vrijdag, 15 juli 2016

TEST: Subaru Outback: allroundpionier met scherpe blik

De Outback was, lang geleden, de eerste vierwielaangedreven crossover. Hij houdt het midden tussen een echte SUV en een grote break. De grootste Subaru mét een home made tweeliter boxerdieselmotor is inmiddels aan zijn zesde generatie toe. 

Subaru zou Subaru niet zijn mocht de Outback een “grootste gemene deler”-auto zijn. Ook bij de Outback verschillen de specificaties van de andere. Zo wordt hij alleen aangeboden met de door het merk zo gekoesterde Lineartronic-CVT-automaat (wie liever met een handgeschakelde bak rijdt moet maar bij de concurrentie gaan shoppen) en is ook zijn dieselmotor speciaal. Het gaat namelijk over de in eigen huis ontwikkelde en technologisch hoogstaande tweeliter boxerdiesel met vier cilinders.

Subaru’s liefde voor boxermotoren (zowel in benzine- als dieselversie) is niet nieuw. En daar zijn goede redenen voor. Omdat de cilinders in een boxermotor horizontaal tegenover elkaar liggen, is zo’n motor compacter, trilt hij veel minder en ligt zijn zwaartepunt lager, wat de wegligging ten goede komt. De tweeliterdiesel die ook in de XV en de Forester, maar jammer genoeg niet in de Levorg wordt aangeboden, levert 150 pk en 350 Nm koppel, wat in combinatie met de automaat een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,9 seconden en een top van 192 km/u mogelijk maakt. De CO2-normuitstoot is met 159 g/km aan de hoge kant, en komt overeen met een normverbruik van 6,1 l/100 km in de gecombineerde cyclus. Ons gemiddelde lag op 7,0 l/100 km, wat erop wijst dat de afwijking tussen het norm- en het reëel verbruik beperkt is. Een pluim voor Subaru! De diesel is gewillig en soepel en vormt een harmonieus geheel met de Lineartronic-CVT-automaat met zeven kunstmatige versnellingen die manueel geselecteerd kunnen worden door middel van de schakelpeddels aan het stuur.

Subaru staat synoniem voor uitstekende wegligging en grip. Door de – typisch Subaru - symmetrische vierwielaandrijving, die standaard is, ligt de gripgrens veel verder dan bij andere auto’s, en is het ook mogelijk om de geasfalteerde wegen te verlaten en bospaden te kiezen. 

De afwerking van de Outback is goed. Alles is stevig geassembleerd en de gebruikte materialen zijn van degelijke kwaliteit, zonder dat zij de quotering ‘premium’ verdienen. 

Als gezinswagen is hij op zijn best. Hij biedt enorm veel ruimte, zowel voor- als achterin, en ook de koffer, met een groot dubbel vak onder de vloer als extra opbergruimte, biedt plaats voor heel wat bagage. In totaal kan tot 1848 liter geladen worden. Het comfort is van een goed niveau, oneffenheden worden doeltreffend gefilterd waardoor lange reizen voor het hele gezin makkelijk verteerd worden.

De bestuurder heeft een goed overzicht over de weg en rondom, maar de stereocamera’s van de Eyesight neemt veel plaats in waardoor de voorruit lager lijkt dan in andere auto’s. Daar raak je echter snel aan gewend; de voordelen van het rijhulpsysteem – een eigen ontwikkeling van Subaru - wegen ruimschoots op tegen dat kleine nadeel. Subaru is erg trots op zijn “Eyesight Driver Assist Technology”, en terecht. Door middel van twee stereocamera's achter de voorruit (en dus niet via een radar) wordt de omgeving voor de auto voortdurend gemonitord. Bij gevaar remt de Outback automatisch af (Pre-collision Braking System), wanneer je slingerend rijdt door vermoeidheid houdt hij je bij de les door een geluids- en lichtsignaal (Lane Sway Warning). Een aanrader is de Adaptive Cruise Control, die - veel beter dan bij eender welke concurrent - in staat is om afstand te houden ten opzichte van de voorligger. Het systeem remt en accelereert op een ongekend vloeiende wijze. Knap gedaan!

Op het vlak van uitrusting is de Outback in Comfort-versie (€ 32.995) standaard voorzien van een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, lichtmetalen zeventienduimvelgen, een achteruitrijcamera, automatische koplampen en ruitenwissers, keyless instappen en starten, bluetooth, automatische airco met twee temperatuurzones, LED-koplampen, mistlampen,  Starlink infotainment- en audiosysteem met aanraakscherm, verwarmde voorzetels en natuurlijk het Eyesight-systeem, vierwielaandrijving en de automaat. Onze testwagen in Premium-uitvoering kost € 40.495 en is nog rijkelijker bedeeld, met onder meer achttienduimvelgen, het Advanced Safety Pack, een (wat trage) automatisch bediende achterklep, een glazen schuifdak, navigatie en een Harman/Kardon-audiosysteem met 12 luidsprekers, voor leder en metaalglanslak moet een opleg worden betaald. Bij de concurrentie kost zo’n omvangrijke uitrusting nog meer. 

Conclusie, de Outback biedt meer rijplezier, ruimte en kwaliteit dan hij op het eerste zicht laat vermoeden. Zijn boxerdiesel zit hem als gegoten, het verbruik blijft redelijk terwijl de prestaties ruimschoots voldoen. Minpunten: het Starlink-infotainmentsysteem werkt traag en er is geen handgeschakelde versnellingsbak beschikbaar. De prijs is aan de hoge kant, maar de verhouding prijs/kwaliteit is dik in orde. 

 

82
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Binnenruimte 
Betrouwbaar en degelijk
5 jaar garantie

Geen manuele versnellingsbak



Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy