dinsdag, 31 oktober 2017

TEST: Volkswagen T-Roc: Schot in de roos

Om succesvol te kunnen blijven lanceert de Duitse constructeur aan de lopende band nieuwe technologieën, nieuwe concepten, nieuwe motoren en nieuwe modellen. En als je Volkswagen heet, moet je leveren waar het volk mee gezien wil worden en dat is op dit moment overduidelijk: een compacte SUV.


VW1In het modellengamma van Volkswagen staat de T-Roc onder de Tiguan. En net zoals zijn grote voorbeeld is de T-Roc gebaseerd op het modulaire MQB-platform van Volkswagen. De T-Roc meet 4,23 meter (25,2 centimeter korter dan de Tiguan) en biedt ruim plaats voor vijf personen. De koffer is met 445 liter inhoud aan de ruime kant voor dit segment. Met neergeklapte achterbank ontstaat een bagageruimte van 1.290 liter. De T-Roc scoort daarmee binnen het eigen merk beter dan de VW Golf.

 

VW3De T-Roc valt op door zijn brede grille met geïntegreerde dubbele koplampen, optioneel met LED-technologie. De gespierde kunststof wielkastranden en de beschermpanelen langs de onderzijde van de carrosserie geven hem de uitstraling van een stoere off-roader. Aanvullend zijn er op de voor- en achterbumper zilverkleurige inzetten gemonteerd om de terreinwaardigheid extra te benadrukken. Het dak is uit te voeren in een contrasterende kleur, waardoor het boven de auto lijkt te zweven. Ook naar chroomaccenten hoef je niet lang te zoeken, want op werkelijk elk gedeelte van de auto is het blinkende materiaal te vinden. Toch kun je dit niet als overdadig gebruik van het materiaal zien, het zorgt ervoor dat de T-Roc een spannende uitstraling krijgt en toch een sierlijke verschijning blijft.

INTERIEURTROCHet interieur is typisch Volkswagen, de details maken het verschil. Het meest in het oog springend zijn de klokken achter het stuurwiel die kunnen worden vervangen door een beeldscherm ("Active Info Display"). Dit heeft als voordeel dat de bestuurder zelf kan kiezen welke gegevens wanneer worden getoond. Bij sportief rijden kan de toerenteller voorrang krijgen, bij rijden op onbekend terrein kan het navigatiesysteem prominent worden getoond. Daarnaast is het infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen top. Het systeem kan worden uitgebreid met App Connect, dat MirrorLink™, Apple CarPlay™ en Android Auto™ integreert. Ook biedt Volkswagen het Security & Service-pakket aan, met onder meer Emergency Service, Automatic Accident Notification en Roadside Assistance. Verder kan je de nieuwe cross-over uitrusten met een elektrisch bedienbare kofferklep, Keyless Access, een verwarmd stuurwiel en een gigantisch groot panoramadak.

De T-Roc beschikt in zijn basisversie over een reeks zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen en kan opgewaardeerd worden met onder andere Adaptive Chassis Control (DCC), Dynamic Cruise Control, verkeerstekenherkenning, Lane Assist, Front Assist, een Blind Spot Monitor, Park Assist, Traffic Jam Assist, Driver Alert en een achteruitrijcamera.

Vanaf de lancering is de VW T-Roc (voorlopig) leverbaar met twee benzine- en één dieselmotor. De instapper, een 1.0 driecilinder levert 115 pk en bedient de voorwielen. De 2.0 TSi (benzine) produceert 190 pk en de 2.0 TDI levert 150 pk. Die twee laatste worden standaard geleverd met de DSG-7-automatische versnellingsbak en 4Motion-vierwielaandrijving. Rijden doet de T-Roc probleemloos, comfortabel en voorspelbaar, vergelijkbaar met de Golf. Alleen zit je in de T-Roc een etage hoger. Onder de indruk waren wij vooral van de prestaties van de 2.0 TSi. Die sprint van 0-100 km/u in 7,2 seconden en haalt een topsnelheid van 216 km/u. Het gemiddeld testverbruik bedroeg 7,9 l/100 km. Dat is redelijk maar niet uitzonderlijk.

De Volkswagen T-Roc staat in de cataloog vanaf € 21.500 en doet alles wat hij moet doen. Ook zijn persoonlijkheid staat ons aan, voor zover je bij een auto daarover kunt spreken. De VW T-Roc onderscheidt zich verder van de concurrentie met sublieme rijeigenschappen, connectiviteit en vele veiligheidsvoorzieningen. Het zal ons dan ook niet verbazen als potentiële Golf-kopers zich laten verleiden door de T-Roc.

 

83
Aandrijving17/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Looks
Ruim en praktisch
Perfecte zithouding

Zicht naar achteren
(voorlopig) beperkt motorenaanbod



Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy