vrijdag, 08 september 2017

TEST: BMW M4 Competition Pack: Mean Green Machine

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Als The Hulk een hedendaagse auto bezat, dan een M4 in Java Green. Deze extraverte spierbal is even subtiel als een olifant in een porseleinwinkel. Discretie is hem totaal vreemd. Nooit trokken we zo veel aandacht met een auto. Deze Javagroene M4 is dan ook ideaal als je een alibi zoekt. Iedereen heeft je gegarandeerd gezien…

Indien we deze BMW naar een andere tv-serie dan The Hulk zouden moeten verwijzen, dan misschien wel Mooi en Meedogenloos. Niet omdat dit M-product zeemzoete liefdesverhaaltjes verbeeldt maar omwille van de titel. De M4 is een pracht van een coupé (al vielen zijn gifgroene kleur en megaspoiler niet bij iedereen in de smaak) die tegelijk meedogenloos is als sportwagen, met buitengewone prestaties die heel wat gereputeerde sportievelingen doen blozen...

BMW maakt er een spelletje van de typebenamingen om te haverklap te veranderen. Onthoud dat de coupéversie de benaming M4 draagt, de 4-deursberline M3. De logica ontgaat ons. Belangrijk is dat de vierdeurs M3 en M4 coupé technisch quasi identiek zijn maar een ander karakter bezitten. 

De V8 uit de vorige M3 werd vervangen door een drieliter-zescilinder in lijn met twee turbo’s die tot 7.600 toeren kan draaien. Hij biedt met zijn 550 Nm tussen 1.850 en 5.500 toeren 40% meer koppel dan zijn voorganger, en voor een turbomotor is de gasrespons ontzettend snel. Ook turbohaters zullen dus kunnen leven met deze drieliter. Hij levert 431 pk en is enkel met achterwielaandrijving verkrijgbaar. De M4 onderscheidt zich hierdoor van zijn rechtstreekse concurrenten uit Ingolstadt en Stuttgart. 

De M4 is duidelijk brutaler dan de vierdeurs-M3, zeker als hij uitgerust is met het M Competition Pack (€ 7.425 extra); dat zorgt voor een vermogensupgrade van 19 pk naar 450 pk en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in 4,0 seconden - in combinatie met de M-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het pack bevat verder lichtgewicht M-sportstoelen, een bulderend M Performance-uitlaatsysteem, enkele shadow line-exterieurelementen, een adaptieve M-ophanging met nieuwe veren, dempers en antirolstangen en aangepaste rijmodi (Comfort, Sport en Sport+), 20” velgen en een aangepast actief M-differentieel op de achteras.

Als je bovenop dat pack ook voor de onverwoestbare M Carbon keramische remmen kiest (€ 7.425,-) kan je zo het circuit op voor een duel op het scherp van de snee met echte racewagens.  

Het onderstel van de M4 is een meesterstuk. Zelfs bij de zwaarste beproevingen geeft het geen krimp en wordt de balans nooit verstoord. Er is weinig of geen onderstuur merkbaar, en het makkelijk uit te lokken overstuur zorgt voor hopen rijplezier bij het gecontroleerd dwarsgaan. 

Het stuur is elektrisch bekrachtigd en biedt verrassend veel feedback. Op onze testwagen was het accessoirestuur met schakellichtjes, LED-schermpje en alcantara-bekleding gemonteerd. Racier dan dat wordt het niet…

Standaard krijgt de M4 een handgeschakelde zesbak met tussengasfunctie, maar onze testwagen was uitgerust met BMW’s M DCT-zevenbak met dubbele koppeling, die brutaal als een echte racewagen maar evengoed vrij comfortabel kan schakelen. Dat kiezen is trouwens een van de leuke kanten van deze M4: met een reeks toetsen op de middenconsole kan het karakter van de motor, de ophanging, het stuur en de versnellingsbak aangepast worden, van redelijk comfortabel naar “knettergek”. De twee M1 en M2-bedieningsknoppen op het sportstuur laten toe om twee naar eigen keuze voorgeprogrammeerde modi te selecteren, zodat je effectief met één druk op de knop van Dr Jekyll naar Mr Hyde kan switchen. 

“Boys love to play”, dat weten ze ook bij BMW Motorsport. Daarom hebben de ingenieurs op de versie met automaat naast de Launch Control ook de leuke Smokey Burnout-functie voorzien die de achterwielen even laat spinnen (en roken) vooraleer uit de startblokken te schieten. Schakel je het DSC uit word je beloond met spinnende achterwielen en verandert de M4 in een kettingrokende driftkoning pur sang die evenwel een ervaren hand vereist. Naast het volledig uitschakelen van het DSC kan je ook de M Dynamic Mode-kiezen die een lichte vorm van wielspin en overstuur toelaat maar altijd een oogje in het zeil houdt.

De topsnelheid bedraagt een begrensde 250 km/h maar als je voor het M Driver’s Package kiest wordt deze opgetrokken tot 280 km/h. Als gemengd verbruik stelt BMW 9,3 l/100 km voorop, maar dat is niet meer dan een theoretisch gemiddelde. 12 à 13 l/100 km is realistisch. De catalogusprijs van de M4 bedraagt € 81.200,- en kan aangevuld worden met talloze opties en een hele reeks knappe accessoires.

Terwijl de M4 in Efficiency-modus en met ophanging en stuur in Comfort-stand aanvoelt als een wat harder opgehangen 440i, transformeert de Sport Plus-modus in combinatie met het M Competition Pack hem tot een rasechte sportwagen die alle wannabe-sportauto’s het nakijken geeft. Over de prijs en het verbruik kunnen we kort zijn: ze zijn aan de hoge kant, maar het geboden rijplezier kent ook met turbomotor zijn gelijke niet.

 

87
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Prestaties 
Schitterend onderstel
Zithouding

Rolgeluid op slechte wegen
Grip op nat wegdek


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy