vrijdag, 28 juli 2017

TEST: Suzuki Ignis 1.2 GLX: Guitige snuiter

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Als specialist van de leuke kleine auto koos Suzuki voor zijn nieuwe Ignis voor een crossover-look. Als 3,7 meter lange mix tussen een break(je) en een SUV staat hij wat hoger op zijn pootjes en kan hij ook met vierwielaandrijving geleverd worden, wat in dit segment echt wel uitzonderlijk is.

Zijn koetswerkontwerp is verzorgd, maar ook zijn interieur is leuk ontworpen, al zijn de harde plastics er alomtegenwoordig. Het dashboard oogt fris en de rijhouding is correct, maar een centrale armsteun ontbreekt. De Ignis is ook opmerkelijk ruim gezien zijn buitenafmetingen, met voldoende hoofd- en beenruimte en een voor de categorie ruime koffer van 267 liter (260 liter met de verstelbare achterzetels van de GL+ en GLX).

De Ignis is verkrijgbaar met één krachtbron: een Dualjet-1.2-tje op benzine dat 90 pk en 120 Nm levert. Die volstaan voor de 810 kg leeggewicht van deze kleine Japanner, die daardoor veilig met het verkeer meekan, maar ook niet meer dan dat. De topsnelheid zou 170 km/h bedragen, maar dat hebben we niet geprobeerd wegens mijlenver van de roeping van deze kleine. De vijfbak schakelt makkelijk en het stuur geeft snel feedback over wat de kleine bandjes doen. Zonder start&stop-systeem wist de Ignis in onze handen een verbruiksresultaat van 5,0 l/100 km gemiddeld te scoren, wat zeer redelijk is. Zijn CO2-normuitstoot bedraagt 104 g/km.

De Ignis heeft dan wel geen greintje sportiviteit in zich, hij loopt wel over van het optimisme en valt op in het verkeer. Zijn voorzijde is erg geslaagd te noemen, over de achterkant zijn de meningen verdeeld. Vooral het feit dat beide achterwielen (met de dunne bandjes) visueel uitpuilen als je hem langs achter bekijkt, is een opvallend kenmerk. Aan de zijkant vallen de decoratieve “kieuwen” op de C-stijl op. Designmatig is dit een gedurfd autootje dat zich onderscheidt van de grijze massa, zeker als je voor een van de felle (rood, oranje, blauw, goud) kleurtjes kiest.

De voorstoelen steunen goed, en de geluiddemping is verzorgd, maar het ophangingscomfort is niet fluweelzacht en de kleine bandjes houden niet van snelle bochten. Voor wie rustig (lees: normaal) rijdt is er echter niets aan de hand.

Onze testwagen was een GLX, ook wel Grand Luxe Xtra genoemd in de Suzuki-prijslijst. Dat is de topversie, die kan uitpakken met heel wat uitrusting waaronder zetelverwarming, cruise control en sleutelloos openen, sluiten en starten. Hij heeft ook een gebruiksvriendelijk aanraakscherm met smartphone-integratie (Apple CarPlay en Android Auto), een achteruitrijcamera en een DAB-tuner die in ons geval echter wat kuren had en voortdurend zijn signaal verloor. Opmerkelijk zijn ook de krachtige LED-koplampen van deze versie die hem met de LED-lichtsignatuur een opgemerkt voorkomen geven.

De catalogusprijzen beginnen bij € 14.199 voor het (kale) GA-basismodel, en klimmen op tot een gepeperde € 19.499 voor de topversie GLX met vierwielaandrijving. Een gerobotiseerde vijfversnellingsbak kost € 1.000 extra. Goedkoop kan je dat zeker niet noemen, maar Suzuki verkoopt zijn wagens altijd met mooie kortingen, zodat je zeker dichter in de buurt van je budget kan raken met wat onderhandelen en je je niet door de catalogusprijs moet laten afschrikken.

Een sympathiek en origineel crossovertje, deze Ignis. Zonder pretentie doet hij wat van hem gevraagd wordt, met een goed humeur, heel wat binnenruimte, een goede moduleerbaarheid en een laag verbruik erbovenop. Hij mag dan wel niet spotgoedkoop zijn, maar verdient het op de keuzelijst te staan van wie een origineel stadswagentje zoekt.

 

70
Aandrijving13/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 14/20
Prijs 14/20
 

Ruimte gezien de afmetingen
Volledige uitrusting (GLX)
Wendbaarheid

Snelwegen liggen hem minder


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy