vrijdag, 22 juli 2016

TEST: Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7-DCT: Koreaan met ambities

Dit jaar kreeg de nieuwe Tucson naast zijn 115 pk sterke basisdiesel ook een 1.7 CRDi-diesel van 141 pk en 340 Nm die exclusief gekoppeld wordt aan Hyundai’s nieuwe, zelf ontwikkelde gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, de 7-DCT.

Het design van de nieuwe Tucson doet Europees aan. De zwarte wielkastverbreders geven hem een gespierdere look, en met 7 centimeter extra in vergelijking met zijn voorganger (4,475 m) is hij binnenin best ruim. De kofferinhoud van 513 liter is beter dan het gemiddelde. 

Onze testwagen in Executive-topversie kost € 36.549, wat niet goedkoop is. De uitrusting is gelukkig omvangrijk met negentienduimvelgen, automatische kofferklep, enorm panoramisch schuifdak, LED-koplampen, elektrisch bediende, verwarmde en geventileerde stoelen voorin, stoelverwarming achterin, lederen interieur, handenvrije toegang, verwarmd stuurwiel, parkeersensoren voor- en achteraan, achteruitrijcamera, automatisch parkeersysteem en een hele reeks veiligheidsvoorzieningen. De Premium-uitvoering met minder opties is € 5.050 goedkoper maar beschikt toch nog altijd over een automatische airconditioning, verwarmde voorstoelen, achteruitrijcamera en regensensor. 

Het interieur is, naar analogie met het koetswerk, modern en stijlvol, en goed afgewerkt. Ook met de ergonomie zit het snor, met onder meer een heel gebruiksvriendelijke GPS, ruime bergvakken en goed bereikbare knoppen waarvan je snel doorhebt waarvoor ze dienen. Punt van kritiek en niet op het niveau van zijn Europese concurrenten vormt de klankweergave, de luidsprekers hebben weinig diepgang en klinken vlak. 

De 1.7 CRDi in combinatie met de 7-DCT is alleen met voorwielaandrijving verkrijgbaar en zorgt voor een CO2-uitstoot van 129 g en een normverbruik van 4,9 l/100 km. Zijn topsnelheid bedraagt 185 km/u en lange autosnelwegtrajecten aan snelheden van 120 tot 140 km/u legt hij in alle rust en sereniteit af. De 141 diesel-pk’s volstaan niet om er een echt flitsende bolide van te maken, toch kan hij overal probleemloos en vlot mee met het verkeer. Wij verbruikten gemiddeld 7,1 l/100 km, wat geen verrassing is, in positieve noch negatieve zin.

De ophanging filtert de oneffenheden doeltreffend en de wegligging is evenwichtig en voorspelbaar. Op veiligheidsvlak is aan alles gedacht. Zo is de Executive standaard uitgerust met Lane Keeping Assist-rijstrookassistent dat ook kan uitgeschakeld worden, want niet iedereen is voorstander van dit systeem. 

Conclusie, tussen de talloze concurrenten in zijn segment staat deze Tucson als best verkopende SUV in ons land meer dan zijn mannetje. Zeker in combinatie met de automaat en de goede diesel, is dit een echt (fleet-)alternatief voor de andere crossovers. 

 

85
Aandrijving15/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Uitrusting
Looks
5 jaar waarborg zonder kilometerbeperking

Klank sound-systeem


Media

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy