zondag, 24 december 2017

TEST: Range Rover Velar D300: Ster van de catwalk

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Range Rover Velar D300: Ster van de catwalk © JLR
Land Rover positioneert de Velar in zijn gamma tussen de Evoque en de Sport, en vult op die manier een niche op waarvan weinigen het bestaan vermoedden. Het is moeders mooiste onder de SUV’s, die overal de aandacht trekt door zijn opmerkelijke looks, met zijn door veelvuldige fitnesssessies getrainde voorkomen en opmerkelijke achterzijde, die duidelijk anders is dan die van de andere Range Rovers.


Hij werd niet van de Sport afgeleid want hij staat op het platform van de Jaguar F-Pace, waarvan hij ook de wielbasis en de ophanging overneemt. Dat betekent dat er voldoende ruimte is in het interieur, en dat het rijcomfort goed is. Op comfortvlak onderscheidt hij zich trouwens ook door de uitstekend zittende (voor)stoelen, die in onze testwagen op niet minder dan 20 manieren konden versteld worden en voorzien waren van zowel verwarming als ventilatie én massage.

RRVELAR09De grote aandachtstrekker in zijn stijlvolle interieur is het dubbele aanraakscherm van het Touch Pro Duo-systeem, dat van de middenconsole een voorbeeld van strak design maakt. Het bovenste aanraakscherm kantelt naar voren om reflecties te voorkomen en geeft de navigatie- en multimedia-info weer, het onderste dient voornamelijk voor het instellen van alle functies van de auto, de ophanging, de verluchting en de stoelen, maar doet ook dienst als informatiebron voor de gekozen muziektracks of radiozender.

Het geheel werkt vrij snel en is ergonomisch goed doordacht. Zo is de bediening van de airco en stoelverwarming en –verluchting prachtig verwerkt in twee met rubber omrande draaiknoppen met verzonken in het midden ervan het digitale scherm waar de gekozen temperatuur, stoelverwarmingsstand en massage-intensiteit weergegeven wordt. Het ziet er allemaal prachtig uit en werkt ook goed. Een pluim voor Land Rover, dat dit systeem vanaf nu trouwens ook op de Range Rover Sport introduceert. Recht voor de bestuurder prijkt vanaf de SE-versie een volledig digitaal dashboard dat –indien gewenst- omgevormd kan worden tot één grote navigatiekaart. De resolutie is knap en de graphics zijn verzorgd, maar op dit vlak blijft Audi’s Virtual Cockpit niettemin de referentie.

RRVELAR06We waren aangenaam verrast door het afwerkingsniveau van deze Velar. De materialen voelen erg kwalitatief aan, en de afwerking is foutloos en staat op het niveau van de beste Duitse concurrenten. Qua design doet hij zich aan de buitenkant onder meer opmerken door zijn uitschuivende deurklinken, en ook door zijn gigantische wielen, althans op onze testwagen die op 22-duimers stond en daardoor een erg stoer voorkomen had. Bovendien viel het ons op dat het comfort niet al te zeer geschaad werd door die enorme velgen, met dank aan de luchtvering van onze testwagen.

RRVELAR08De optielijst van de Velar is uitzonderlijk lang, en wie dat wil kan hem uitrusten met luchtvering (vanaf de D240), extra terreinvaardigheid in de vorm van het Terrain Response 2-systeem en een actief achterdifferentieel, en met alle mogelijke comfort- en luxe-items die op een Range Rover bijna een must zijn. Het verbaasde ons dat onze testwagen, de First Edition, het (tijdelijk verkrijgbare) absolute topmodel, niet uitgerust was of kan worden met Apple CarPlay of een DAB+-radio, terwijl hij voor het overige standaard over alle mogelijke moois beschikte. De First Edition met de D300-motor moet € 109.900,- kosten, wat een bom duiten is, maar dan blijft er –op die twee kleinigheden na- wel niets meer te wensen over. Voor de basis-D300 vraagt Land Rover € 67.500,-.Een bescheidener Velar op je oprit kan natuurlijk ook. De basisuitvoering D180 staat voor € 57.300,- in de catalogus.

Op motorenvlak biedt het Britse merk de Velar aan met twee benzines, de P250 viercilinder en de P380 zescilinder, en qua diesels zijn er de D180 en de D240 met vier cilinders (waarbij de D240 een absolute aanrader is), en de door ons geteste D300. Deze drieliter V6 levert 300 pk en een indrukwekkende 700 Nm aan koppel. Die koppelberg maakt er een heel aangename auto van die overal soeverein de leiding kan nemen en daarbij bij een rustige rijstijl met zo’n 8,6 l/100 km diesel toekomt, wat gezien zijn gewicht van minimaal 1.959 kg en zijn prestaties (6,5 s van 0-100 km/u, een top van 241 km/u) redelijk te noemen is.

Alle Velars krijgen de ZF-achttrapsautomaat mee. Die heeft die geen pook, maar wordt ook hier door middel van een draaiknop bediend. Manueel schakelen kan door gebruik te maken van de schakelflippers aan het stuur, die wij alvast niet gebruikt hebben omdat de automaat zelf beter dan ons weet wanneer op- of terugschakelen aangewezen is, en dat ook boterzacht doet.

Voor ons staat één ding vast: de Velar is de mooiste SUV op de markt, de absolute ster van de catwalk. Hij is bovendien meer dan mooi alleen, want comfortabel en uitstekend afgewerkt, en met de D300 ook voorzien van een schitterende zescilinder. Enkel de prijs zorgt ervoor dat hij voor velen een droom zal blijven. Voor Range Rover-klanten zal het lastig kiezen worden tussen de Sport en deze nieuweling.

85
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Supermodel onder de SUV's
Afwerking

Range-Rover prijzen


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy