zaterdag, 20 december 2014

TEST: Hyundai i20: geslaagde combinatie van betrouwbare mechaniek en Europees design

Het marktaandeel van Hyundai in Europa bereikt dit jaar niet helemaal het niveau van 2013 en blijft steken op 3,2 procent. Op de Belgische markt presteert het Zuid-Koreaanse merk echter  bijzonder sterk, het beëindigt het jaar op de tiende plaats en zag zijn verkoop in 2014 stijgen met bijna 9 procent.

Hyundai is het grootste en sterkste groeiende Aziatische merk op de Belgische markt. De IX 35 is het best verkopende model met 30 procent van de totale omzet. Maar ook de nieuwe modellen in het A- en B-segment gaan vlot van de hand. 

Eigentijds Europees design

De nieuwe Hyundai-modellen dragen de signatuur van designchef Peter Schreyer, een vakman die geschiedenis heeft geschreven als ontwerper van de Audi TT en nu een toppositie bekleedt bij Hyundai/Kia. De nieuwe i20 is langer, lager en breder dan zijn voorganger en werd ontworpen in het Design Centre Europe van Hyundai Motor in Rüsselsheim (D) en bewijst dat Hyundai goed op weg is om zich naast de Duitse merken te hijsen. 

Zoals het hoort

Het interieur is een kopie van de i10, en dat betekent: mooie afwerking, hoogwaardige materialen. De manier waarop je een smartphone kan bevestigen, is best knap. Je iPhone of Samsung Galaxy worden automatisch bijgeladen en kunnen via een app worden gebruikt navigatiesysteem, een  geïntegreerd systeem volgt later. De optielijst omvat onder andere een verwarmd stuurwiel en lane assistent.

Motorenpallet

Het motoren- en uitrustingsaanbod van de nieuwe i20 is ruim. Als basismotor fungeert een 1.2i benzinemotor (75 pk), niet meteen een sprinter. Zijn potentere broer van 84 pk is een betere keuze, de 1.4i versie (100 pk) is ook leverbaar met een automatische versnellingsbak. Dieselen kan je met de 1.1 CRDi driecilinder (75 pk) of 1.4 CRDi viercilinder (90 pk). 

Conclusie: Hyundai zet zijn opmars verder en heeft met de nieuwe i20 een sterke troef in handen in het fel bevochten B-segment. Het afwerkings- en uitrustingsniveau bereikt dat van de Duitse premiummerken. De vering is aan de harde kant maar is niet oncomfortabel. De goedkoopste i20 kost € 13.499, inclusief 5 jaar garantie.

 

 

86
Aandrijving15/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Premium gevoel
Afwerking interieur
Knap design

Prijs dieselmotor

 

 

Media

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy