zondag, 22 januari 2017

TEST: Hyundai i30: missie geslaagd

Met de derde generatie i30 lanceert Hyundai in het C-segment een hoogwaardige en vooruitstrevende compacte gezinswagen die een te duchten concurrent wordt voor de populaire modellen van de Europese constructeurs. Het Europese hoofdkantoor van Hyundai heeft goed geluisterd naar de wensen van het koperspubliek. 

Schone Kunst 

De eerste kennismaking met de i30 begint aan de buitenkant en dan valt op dat Hyundai opnieuw een stap voorwaarts zet. Het Cascading-radiatorrooster, een nieuw designelement vooraan, is de voorafbeelding van de nieuwe familie-identiteit van het merk die straks terug zal te vinden zijn op alle nieuwe Hyundai-modellen. Het achterwerk imponeert door de stevige schouderpartij en brede led-achterlichten. Daardoor oogt de auto krachtig en tegelijk ook elegant.

Hoogwaardig

Achter het stuur van de nieuwe Hyundai i30 zit je meteen goed en overvalt je een thuisgevoel. Dat heeft alles te maken met een uitstekende zitpositie, uitmuntende ergonomie en logische bediening. Op de duurdere versies kunnen de aangenaam geprofileerde stoelen elektrisch versteld worden. Voor zetelverwarming en verwarmbaar stuurwiel moet een opleg worden betaald, en dat geldt ook voor wie in de zomer de zetels wil laten koelen. Het plaatsaanbod voor- en achteraan is ok, met voldoende been-, schouder- en hoofdniveau. Met 395 liter en maximaal 1.301 liter met neergeklapte zetels is het kofferruim niet overdreven groot maar ruim genoeg. Als het gaat om praktische connectiviteitsvoorzieningen komt de nieuwe i30 niets tekort. Het nieuwe zwevende scherm van het optionele infotainmentsysteem met mooie graphics en een eenvoudige bediening verenigt alle navigatie- en mediavoorzieningen en ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. 

Motorenpallet

Zonder twijfel dé sterkste troef van de nieuwe i30 is de 1.4 T-GDi viercilinder met turbo. Hij levert 140 pk en een koppel van 242 Nm en beperkt zijn brandstofverbruik en CO2-uitstoot tot 4,8 l/100 km en 109 g/km. De nieuwe 1.4 T-GDi-turbobenzinemotor is leverbaar met de handgeschakelde zesbak of de efficiënte en alerte zeventrapstransmissie met dubbele koppeling (7DCT). Daarnaast is er keuze tussen een 1.0 T-GDi driecilinder-turbomotor met 120 pk en de 1.4 MPI- viercilinder met 100 pk. Dieselaars hebben de keuze uit een 1.6-viercilinder-turbodiesel in drie vermogensversies. Vertrekken doe je met 95 pk, de tweede levert 110 pk en de krachtigste versie produceert 136 pk. De 110 pk en 136 pk zijn leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een 7DCT (automatische versnellingsbak).

Safety first

Veiligheid is vanzelfsprekend in de nieuwe i30. Op de nieuwkomer vind je alle assistentiesystemen die Hyundai in huis heeft terug en bijdragen aan een comfortabel rijcomfort en maximale veiligheid. Niet alleen actief, maar ook passief, om ongevallen te voorkomen. Tot de standaarduitrusting hoort Autonomous Emergency Braking met Front Collision Warning System, Smart Cruise Control, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert, Lane Keeping Assist System, Speed Limit Information Function en High Beam Assist. Nieuw in het Hyundai-gamma is de waakzaamheidsassistent 'Driver Attention Alert’, een functie die de rijpatronen analyseert om roekeloos rijgedrag of vermoeidheid te detecteren en de bestuurder helpt om ongevallen te vermijden.

Aantrekkelijke lanceringsedities

In afwachting van de officiële prijzen lanceert Hyundai de i30 Launch Edition (vanaf € 24.000) en Luxury Launch Edition (vanaf € 26.900), beide modellen met een uitgebreide uitrusting die focust op comfort, gebruiksgemak en veiligheid. De nieuwe i30 krijgt een uitgebreid kleurenpalet waarbij je kan kiezen uit liefst 11 verschillende kleuren. 5 daarvan zijn nieuw voor het i30-gamma. Binnenin is er keuze uit een volledig zwart interieur, of een combinatie van zwart en grijs. Daarnaast is ook het ongeëvenaarde Hyundai waarborgpakket met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking, gewoon standaard.

Conclusie: de eerste kennismaking met de Hyundai i30 heeft een overtuigende indruk nagelaten. Het interieur van de nieuwkomer is ruim en overzichtelijk, de afwerking voortreffelijk en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn bijna van premiumniveau. Ongeacht de motorkeuze is de nieuwe i30 een bovengemiddeld goed rijdende en fijn sturende auto.

 

85
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 19/20
Prijs 17/20
 

Erg goede rijeigenschappen
Aantrekkelijke opties
Meer dan uiterlijk vertoon

Trekkracht 1.0 T-GDi niet overtuigend

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy