donderdag, 26 oktober 2017

TEST: MAZDA CX-5 2.0 SKYACTIV-G 160: Serieus alternatief

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Hoewel de CX-5, Mazda’s middenklasse-SUV, niet fundamenteel hertekend werd ter gelegenheid van de recente face-lift, is hij wel degelijk volledig vernieuwd. 
Aan de buitenkant verraden de kleinere achterlichten en de hypermoderne voorzijde dat het over het nieuwe model gaat, maar ook de hoeken en lijnen zijn scherper. We testten hem met de tweeliter op benzine.  

 

De huidige Mazda CX-5 werd in 2012 geïntroduceerd als eerste model van de nieuwe generatie met het Kodo-design en de SKYACTIV-technologie en werd een belangrijk model voor het merk, dat instaat voor circa 25 % van de jaarlijkse verkopen. Tot op heden zijn er zo’n 1,5 miljoen exemplaren verkocht in ongeveer 120 verschillende landen. De verwachtingen voor de nieuwe versie zijn dan ook hoog.

Hij krijgt Mazda’s volledige scala aan SKYACTIV-motoren. Zo is hij verkrijgbaar met de 2.2 SKYACTIV-D diesel (150 en 175 pk) en twee benzinekrachtbronnen, de 2.0 en 2.5 SKYACTIV-G met 160 en 194 pk. De krachtigste benzinemotor is enkel verkrijgbaar als Skycruise, het hoogste uitrustingsniveau, met een automaat en vierwielaandrijving. Voor de tweeliter op benzine is echter zowel voor- als vierwielaandrijving mogelijk, en biedt Mazda naar keuze een automaat of een handgeschakelde bak aan. Wij reden met de tweeliter met manuele bak en voorwielaandrijving.

Vreemde vaststelling in de prijslijst: de tweeliter op benzine levert 163 pk als voorwielaandrijver, maar 3 pk minder wanneer hij over vierwielaandrijving beschikt. Die drie pk’s zijn niet voelbaar, maar wat je wel merkt is dat Mazda’s keuze voor een atmosferische tweeliter op benzine geen bergen aan koppel biedt. Met 210 Nm bij 4.000 toeren voor de voorwielaandrijver en 208 Nm voor de 4X4 bij een leeggewicht van zo’n 1.400 kilo, moet je geen knalprestaties verwachten. Je moet hem in de toeren jagen opdat hij het beste van zichzelf zou geven, maar dat doet hij gelukkig wel met plezier, terwijl de zesbak nauwkeurig, snel en makkelijk schakelt. De sprint van 0 tot 100 km/h neemt met de manuele voorwielaandrijver 10,4 seconden in beslag, en de top ligt op 201 km/h. Bij het hernemen is het zaak voor een lagere versnelling te kiezen, zodat je vlot meekan met het overige verkeer, maar sportievelingen zoeken beter een ander model.

Als prestaties niet zijn ding zijn, wat dan wel? De CX-5 heeft, los van zijn geslaagde uiterlijk, de nodige troeven. Zo voelt hij erg ruim aan, zowel voor- als achterin, is hij comfortabel en stil, en is de afwerkings- en materiaalkwaliteit, zoals we van Mazda gewoon zijn, vrij van kritiek. Ook ergonomisch zit het snor, al ergerden we ons wel wat aan de niet verschuifbare centrale armsteun voorin, die te ver naar achteren staat. Mazda pakt op de Skycruise-topuitvoering ook uit met een headup-display met projectie op de voorruit, maar onze testwagen, een Skydrive Prestige Edition, beschikte over de klassieke oplossing met een uitklappend schermpje bovenaan het dashboard waarop dan de snelheid wordt geprojecteerd. Door dat schermpje is het dashboard voor de bestuurder wel erg dik en hoog uitgevallen, wat de algemene, geslaagde lijn van de boordplank enigszins verstoort.

De stoelen zijn heel comfortabel. Ze waren op onze testwagen veelvuldig elektrisch verstelbaar en beschikten ook over een geheugenfunctie. De ophanging is trouwens al even comfortabel, en net als de hele auto niet op sportiviteit maar op een rustige en ontspannen rijstijl gericht. Dat merk je ook in de bochten, waar hij nogal snel de buitenkant opzoekt wanneer je te snel gaat, wat mogelijk wel aan de banden van onze testwagen lag. Zo’n onderstuurd karakter geeft echter snel vertrouwen omdat gas lossen de auto meteen weer op het juiste spoor brengt. 

Met 7,6 l/100 km tijdens onze testweek houdt hij zijn dorst mooi onder controle, en verbruikt hij amper een liter meer dan het opgegeven gemiddeld normverbruik (6,4 l/100 km). Opnieuw een bewijs dat Mazda met zijn opmerkelijke keuze voor grotere cilinderinhouden en een hoge compressieratio ook resultaten boekt. 

Wie meer sportiviteit en koppel wil zal bij de 2.5 of de diesel moeten kijken, maar wie daar geen behoefte aan heeft zal bij deze tweeliter zijn gading vinden. Hij is zuinig, comfortabel, opmerkelijk ruim en goed afgewerkt, en verkoopt zijn vel niet al te duur. Voor € 24.990,- kan je de basisversie Skymove bestellen, en de door ons geteste Skydrive Prestige Edition-uitvoering, met moois zoals een lederen interieur, BOSE-soundsysteem, navigatie en achteruitrijcamera, lichtmetaal van negentien duim, ledkoplampen en het headup-display staat voor € 32.290,- in de prijslijst, metaalglanslak inbegrepen. Enkel een schuifdak of wit leder en twee speciale lakkleuren kosten dan nog extra. 

De CX-5 is een ernstig te nemen alternatief voor Europese concurrenten en een goede keuze voor rationeel denkende gezinnen die niet ongevoelig zijn voor een mooi koetswerkdesign. Knap werk van Mazda.

 

78
Aandrijving13/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Comfortabele en ruime SUV
Afwerking en geluiddemping

Matige prestaties

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy