vrijdag, 24 juni 2016

TEST: Subaru Levorg: eigenwijze Japanner

Subaru, de kleine Japanse constructeur die we vooral kennen omwille van zijn boxermotoren, vierwielaandrijving en natuurlijk het Impreza-rallykanon, is in ons land altijd een nichespeler geweest. Met 568 verkochte Belgische exemplaren in 2015 is het allesbehalve een volumemerk. Toch blijft het koppig en vastberaden zijn zin doen. Dat verdient respect, net als deze Levorg, zoals we ontdekten tijdens onze testweek met deze middenklasser.

Levorg, een wat ongewone naam, is afgeleid van LEgacy, reVOlution, touRinG… Hij is dus in zekere zin de erfgenaam van wijlen de Legacy, die echter wel groter was.

Zoals steeds kiest Subaru met deze Levorg niet voor de makkelijkste weg. Een middenklasse-break enkel aanbieden met een automaat en een benzinemotor is in onze contreien niet echt de gouden weg naar verkoopssuccessen. Eigenlijk jammer, want Subaru heeft met de tweeliter boxerdiesel nochtans een degelijke zelfontbrander op de schappen. De zaken zijn echter wat ze zijn en het dient gezegd, de 1,6-liter boxer-viercilinder met turbo en intercooler is een aangename en moderne krachtbron. Zijn 170 pk en 250 Nm staan garant voor degelijke prestaties (0-100 km/u in 8,9 s) en hernemingen en een top van 210 km/h, en met een gemiddeld verbruik van 8,8 l/100 km is hij geen grootverbruiker, zonder echt zuinig te zijn. De demping van het motorgeluid is erg goed waardoor je de fijne boxerklank amper te horen krijgt. Ergens jammer maar tegelijk knap gedaan.

De Lineartronic-automaat is ook al speciaal. Het is geen klassiek exemplaar maar een CVT-automaat. De Continu Variabele Transmissie kreeg hier zes “virtuele” versnellingen en voelt daardoor aan als een klassieke automaat. Het veranderen van versnelling gebeurt natuurlijk onvoelbaar, en het verschil met een traditionele automaat is –zeker in de S-stand- zo goed als onbestaande. Wie wil kan de standaard schakelpeddels achter het stuur gebruiken om manueel te schakelen.

Het koetswerk van de Levorg is opmerkelijk te noemen. De grote luchthapper op de motorkap (een echte trouwens, geen stukje versiering), de sportieve voorbumper, de zijschorten, de twee dikke uitlaatpijpen links en rechts, de diffusor achteraan onder de bumper en de dakspoiler boven de achterruit geven hem een uitgesproken sportieve look die absoluut doet denken aan die van de Impreza WRX of andere auto’s met rallygenen. Dat is voor een stuk bedrog, want de 1.6 onder de motorkap is geen sportmotor en de roeping van de Levorg is die van een redelijke gezinswagen. De wieltreinen (MacPhersons vooraan, dubbele wishbones achteraan) zijn echter die van de Impreza WRX STI en ook de stuurinrichting werd van dat model overgenomen. Daardoor kan hij uitpakken met een fantastische wegligging, en door de standaard vierwielaandrijving (nog zo’n Subaru-kenmerk) is er altijd en overal enorm veel grip. De Levorg zou probleemloos een vermogen van 300 pk aankunnen, zo potent zijn zijn onderstel en wieltreinen. Die sportieve pedigree voel je wel enigszins op oneffenheden. De vering is wel comfortabel maar niet boterzacht. 

De 520 liter grote koffer is makkelijk te beladen en voldoende ruim (1.446 liter met de achterbank neergeklapt), en onder de vloer bevindt zich nog een groot en diep vak van 40 liter. De inzittenden hebben voldoende plaats voor hun benen en zitten comfortabel. Het navigatie- en multimediasysteem maakt gebruik van een efficiënt werkend touchscreen en een cd-speler is hier nog standaard. Subaru houdt duidelijk van knopjes, want op en aan het sportieve stuurwiel met afgeplatte onderkant staan maar liefst 16 verschillende exemplaren. De informatie voor de bestuurder wordt verspreid over twee schermen in het midden en bovenaan op de centrale console en een derde tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Op ergonomisch vlak vraagt dat alles wel de nodige gewenning.

De Levorg heeft standaard vierwielaandrijving, een Lineartronic CVT-automaat, lichtmetalen velgen, LED-koplampen, een licht- en regensensor en een achteruitrijcamera, en Subaru vraagt daar een redelijke € 28.995 voor (1.6 GT Comfort-versie). Voor € 32.995 krijg je het GT-S-Premiumtopmodel met als extra’s onder meer achttienduimswielen, leder, een schuifdak en navigatie. 

Conclusie, Subaru volgt koppig en vastberaden zijn eigen weg en heeft het niet makkelijk om zichzelf in het zonlicht te manoeuvreren tussen alle concurrenten met veel meer marketingmiddelen. Toch is het duidelijk dat de Levorg op basis van zijn kwaliteiten heel wat meer aandacht verdient dan hij vandaag krijgt. Wie een uiterst betrouwbare, vlotte en ruime gezinswagen zoekt met een schitterende wegligging en tegelijk niet meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt (en dus helemaal geen dieselmotor nodig heeft) zou deze Subaru zeker op zijn shortlist moeten zetten.

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Uitzonderlijke wegligging
Betrouwbaarheid en degelijkheid

Geen diesel 



Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy