vrijdag, 07 oktober 2016

TEST: Mercedes-Benz S 500 Cabrio & AMG S 63 4MATIC Cabrio

Mercedes is vastbesloten om voor elke niche van de markt, hoe klein ook, een auto te voorzien. Het segment van de absolute luxecabrio’s waarin deze S-Klasse zich bevindt is erg klein, en er zijn amper concurrenten die een gelijk(w)aardig aanbod in hun gamma hebben. 

De cabriolet is de derde variant van de S-Klasse, na de limousine en de coupé, en de lucky few die hier ruwweg tussen de € 150.000 en € 250.000 aan kunnen én willen uitgeven, krijgen van Mercedes de keuze uit maar liefst drie versies: de uiterst verfijnde en 455 pk sterke S 500 Cabrio die onder de naam Mercedes-Benz verkocht wordt en zijn brutale broers van bij Mercedes-AMG, de S 63 4MATIC (585 pk) en de buitenaardse S 65 (met een V12 van 630 pk). Qua topsnelheid is er geen hiërarchie, want het merk met de ster limiteert ze alle drie op 250 km/u. 

Voor deze test reden we met de S 500 en de S 63 4MATIC en stelden een groot verschil in karakter vast tussen beide broers. Allebei zijn ze uitgerust met een V8, maar die van de AMG S 63 is een 5,5-liter en die van de S 500 een 4,7-liter. Met hun vermogens- en koppelwaarden van 585 pk en 900 Nm (AMG) en 455 pk en 700 Nm (S 500) laten ze natuurlijk moeiteloos 99 procent van het wagenpark achter zich, maar de manier waarop ze dat doen is verschillend.

De S 500 getuigt in alle omstandigheden, en ook in sportmodus, van een ongeziene voornaamheid en wellevendheid, en haalt zonder dat je het beseft en in stilte de hoogste snelheden zonder ooit ook maar een beetje brutaal of onbehouwen te zijn. Van 0 naar 100 km/u is geklaard in 4,6 seconden. Te snel op het gas in de bocht en het ESP grijpt discreet in, en schokken en trillingen zijn hem totaal vreemd. In tegenstelling tot de soepele zachtheid van de S 500 gaat volgas in de AMG van zijn kant gepaard met brute, maagverschrompelende sensaties en een indrukwekkend gebrul uit de uitlaten. Vanuit stilstand tik je de 100 km/u aan na amper 3,9 seconden. Het geraas en gedonder van de AMG levert zowel bewonderende als boze blikken op,  onopgemerkt blijven is uitgesloten. In ons land kan je echter nergens en nooit het krachtpotentieel van deze geweldenaar uitbuiten. Toch kan je met de AMG ook discreet blijven, althans wat het motorgeluid betreft. 

Ook qua versnellingsbak en aandrijving zijn de twee broers verschillend. De 500 beschikt over de nieuwe 9G-Tronic versnellingsbak die zo zacht en onmerkbaar schakelt dat je zou denken dat er geen versnellingsbak inzit, terwijl de AMG het met een specifieke AMG-automaat doet die twee versnellingen minder telt. De aandrijving van de AMG gebeurt op de vier wielen (67% achter, 33% voor), waardoor de tractie en grip verbluffend zijn. De 500 daarentegen wordt enkel op de achterwielen aangedreven. Het testverbruik voor beide modellen schommelde rond de 12,5 l/100 km, wat niet overdreven is in verhouding tot hun prestaties én gewicht.

Het comfort aan boord van de S-Klasse Cabrio is verbluffend. Je waant je in een rijdend wellnesscenter, dankzij de AIRMATIC-luchtvering zwevend over de oneffenheden in de weg, genesteld in de massagestoelen met Airscarf-nekverwarming, je armen rustend op de verwarmde middenconsole en -deurbekleding, de geur van het specifiek voor deze auto gemaakte parfum opsnuivend en genietend van een sublieme geluidskwaliteit van de Burmester-hifi. 

Ook met open dak zit je tochtvrij; de airco stemt de luchtstroom en de temperatuur voortdurend automatisch af op de omgeving, of je nu open of dicht rijdt. De kap is drielagig geïsoleerd en laat geen windgeruis door. Binnenin kan ze met leder of microvezel bekleed worden en de achterpassagiers hebben recht op mooi ingewerkte ledverlichting. Met het dak toe heerst absolute stilte aan boord. 

De afwerking is van een uitzonderlijk hoog niveau, als optie beschikt de S Cabrio over alle comfort-, luxe- en veiligheidsitems die je je maar kan wensen. Omdat niets of niemand perfect is, vermelden we dat de beenruimte achterin vrij beperkt is en dat de omvang van de koffer voor een auto van vijf meter klein uitvalt. Ook het zicht naar achteraan kan beter. En de prijs is wat hij is, hoog.

De S 500 Cabrio (vanaf € 144.232) is de ideale auto voor wie zijn klasse en verfijning wil etaleren en die weerspiegeld ziet in het sierlijke ontwerp. Hij biedt fantastische prestaties in een prinselijk comfort en is een hebbeding voor een kennerspubliek. De AMG S 63 4MATIC (€ 193.358) is minder genuanceerd. Geef je hem de sporen  ontpopt hij zich tot een echte (snelheids)duivel én soundmachine. Maar hij kan ook rustig en relax gereden worden, gelukkig maar. Want de S Cabrio is in eerste instantie bedoeld voor een ouder en vermogend publiek dat in alle discretie wil genieten van het uitzonderlijke (rij)comfort van deze absolute topper in het luxesegment. 

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Prinselijk comfort 
Romigheid van de V8 (S 500)
Beul van een motor (AMG)

Beenruimte achterin
Kofferruimte


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy