discreet, op de occasionele korte aarzeling na. Samen met de viercilinder vormt die automaat een goed team, en we vergeven hem zijn wat onhandige manuele schakelmodus (met een klein knopje links op de pook) dan ook graag. Met een gemiddeld testverbruik van tien liter rond kan je de Rexton bezwaarlijk een zuinige jongen noemen, maar hij weegt dan ook zo’n 2,1 ton en heeft het frontale oppervlak van een Amerikaanse koelkast. De dieseltank kan 70 liter bevatten, wat voor de durvers een actieradius van 700 km betekent. Handig is trouwens dat de uitgebreide boordcomputer ook een functie bevat die voor elke rit laat weten hoeveel liter brandstof er reeds verbruikt is. 

DSC09917 2Die boordcomputer zit vervat in een modern dashboard dat zeer volledig is en voor de snelheid (naast de analoge teller) niet minder dan drie weergavemogelijkheden biedt, naast een hele hoop andere functies om de auto helemaal af te stemmen op de wensen van de bestuurder. Dat hij niet over een head-up-display of een automatische afstandsregelaar voor de cruise control kan beschikken is jammer, maar voor het overige was onze Sapphire-topversie erg goed uitgerust, met onder meer mooi leder, een wel heel stevig blazende automatische airco met twee zones (die we vaak op 24° moesten instellen omdat het anders te koud werd), stoelverwarming én –ventilatie voorin en een verwarmd stuurwiel. Verder beschikken de twee voorstoelen over een elektrische bediening en heeft de bestuurder bovendien een geheugen ter beschikking voor zijn instellingen, opent de kofferklep zich automatisch als je er even achter blijft staan (en die functie ook geactiveerd hebt in de instellingen, anders wacht je tevergeefs…) en is er daarnaast de handenvrije toegang die de auto wanneer je dat wenst ook automatisch ontgrendelt als je in de buurt bent en weer afsluit als je wegstapt. 

Voor de navigatie werkt SsangYong met een TomTom-systeem dat op het centrale aanraakscherm van 9,2 duim maar ook centraal tussen de tellers zijn aanwijzingen geeft. Op zich voldoet dat systeem zeker, maar het is veel minder verfijnd qua weergave dan de beste originele systemen in nog prestigieuzere SUV’s. Wie liever zijn smartphone gebruikt om te navigeren kan dat trouwens ook, want zelfs op de basisversie zijn Apple Carplay en Google Android Auto standaard. 

Alleen bij het stevig accelereren (van 0 tot 100 km/h in 11 seconden) laat de viercilinder zich horen, maar voor het overige is de Rexton een toonbeeld van stilte. Zowel de motorbrom als het windgeruis en de rolgeluiden van de banden worden zeer goed gedempt. Het comfort aan boord is dan ook een van de sterkste punten van de Rexton, naast zijn binnen- en kofferruimte.

DSC09899 2Qua wegligging en rijgedrag kregen we tijdens onze langere test de bevestiging van wat we in december al schreven. Snel genomen scherpe bochten liggen hem niet echt, maar hij boezemt wel vertrouwen in. Wie een rustige rijstijl heeft en eerder op comfort en ruimte rekent vindt hier dus een ideale partner. Aan boord heerst ook een gevoel van veiligheid, door zijn hoogte en breedte, maar ook door de uitgebreide veiligheidsuistrusting met tot negen airbags, elektronische remkrachtverdeling, frontale botswaarschuwing, een automatische noodremfunctie, spoorassistentie, grootlichtassistentie, verkeersbordenherkenning, bandendrukcontrole en de ‘Around view’-monitoring in 3D, die heel welkom is in zo’n grote auto en tot op de centimeter nauwkeurig parkeren toelaat. De bestuurder zal dan wel moeten wennen aan de grote ontdubbeling van het stuur. Je moet in de Rexton duidelijk meer aan het stuur draaien dan in andere auto’s om hem van richting te doen veranderen. .



Hoewel hij als tweewielaangedreven versie (met alleen achterwielaandrijving) verkrijgbaar is raden we graag de vierwielaangedreven versie met de automaat aan. Die beschikt namelijk over een onafhankelijke multilinkophanging achteraan. De vierwielandrijving is die van een echte terreinwagen, met een reductiebak en een vergrendelbaar differentieel die in normale omstandigheden op de achterwielen wordt aangedreven en de voorwielen enkel inschakelt wanneer de bestuurder dat vraagt. Een echte terreinwagen dus, wat al duidelijk was door zijn ladderchassis en hoge sleepvermogen van maar liefst 3.500 kg.

De officiële CO2-uitstoot van minimaal 199 g/km is te hoog om fiscaal interessant te zijn, en vormt eigenlijk het voornaamste nadeel voor wie een Rexton wil, want qua prijs doet SsangYong echt wel zijn best. Vanaf € 29.490,- incl BTW rijd je al met de goed uitgeruste Crystal-basisversie en je geniet altijd vijf jaar waarborg en bijstand. Reken voor een full option Sapphire-topmodel met vierwielaandrijving en automaat op zo’n € 50.000,-, een bedrag dat zeer redelijk is voor wat hij biedt. 

Eigenlijk levert SsangYong met de nieuwe Rexton een uitzonderlijke prestatie af, want het verschil met de oude is hemelsbreed, en in één generatie slaagt de kleine Koreaanse constructeur erin om zich op het niveau van de concurrentie te hijsen terwijl hij zijn collega’s qua prijs de broek afdoet. We waren na onze eerste korte test al aangenaam verrast, maar na 3.600 aangename kilometers zijn we echt fan geworden van deze grote SUV.

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Prijs & uitrusting
Comfort
Binnenruimte

Onhandige afmetingen in de stad
CO2- uitstoot

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy