donderdag, 18 januari 2018

TEST: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4DRIVE: Sportieve toets

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4DRIVE: Sportieve toets © SEAT
Dat het MQB-platform, de basis van de Ateca, goed is, wisten we al van de VW Tiguan, en dat de motoren deugen was ons ook bekend. In een Seat-kleedje gestoken levert de onderdelencocktail een SUV op die in de sportief aangeklede FR-uitvoering met de tweeliter van 190 pk, vierwielaandrijving en de gekende DSG-automaat een begeerlijke auto is.



In vergelijking met die Tiguan is de Ateca 12 centimeter korter, maar hij ziet er zeker niet kleiner uit, en aan de binnenzijde merk je daar al evenmin iets van, doordat de wielbasis maar vier centimeter korter is. Het plaatsaanbod is daardoor perfect voor vier of vijf personen, met ook achterin veel beenruimte, en de koffer is zeker groot genoeg (510 liter met voorwielaandrijving, 485 bij de 4x4) hoewel wat kleiner dan bij VW. De deurvakken, het handschoenenkastje en het centrale bergvak zijn ruim en praktisch, en ook achterin raak je makkelijk je spulletjes kwijt. De voorzijde van de Ateca heeft een duidelijke persoonlijkheid, en ook achteraan ziet hij er zeker niet uit als een afkooksel van andere modellen. De FR voegt aan de op zich al geslaagde Ateca-cocktail enkele sportieve toetsen toe. Binnenin herkennen we het dashboard van de Leon, met zijn horizontale ontwerp. Het is misschien weinig frivool maar wel heel functioneel en gebruiksvriendelijk.

ATEBINNENKANTWe waren echt onder de indruk van het nieuwe infotainmentsysteem met 8”-scherm van de Ateca, dat uiterst makkelijk te bedienen is, snel werkt en je enorm veel informatie biedt, verzameld in heldere menu’s en onderverdelingen en makkelijk op te roepen door middel van sneltoetsen aan de beide zijden van het scherm. Op onze FR was zowat alles voorzien, van een efficiënte werkend Qi-systeem voor het draadloos opladen van onze smartphone over Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink, DAB-radio-ontvangst en een goed hifisysteem, een zeer heldere 360°-camera en een performante GPS met een snelle en foutloos werkende stemherkenning, en konden we voor de interieurverlichting kiezen uit maar liefst acht kleurencombinaties, opnieuw doodsimpel in te stellen via het grote touchscreen. Een verademing, dit infotainment- en bedieningsgeheel, vergeleken met de creaties van heel wat rechtstreekse concurrenten, en opnieuw het bewijs dat Seat meedoet om de knikkers in het segment.

 BG 6274Rijden met de Ateca FR is helemaal geen straf. Met de 190 pk sterke benzinemotor heeft hij natuurlijk geen enkele moeite om snel van zijn plaats te komen, haalt hij 212 km/h, rijdt hij bij volgas al na 7,9 seconden 100 km/h en herneemt hij moeiteloos, terwijl de DSG-versnellingsbak ongemerkt en snel van verzet verandert en hij nauwkeurig stuurt. Dat alles doet ons natuurlijk denken aan wat we ook al konden vaststellen in de VW Tiguan. Het gemiddeld verbruik van 8,6 l/100 km is best redelijk voor een vierwielaangedreven SUV met 190 pk. We zijn er trouwens zeker van dat ook met de 1.4 TSI van 150 pk met automatische cilinderuitschakeling al genoeg lol te beleven valt, met daarbovenop een nog lager verbruik.

Standaard krijgt de Ateca voorwielaandrijving, maar voor € 2.000,- extra kan gekozen worden voor de 4Drive-vierwielaandrijving, die ingesteld wordt door middel van een draaitoets centraal tussen de voorstoelen en zes modi kent.

 BG 5077De Ateca kreeg (standaard of optioneel) ook alle veiligheidssnufjes van de VW-groep mee, met een automatische noodremfunctie, een rijstrookassistent, dodehoekcontrole, een goed functionerende afstandsregelaar enzoverder, waardoor Seat ook op dat vlak absoluut niet meer het achtergestelde neefje van de VW-groep is.

Als bijkomende troef kan Seat vandaag nog altijd uitpakken met een prijs die aanzienlijk onder die van Volkswagen en zelfs concerngenoot Skoda ligt, voor een product dat technologisch en qua afwerking op enkele minieme details zo goed als op hetzelfde niveau staat. Onze tweeliter FR met 190 paarden en vierwielaandrijving moet aan catalogusprijs € 35.190,- opbrengen.

Met de Ateca is Seat klaar voor het succes. Niet alleen hebben de Spanjaarden eindelijk een C-segment SUV in het gamma, het is bovendien een goede auto geworden die alle kwaliteiten van de VW Tiguan combineert met het sympathieke en budgetvriendelijkere van Seat. De door ons geteste FR met de 190 pk sterke tweeliter op benzine is mooi, krachtig en snel, maar ook met de 1.4 TSI is deze SUV perfect opgewassen tegen de zware concurrentie uit alle windstreken.

83
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Rijeigenschappen 
Binnenruimte en comfort
Infotainment

Nog wat gebrek aan imago


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy