woensdag, 25 april 2018

TEST: Renault Scénic 1.3 TCe: Verwachtingen ingelost

TEST: Renault Scénic 1.3 TCe: Verwachtingen ingelost © Groupe Renault
Wat verwacht de doorsnee consument van een automotor? Dat hij lang meegaat, weinig verbruikt, weinig schadelijke uitlaatgassen uitstoot en weinig lawaai maakt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De ontwikkeling van een nieuwe motor kost vaak meer tijd en geld dan het ontwikkelen van een nieuwe auto. Zopas stelde Renault een nieuwe 4-cilinderbenzinemotor voor en autonieuws.be reed ermee. 

 

 

SCENIC 20162Er is een autowereld voor én eentje na dieselgate. Het schandaal heeft voor een kettingreactie gezorgd waarvan niemand de gevolgen kan overzien. Het imago van de dieselmotoren heeft een lelijke knauw gekregen en het einde van de miserie is nog niet in zicht. Want alhoewel de nieuwe generatie diesels milieuvriendelijker zijn dan benzinemotoren, is de dieselverkoop aan particulieren ineengestort. Op de bedrijfswagenmarkt valt de schade nog mee, omdat professionals zich minder laten leiden door emoties dan door feiten. 

 

Maar bij de bevolking leeft de perceptie dat de diesel de oorzaak is van alle kwaad en dus gemeden moet worden. Door een dieselverbod af te kondigen voor de stadscentra gooit de politiek olie op het vuur. 

De autoconstructeurs anticiperen door de focus te verleggen naar hun benzinemotoren. Zo stelt Renault een gloednieuwe 1.3-liter viercilinderbenzinemotor voor met drie vermogensniveaus: 115, 140 en 160 pk, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De Scénic en Grand Scénic zijn de eerste Renault-modellen die met de nieuwe 1.3 TCe worden uitgerust. De nieuwe motor is ontwikkled door ingenieurs van de alliantie Renault/Nissan en Mercedes. Die aanpak biedt het voordeel dat de ontwikkelings- en productiekosten over meerdere merken en over een veel hoger aantal exemplaren worden gespreid. 

In vergelijking met zijn voorganger beschikt de nieuwe 1.3 TCe over meer koppel (+ 17%), verbruikt hij minder en stoot hij 8 % minder CO2 uit. Met hetzelfde vermogen biedt hij meer rijplezier, dankzij het hogere koppel (+ 30 Nm). Dat vertaalt zich in meer trekkracht bij lage toerentallen, snellere acceleraties en krachtigere hernemingen. Een en ander is mogelijk dankzij de implementatie van vooruitstrevende technologieën en de optimalisatie van de drukvoeding. Conclusie: de verwachtingen zijn ingelost.

91980 2017 New Renault Grand SCENIC Initiale ParisWij besparen je de technische uitleg en nemen je mee aan boord van de Scénic en Grand Scénic. Beide succesmodellen staan in ons land op nummer één in het MPV-segment en op nummer twee in Europa. Renault is de bedenker van deze carrosserievorm die de voorbije jaren zwaar te lijden heeft gehad onder de concurrentie van de SUV. Maar ons baserend op de feitelijke gegevens biedt een MPV meer mogelijkheden en meer flexibiliteit en gebruiksgemak dan eender welke andere carrosserievorm. Zijn origineel design valt niet bij iedereen in de smaak, maar scoort zeer goed bij een jong publiek dat lak heeft aan conventies en in de eerste plaats oog heeft voor het gezinsvriendelijk karakter van de Scénic en Grand Scénic. De Renault Scénic met de nieuwe 1.3-liter TCe motor is er vanaf € 22.125 en staat vanaf nu in de showroom. Dat die comfortabel en veilig rijdt, daar hebben we hier al eerder over bericht. 


82
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Bovengemiddelde rij-eigenschappen
Ergonomie

Beenruimte derde zitrij (Grand Scénic)


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy