donderdag, 12 juli 2018

TEST: Jaguar I-Pace: Mijlpaal aan de laadpaal

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Jaguar I-Pace: Mijlpaal aan de laadpaal © JLR
In vergelijking met de Duitse Drie mag Jaguar dan wel een kleine constructeur zijn, maar met de financiële back-up van moederhuis TATA zijn ze er bij het Britse merk toch maar in geslaagd om hun veel grotere concurrenten het nakijken te geven door als allereerste Europese merk een premium-elektrische auto op de markt te brengen. En geloof ons, de I-Pace legt de lat voor al wat nog moet volgen meteen erg hoog.


Niet alleen heeft Jaguar BMW, Mercedes en Audi in snelheid gepakt, het zorgt er meteen ook voor dat Tesla, na enkele jaren alleenheerschappij in het premium-EV-segment, er plots een kanjer van een concurrent bijheeft. 

Jaguar I PACE Photon Red 033Jaguar groeit als kool. In tien jaar verdubbelde het zijn gamma en verdrievoudigde het aantal verkochte auto’s, met dank ook aan de Pace-familie van SUV’s, die nu naast de E- en F-Pace uitgebreid wordt met de I-Pace. Die werd van een wit blad als elektrische auto ontwikkeld en staat dus niet op het platform van een andere Jaguar of Land Rover. Vertrekken van nul is zeker niet de goedkoopste manier om een auto te ontwikkelen, maar maakt het wel mogelijk om weinig of geen compromissen te maken bij het ontwerp, en zo een betere auto te bouwen dan wanneer je op basis van een bestaande structuur moet werken. De I-Pace is door het opmerkelijke designtalent van Ian Callum niet alleen onmiddellijk herkenbaar als een nieuwe Jaguar waarin je de lijn van de E- en F-Pace ziet, maar tegelijk is het duidelijk dat dit geen klassieke auto is. Door het zogenaamde Cab Forward-ontwerp, met de passagierscel vrij ver naar voren ingeplant, en door het helemaal aan de uiteinden van de auto plaatsen van de wielen is er binnenin een zee van ruimte. Met de wielbasis van bijna drie meter doet hij even goed als een XJ-limousine, terwijl hij qua buitenafmetingen precies tussen een F-Pace en een XF past. Bij het ontwikkelen van Jaguars eerste EV was een van de belangrijkste aspecten een zo laag mogelijke luchtweerstand. Leuke gimmicks als de in de deuren verdwijnende deurklinken gaan hier samen met een hele reeks aerodynamische details die de I-Pace een voortreffelijke Cw-waarde weten te bezorgen. Hij klieft zo zuiver door de lucht dat de stilte aan boord opmerkelijk is. Natuurlijk hoor je de elektromotoren amper of niet, maar ook het rolgeluid en zeker het windgeruis worden perfect onderdrukt, waardoor we echt onder de indruk waren van de stilte aan boord.

Jaguar I PACE Photon Red 023De voor de I-Pace, maar ook voor andere elektrische Jaguars en Land Rovers ontworpen aluminium structuur bevat centraal de 90 kWh sterke Lithium-Ionbatterij met 432 cellen en heeft twee synchrone permanente magneetmotoren. Ze zijn voor- en achteraan geplaatst en leveren elk 200 pk, wat het totaalvermogen op 400 pk brengt. Het koppel bedraagt net geen 700 Nm, en aangezien dat koppel onmiddellijk bij het vertrek volledig ter beschikking staat gaat de I-Pace, zoals elke elektrische auto, er vanuit stilstand als een speer vandoor. Optrekken tot 100 km/h klaart hij in 4,8 seconden, en bij elke snelheid zijn de hernemingen bijzonder vinnig. Hij moet daarbij nog een stuk onderdoen voor de snelheidsindruk in een Tesla Model S of X, maar geloof ons als we zeggen dat hij meer dan snel genoeg is voor zelfs heel veeleisende klanten en dat hij zijn Amerikaanse concurrent in de bochten achter zich laat. De top is begrensd op 200 km/h, wat we zelf konden ervaren op de Duitse Autobahn in de Eifelregio waar Jaguar ons uitnodigde voor de testritten. 

Het lage zwaartepunt door het onder de vloer positioneren van de batterijen zorgt niet alleen voor meer hoofdruimte en een hogere rijpositie, wat veelal gewaardeerd wordt omdat je zo een goed overzicht hebt, maar vooral ook voor een fijne wegligging, waarbij de koets eigenlijk zo goed als niet gaat doorhangen in de bochten. De perfecte 50/50-gewichtsverdeling en de lange wielbasis zorgen daarenboven voor een onberispelijke rijstabiliteit. De wegligging en tractie van de I-Pace zijn uitstekend, en de software zorgt er voortdurend voor dat het vermogen en het koppel naar de wielen met de meeste grip worden verstuurd, waardoor de tractie optimaal is en er geen sprake is van wielspin. Daarbij wordt het rijgedrag eigenlijk meer gestuurd door de motoren dan door het ESP, dat veel minder moet tussenkomen dan bij een even krachtige auto met verbrandingsmotor. De twee motoren zouden trouwens ook hun nut hebben in het terrein, door de perfecte verdeling van het vermogen over de vier wielen, al konden we dat niet nagaan.

Volgens de nieuwe WLTP-meetcyclus biedt de I-Pace een actieradius van niet minder dan 480 kilometer. Dat is erg mooi, maar in reële rijomstandigheden haal je die waarde natuurlijk niet. Een werkelijk rijbereik van zo’n 350 km is echter haalbaar, wat echt wel OK is en steeds minder een belemmering vormt voor potentiële klanten. Snel 100 extra kilometer bijladen aan een gelijkstroom-snellader (waarbij hij tot 100 kWh van het beschikbare laadvermogen kan gebruiken) lukt in 15 minuten. Aan maximum 7 kWh thuis of aan een normale laadpaal duurt het volledig opladen van een lege batterij zo’n 12,5 uur. 

Jaguar I PACE Photon Red 087Als premium-SUV moet de I-Pace natuurlijk ook comfortabel zijn. Een deel van dat comfort bestaat uit de reeds aangehaalde voorbeeldige werkingsstilte, maar ook de ophanging is daarvoor van primordiaal belang. Op de perfecte Duitse wegen konden we genieten van een heerlijk zachte ophanging, die ook in de bochten geen last had met het nochtans aanzienlijke gewicht (2.208 kg) van de auto, en ook het mooie interieur met de twee aanraakschermen en een modern maar niet té futuristisch aandoend dashboard laat een erg goede indruk na. Zowel de standaard- als de sportzetels zitten erg goed en achterin is er veel ruimte voor de benen en het hoofd van de inzittenden, met dank aan de lange wielbasis en de laag ingeplante batterijen. De koffer is met een inhoud van 656 liter vrij ruim, en kan door het neerklappen van de achterbank verder vergroot worden, terwijl voorin nog een minikoffertje van 27 liter zit. 

Een dergelijk concentraat van moderne technologie en uitrusting in een van een wit blad ontworpen auto kan niet goedkoop zijn. De I-Pace is bovendien een echte Jaguar. Dat wil dus zeggen dat de instapprijs van € 78.990,- ook niet meer dan een instapprijs is. Wil je hem een beetje deftig uitrusten met luchtvering en variabele dempers, leder, een glazen dak, mooie wielen, een soundsysteem en allerlei ander fraais, mag je al gauw tussen de € 90.000,- en € 100.000,- uit je zak toveren. Fiscaal is hij natuurlijk extreem interessant, en je koopt met zo’n I-Pace wel de toekomst. Zeker voor zakelijke gebruikers, de belangrijkste markt voor dergelijke auto’s, is die catalogusprijs trouwens geen hinderpaal, omdat daar ook de fiscaliteit, gebruikskosten en zeker ook de herverkoopwaarde in rekening worden gebracht.

De hardware is die van een echte, ervaren autoconstructeur, en de elektrische aandrijving en (over the air geüpdatete) software staan op het niveau van zijn voorlopig enige rechtstreekse concurrent, terwijl hij qua prijzen wedijvert met die Amerikaanse fabrikant maar –dat moet ook gezegd- nog niet dezelfde autonome rijfuncties biedt.

Volgens ons heeft de I-Pace alle troeven om de markt van de premium-elektrische auto helemaal open te breken en wordt de strijd met zijn binnenkort te verwachten Europese concurrenten uiterst boeiend. Hij is bovendien een gamechanger in die zin dat hij ook een echt alternatief is voor een F-Pace of XF met een krachtige verbrandingsmotor. Dat elektrisch rijden geen straf is, bewijst nu ook Jaguar.

87
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Comfort en binnenruimte
Uitstekend weggedrag
Prestaties

Autonome rijfuncties


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy