dinsdag, 05 juni 2018

TEST: Volvo V60 T6 AWD Geartronic: Tegen de Duitse drie

TEST: Volvo V60 T6 AWD Geartronic: Tegen de Duitse drie © Volvo Cars
Niet alleen de SUV’s worden bij Volvo vernieuwd, ook de breaks worden in een nieuw jasje gestoken. Aangezien de lijn van de V90 unaniem gesmaakt werd heeft Volvo van hetzelfde vaatje getapt toen het de nieuwe V60 tekende. Deze kleinere broer van de V90 is zo mogelijk nog eleganter en komt bijzonder evenwichtig voor de dag. Wij reden hem in de buurt van Barcelona met de T6-benzine van 310 pk onder de motorkap.


New V60 exterior 15Zoals alle grote Volvo’s van de 90-reeks en ook de XC60 staat de nieuwe V60 op het Scalable Product Architecture-platform (SPA) van het merk, en neemt hij heel wat stijlelementen van zijn broers over. Dat gaat dan over de karakteristieke koplampen met de ledsignatuur in liggende T-vorm die volgens Volvo refereert aan de Hamer van Thor, maar ook over de typische achterlichten in L-vorm. Het design van de V60 is een voltreffer, met een prachtige lijn maar ook een geslaagd interieur dat typisch Volvo is en onmiddellijk vertrouwd aanvoelt door het grote verticale aanraakscherm van 9 duim.



Hij wil zijn plaats veroveren in het D-premiumsegment waar hij moet concurreren met grote namen als de Audi A4 Avant, BMW 3 Touring en Mercedes C-Klasse break, wat betekent dat de verwachtingen hooggespannen zijn.

Qua look moet hij alvast niet onderdoen voor die concurrenten, maar ook de praktische aspecten werden niet verwaarloosd, wat voor een break eigenlijk niet meer dan logisch is. Met een kofferinhoud van 529 liter doet de V60 duidelijk beter dan zijn voorganger die niet meer dan 430 liter inhoud bood, maar overtreft hij ook de BMW 3 Touring (495 l), de Audi A4 Avant (505 l) en de Mercedes C Break (490 l). Ook qua binnenruimte is de V60 een voltreffer, met zowel voor- als achterin objectief én gevoelsmatig meer dan genoeg plaats voor armen en benen, en daarbovenop de – dit is tenslotte een Volvo - perfect zittende en steunende stoelen.

TARRAGONA 09 NEWDe Volvo V60 staat vanaf september in de showroom met een vanafprijs van € 34.950 (D3). Het motorenaanbod van de V60 biedt de koper de keuze uit twee diesels, de D3 en D4 met respectievelijk 150 en 190 pk, twee benzines, de T5 (250 pk) en de door ons geteste T6 (310 pk), maar ook niet minder dan twee plugin-hybrides: de T6 Twin Engine (340 pk gecombineerd vermogen) en de T8 Twin Engine (390 pk) die passen in het kader van Volvo’s wil om vanaf volgend jaar alle nieuwe wagens (deels) elektrisch te maken. Op de D3 en D4 na, die ook met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar zijn, worden alle V60’s voorzien van een Geartronic achttrapsautomaat. In onze testwagen stelde die ons enigszins teleur, doordat hij soms twijfelde tussen twee versnellingen en bij een stevige rijstijl niet echt kon volgen. De prestaties van de T6, die zoals alle V60-versies vier cilinders en een cilinderinhoud van twee liter heeft, zijn objectief gezien mooi, met een acceleratie van 0-100 km/h in amper 5,8 seconden en een top van 250 km/h en ook knappe hernemingen. Maar wij waren niet onder de indruk van de krachtontplooiing. De aandrijflijn is aangenaam en soepel, maar geeft nooit de indruk over 310 pk te beschikken. Door de vierwielaandrijving is van tractieproblemen natuurlijk geen sprake.

De V60 is met zijn totale lengte van 4.761 mm 17,5 cm korter dan grote broer V90, en weegt als T6 45 kg minder (leeggewicht 1754 vs 1799 kg). Dat voel je in het rijgedrag, dat wat vlotter en sportiever is, maar nooit oncomfortabel wordt. De ophanging verteert de oneffenheden in de weg goed en zorgt voor een zacht rijcomfort, wat voor een gezinswagen niet meer dan logisch is.

New V60 interior 10Het verbruik is met zo’n 8 l/100 km bij een rustige rijstijl en 10 l/100 km voor wie het vermogen echt wil uitbuiten conform de verwachtingen. Ook conform de verwachtingen bij een Volvo is het veiligheidsarsenaal dat erg uitgebreid is, met onder meer Volvo’s City Safety met Autobrake-technologie dat volgens de Zweden als enige op de markt voetgangers, fietsers en grote dieren herkent. Ook de infotainmenttechnologie staat op peil, met Volvo’s Sensus-infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple Carplay, Android Auto en 4G en natuurlijk bediend wordt door het tablet-touchscreen dat we reeds kennen en dat na een gewenningsperiode aangenaam in het gebruik is.


Als Momentum, het enige voor de T5 en T6 verkrijgbare uitrustingsniveau, vraagt Volvo € 47.450,- voor een standaard V60 T6 AWD met 310 pk. Dat is een stuk minder dan de 326 pk sterke BMW 340i xDrive Touring (€ 55.700,-) of de Mercedes C400 4MATIC Break (333 pk, € 57.475,-) die echter wel zescilinders hebben, en even veel als wat Audi verlangt voor de minder krachtige A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic (vier cilinders, 252 pk) van € 47.880,-. De prijszetting is dus alvast competitief. 

Als snelle gezinsbreak is de V60 T6 een perfecte gezel. De veiligheidsreputatie van het merk, in combinatie met het geboden comfort, de degelijke afwerking, het knappe plaatsaanbod en de vele uitrustingsmogelijkheden en natuurlijk ook de mooie lijn maken er een aantrekkelijk aanbod van. Dat de automaat wat aarzelt en de pk’s niet altijd even goed voelbaar zijn is geen reden om hem links te laten liggen. De Duitse drie hebben er met de nieuwe V60 een stevige concurrent bijgekregen.

85
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Looks
Binnenruimte
Veiligheidstechnologie

Wat aarzelende automaat op de T6
Subjectief prestatiegevoel

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy