vrijdag, 16 maart 2018

TEST: Tesla Model X 100D: Lightning Falcon

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Tesla Model X 100D: Lightning Falcon © Tesla
Meer nog dan de Model S is deze Model X het speeltje van Tesla’s visionaire en excentrieke opperhoofd Elon Musk. Hij wilde een auto die instappen achterin en het vastgespen van kinderen in hun zitjes of hun stoelen moeiteloos mogelijk maakt, en verplichtte zijn ingenieurs daarom om de X ongeacht de kostprijs of complexiteit ervan naar boven uitklappende en scharnierende achterste ‘Falcon Wing’-zijdeuren te geven. Die deuren zijn een technisch huzarenstukje, en met sensoren, scharnieren en elektromotoren volgestouwd hebben ze slechts dertig centimeter ruimte tot een muur of andere auto nodig om zich te openen en te sluiten, en passen ze hun openingshoek en –hoogte aan de omstandigheden aan. Indrukwekkend, en de instap achterin verloopt daardoor uitzonderlijk makkelijk. Bovendien trek je er enorm veel aandacht mee. We hebben echter onze twijfels bij de betrouwbaarheid van een dergelijke mechaniek en zien er persoonlijk niet echt de meerwaarde van in. Maar als statement zijn die deuren alvast een succes.



054Die deuren verklaren ook zijn erg hoge daklijn van net geen 1,7 m, en met zijn lengte van iets meer dan vijf meter eist hij heel wat ruimte op. Op dat vlak is het trouwens een echte Amerikaan, die zich door zijn omvang en eigengereidheid laat opmerken. De Model X heeft ook de obesitas van veel Amerikanen, want met een leeggewicht van 2.533 kg en een maximaal toegelaten massa van net over de 3 ton was onze testwagen extreem zwaarlijvig. Voor een elektrische auto die zijn energie uit batterijen puurt is dat echter onvermijdelijk, en het batterijpack van 75 of 100 kWh dat de bodem van deze auto vormt en voor een rijbereik van 417 tot 565 km moet zorgen houdt het zwaartepunt laag.

Het meest indrukwekkend aan de Model X is niet zijn grote binnenruimte, noch zijn enorme aanraakscherm, zijn gigantische panoramische voorruit (de grootste die momenteel wereldwijd in productie is volgens Tesla) of de Falcon Wing-deuren, maar wel zijn acceleraties en hernemingen. Het blijft onaards om vast te stellen dat een mastodont van 2,5 ton zoals deze Tesla bij een simpele duw op het rechterpedaal zonder doorslippende wielen of vermogensverlies in 4,9 seconden naar de 100 km/h gekatapulteerd wordt en onverstoord doortrekt naar extreme snelheden die je voor je het weet tot tegen de achterbumper van je voorligger brengen. Zijn top bedraagt 250 km/h en ook de hernemingen gebeuren wanneer je dat wilt aan ongeziene snelheden. De vier aangedreven wielen hebben geen moeite met het enorme, onmiddellijk beschikbare koppel en de 525 pk die het inschrijvingsbewijs vermeldt, en het is aangewezen om als bestuurder je passagiers te verwittigen vooraleer je je gaspedaal volledig intrapt, opdat ze niet aan het schreeuwen zouden gaan.

Tesla 046Natuurlijk is het opgegeven maximale rijbereik van 565 km van onze 100D een puur theoretisch gegeven, en raak je afhankelijk van de klimatologische omstandigheden en je eigen rijgedrag in werkelijkheid ergens tussen de 300 en 400 km voor je moet bijladen, toch moet het gezegd dat Tesla vandaag de enige constructeur is die zijn auto’s een dergelijke bruikbare autonomie weet mee te geven. Door het steeds uitbreidende netwerk van Tesla-superchargers waar je de batterij in zo’n 40 minuten volledig kan opladen is angst om onderweg zonder stroom te vallen echter zo goed als onnodig. Die superchargers zijn vanaf nu trouwens betalend (€ 0,23,- per kWh in ons land) voor alle nieuw gekochte Tesla’s, die wel een jaarlijks krediet van 400 kWh krijgen. Naast de superchargers heeft Tesla ook een netwerk van Destination Chargers bij hotels, restaurants en dergelijke, en kan je je Tesla vanzelfsprekend thuis of op het bedrijf opladen door middel van een wallbox of zelfs een gewoon stopcontact, al moet je in dat geval wel geduld oefenen.

Met 268 Wh/km voor de Model X 100D verbruikten we exact zoveel als met de Model S P90D die we een jaar geleden reeds testten. Als je elektriciteitsleverancier je € 0,25,- per kWh aanrekent, betekent dat dus een kostprijs van om en bij de € 6,8,- per 100 km.

027Het interieur van de Model X is bijzonder ruim en biedt drie configuraties waaruit bij de bestelling gekozen moet worden, met vijf, zes of zeven plaatsen die allen geschikt zijn voor volwassenen. Zowel voor- als achterin heeft de Model X, net als de Model S, een koffer, en de voorstoelen zijn nu veel beter dan vroeger, toen je er eerder op dan in zat. Vandaag geven ze voldoende steun en zitten ze echt comfortabel. Dat comfort vind je ook in de stilte, die opmerkelijk is, met een zeer goede demping van windgeluiden en niet te veel rolgeluiden (met de 20-duimswielen van onze testwagen althans). De uitrusting is vrij volledig te noemen, en de optielijst is tegenwoordig erg kort, maar er zijn toch nog lacunes, zoals het onbegrijpelijk ontbreken van een regensensor; en de functies voor (bijna) autonoom rijden, de Verbeterde Autopilot (€ 5.300,-) en de in de toekomst steeds verder te activeren Zelfrijdende Functie (€ 3.200,-) hebben een stevige prijs.

Dat autonoom rijden is een stokpaardje van Tesla. Onze Model X beschikte over de Verbeterde Autopilot waarvan momenteel nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn (onder meer door wettelijke belemmeringen), maar had naast een efficiënte automatische afstandsregelaar ook de Autosteer-functie die het mogelijk maakt om de auto op snel- en gewestwegen met duidelijke wegmarkeringen of rijbaanranden zelf te laten sturen. Zo kan je de Model X door gebruik te maken van je richtingaanwijzers zelf van rijvak laten veranderen. Alles werkt, maar niet altijd, en soms reageert hij al eens vreemd of ziet hij een bocht niet goed, waardoor hij wat te breed dreigt te gaan. Aandachtig blijven is dus altijd de boodschap, wat de auto je ook laat weten, want als je je handen niet op het stuur houdt en hij je na ongeveer een minuut vraagt om dat toch te doen, en je het vertikt, weigert hij koppig om gedurende de rest van de rit nog zelf te sturen. Door middel van software-updates die automatisch gebeuren evolueert de Model X constant, en worden regelmatig nieuwe functies en mogelijkheden toegevoegd. Zo is je Tesla van morgen een andere auto dan die van vandaag.

Bij Tesla verandert het aanbod meermaals per jaar. Terwijl de Model X bij zijn introductie vorig jaar nog met een 60 kWh batterijpack verkrijgbaar was, wordt hij vandaag enkel nog met 75 of 100 kWh aangeboden, en is er ook in de optielijst een en ander veranderd. De instapprijs voor de Model X 75D bedraagt momenteel € 92.850,- inclusief btw en voor onze 100D ben je minstens € 112.500,- kwijt. De Performance-versie die tot 100 km/h optrekt in amper 3,1 seconden (!) vraagt met € 158.450,- nog eens een bijkomende investering van € 45.950,- maar heeft dan wel een nog uitgebreidere standaarduitrusting. Tesla’s worden fiscaal nog steeds voordelig behandeld voor professionelen, die de aan hun elektrische bolide uitgegeven euro’s ook in de toekomst nog voor 100% zullen kunnen aftrekken nu de 120%-aftrek geschrapt wordt.

81
Aandrijving17/20
Comfort17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Ecologisch én supersnel
Evolueert constant, ook na aankoop

Extreem zwaarlijvig


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy