vrijdag, 29 december 2017

TEST: Maserati Ghibli: Italiaanse schone krijgt facelift

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ter gelegenheid van de IAA in Frankfurt kreeg de begeerlijke Ghibli zonet een opfrissingskuur, die met de GranLusso en GranSport twee bijkomende afwerkingsniveau’s en nieuwe uitrusting introduceert.


MGHIBLI08FCA wilde het glorieuze verleden van het in een winterslaap verkerende Maserati doen herleven en breidde in 2013 het gamma, toen enkel bestaand uit de Quattroporte-limousine en de GranTurismo en GranCabrio-sportwagens, uit met de Ghibli, een sportieve berline in de hogere middenklasse die moet concurreren met Duitse tenoren als de BMW 5-Reeks of Mercedes’ E-Klasse… Daarbij kwam Maserati – rendabiliteit en volume indachtig – voor het eerst ook met een diesel op de proppen. Die drieliter V6 van motorenspecialist VM Motori levert naar keuze 250 of 275 pk en een stevig koppel van 600 Nm.

Na bijna vier verkoopsjaren is de Ghibli de best verkochte auto uit de geschiedenis van het merk, met meer dan 70.000 verkochte exemplaren sinds 2013. Zopas kreeg hij, om zijn midlifecrisis te bezweren, een facelift. Hij kreeg nieuwe bumpers die de stroomlijn met 7% verbeteren, adaptieve full LED koplampen met matrix-technologie, krachtiger benzinemotoren en het gloednieuwe Integrated Vehicle Control of IVC, een modern stabiliteitscontrolesysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Bosch en de introductie van een reeks rijhulpsystemen waarvan de Ghibli tot nog toe verstoken bleef mogelijk maakte. Zo kan de nieuweling onder andere rekenen op (optionele) voorzieningen als een rijstrookassistent, dodehoekbewaking en verkeersbordenherkenning, waarmee hij de straatlengte achterstand die hij op dat vlak had ten opzichte van zijn concurrenten inkort.

De meest opmerkelijke verandering is wel de vervanging van het hydraulisch bekrachtigde stuur, dat wat ons betreft absoluut voldoening bood, door een elektrisch bekrachtigd exemplaar, wat nodig was om de nieuwe rijhulpsystemen te kunnen monteren, maar door het concept ervan niet altijd ideaal is qua stuurgevoel en feedback. Het zou hier volgens de Italianen voor een betere wendbaarheid en meer comfort moeten zorgen en tegelijk de befaamde rij-eigenschappen van alle Maserati’s eer moeten aandoen.

Na vier jaar in één enkel uitrustingsniveau aangeboden te zijn, krijgt de vernieuwde Ghibli, naar het voorbeeld van grote broer Quattroporte, vanaf nu ook een GranLusso- en een GranSport-afwerking. Bij die eerste wordt de nadruk gelegd op luxe en elegantie, terwijl de GranSport de sportieve stamboom van het merk wil benadrukken, met een sportievere buiten- en binnenkant.

Voor wat betreft de terugkerende kritiek op de afwerkingskwaliteit van Italiaanse auto’s moeten we bekennen dat we in de door ons geteste Ghibli eigenlijk niet te klagen hadden over de gebruikte materialen of de assemblagekwaliteit. Naar Italiaanse-gewoonte is het leder van de comfortabele stoelen bovendien lekker zacht en soepel.

MGHIBLI03De zescilinderdiesel met enkelvoudige turbo is niet hypermodern en breekt met zijn CO2-uitstoot van 158g/km geen records meer. Hij laat zich ook stevig horen wanneer hij koud staat. Het dieselgeratel doet dan afbreuk aan zijn premiumstatus en past hem allesbehalve. Wanneer hij echter warm staat blijft de motor discreet, en de algemene geluiddemping voldoet, tenzij op betonwegen. Gelukkig filtert die geluiddemping niet alles weg, want een van de echte troeven van de Ghibli, zelfs als diesel, is zijn heerlijke uitlaatklank wanneer je de “sport”-knop op de middenconsole indrukt. De ingehouden en discrete uitlaatbrom verandert dan in een zware, imponerende sound die ons ertoe aanzette om zo goed als altijd die sportstand in te schakelen. De achttrapsautomaat van ZF, dezelfde als in de BMW 5 bijvoorbeeld, is een perfecte gezel voor de drieliter, al is de ergonomie van de pook niet optimaal.

De prestaties van de 275 pk sterke Ghibli diesel zijn OK. Optrekken naar 100 km/h kan in 6,3 seconden en hij haalt een top van 250 km/h, maar de concurrentie achter zich laten lukt hem niet, wat –de sportieve reputatie van het merk indachtig- toch een kleine tegenvaller is. Zijn dieseldorst ligt met 8,1 l/100 km op een aanvaardbaar niveau.

MGHIBLI01Een van de grootste troeven van deze Maserati, naast zijn prachtige lijn en de fijne uitlaatklank, is de wegligging. De auto laat zich ondanks zijn gewicht gewillig de bocht insturen, heeft weinig last van onderstuur en de levendige achterkant wordt –discreet en niet overdreven- in toom gehouden door de stabiliteitscontrole. Wie die stabiliteitscontrole durft uitschakelen ontdekt een duidelijk overstuurde, speelse maar perfect controleerbare achterwielaandrijver die sportieve bestuurders een kamerbrede glimlacht zal ontlokken. Dat is ongetwijfeld de verdienste van het standaard gemonteerde sperdifferentieel.

Blijft natuurlijk de prijs die Maserati wil voor dat moois. Op dat vlak werden we niet verrast. In standaarduitvoering moet de koper al € 67.932,- voorzien, voor de GranLusso en GranSport versies komt daar nog € 10.000,- bij. Gepeperde prijzen dus.

De Ghibli was van bij zijn introductie een atletisch gebouwde schoonheid. De facelift bleef gelukkig beperkt, zodat eigenaars van de huidige versie, of kopers van de 2017-stockmodellen die aan zeer interessante prijzen worden aangeboden, niet plots met een oud besje rijden. Om op alle vlakken (prestaties, verbruik, uitrusting) de concurrentie met de allerbeste Duitsers aan te kunnen moet hij nog wat groeien, maar als elegante, oog- en oorstrelende berline voor fijnproevers doet hij zijn prestigieuze naamplaatje eer aan.

83
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Prachtige lijn
Heerlijke uitlaatklank

Dieselratel bij koude motor


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy