donderdag, 07 december 2017

TEST: Nieuwe Dacia Duster: evolutie zonder revolutie

De Duster is Dacia’s absolute succesnummer. Hij kwam in 2010 op de markt en werd in ons land sindsdien al meer dan 44.000 keer verkocht. Een opmerkelijk resultaat dat van Dacia in één klap een volwaardige speler heeft gemaakt op de boomende Europese SUV-markt, waar de Duster de derde plaats bekleedt in de verkoopshitparade.



Op het autosalon van Frankfurt in september werd de vernieuwde Duster onthuld, en voor hij in januari in de showrooms staat kreeg autonieuws.be de kans om hem aan de tand te voelen.

21200156 2017 Essais Presse Nouveau Dacia DUSTER en Gr ceAan de buitenzijde zijn de veranderingen talrijk. Het hele koetswerkdesign werd herwerkt, waardoor dit duidelijk een nieuw model is, met bijvoorbeeld een hertekend radiatorrooster dat doorloopt tot aan de verder naar buiten geplaatste koplampen en een nieuwe led-lichtsignatuur. In profiel valt de hogere gordellijn op, en ook de voorruit die nu 10 cm verder naar voren staat wat de ruimte-indruk binnenin nog vergroot. Achteraan krijgt hij Dacia’s lichtsignatuur met vier rode vierkanten in de achterlichten, terwijl die achterlichten nu op de uithoeken van het koetswerk staan. De robuuste look wordt nog benadrukt door de opvallende bodemplaten voor- en achteraan die over de bumpers uitlopen.

21200040 2017 Essais Presse Nouveau Dacia DUSTER en Gr ceOok binnenin werd de Duster helemaal hertekend. Hij maakt voor zijn interieur gebruik van betere materialen en het merk onderstreept dan ook graag dat dit geen budgetauto (meer) is, maar een volwaardige SUV, met als blijvend argument zijn bijzonder scherpe prijszetting. Onze indruk is inderdaad dat de gebruikte materialen van een betere kwaliteit zijn, dat de afwerking en geluiddemping erop vooruit gingen en dat de Duster nu meer dan ooit aansluit bij de andere SUV’s in het segment, waarbij het “budgetauto”-verhaal nu vooral over de prijs gaat en helemaal niet meer over de afwerking of de uitrusting.

21199971 2017 Essais Presse Nouveau Dacia DUSTER en Gr ceHet centrale scherm staat een stuk hoger en is naar de bestuurder gericht, en de draaiknoppen van de airconditioning en verwarming nemen de vorm van de verluchtingsmonden bovenaan het dashboard over. Zo werden wel meer designelementen verwerkt in de nieuwe Duster, die ook ergonomischer is dan zijn voorganger. De stoelen zitten ook beter, en hebben een 2 centimeter langere zitting. De bestuurder kan (op bepaalde versies) beschikken over een centrale armsteun. Een troef voor wie veel rijdt.

Ook op het vlak van de technologische uitrusting en de rijhulpsystemen geniet de Duster van een forse upgrade. Hij kan hierbij een beroep doen op heel wat geavanceerde functies en systemen die de Renault-groep aanbiedt. Zo kreeg de Duster een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging en een stuur dat minder ontdubbeld en dus directer is, beschikt hij over Hill Start Assist, een Hill Descent Control-afdaalhulp en een dodehoekwaarschuwing, en is een handenvrij instap- en startsysteem verkrijgbaar. Hij kan ook uitgerust worden met in totaal vier camera’s (frontaal, achteraan en twee lateraal) voor een 360°-zicht rondom bij parkeermanoeuvres. Die beelden worden getoond op het centrale scherm van het MediaNav Evolution-systeem.

De Duster is nog zo’n SUV die met vierwielaandrijving besteld kan worden, en ook al kiezen de meeste klanten voor een voorwielaangedreven versie, zijn we toch blij dat het merk de 4x4-liefhebbers blijft bedienen. De benzinemotoren hebben vermogens van 115 SCe (4x2) of 125 TCe (4x2 en 4x4) pk en worden altijd gekoppeld aan een handgeschakelde bak met 5 versnellingen voor de 115 pk en zes voor de krachtigere versie. De 1.5 dCi 90 pk wordt geleverd met een handgeschakelde zesbak. De sterkere dCi met 110 pk kan besteld worden met een handgeschakelde zesbak of met de aangename EDC-automaat met dubbele koppeling van de Renault-groep. De krachtigste dCi is ook te verkrijgen met vierwielaandrijving.

21200123 2017 Essais Presse Nouveau Dacia DUSTER en Gr ceWe waren aangenaam verrast na onze testrit met de nieuwe Duster. Zijn weggedrag is voorspelbaar, zijn comfort van een degelijk niveau en de prestaties voldoen. De nieuwe Duster zet een duidelijke stap vooruit en is degelijk afgewerkt en uitgerust, terwijl hij op het vlak van de catalogusprijzen bijzonder concurrentieel blijft, met een vanafprijs van € 11.990,- voor het instapmodel Acces met de 115 pk-benzinemotor. Wie op zoek is naar een betaalbare SUV en een nieuwe auto boven een (jonge) tweedehands verkiest doet er goed aan om eens een bezoek te brengen aan een Dacia-dealer.

82
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 14/20
Prijs 18/20
 

Rijeigenschappen
Bovengemiddeld ruim interieur
Verzorgde afwerking

Geen automaat op 4x4


 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy