zondag, 22 mei 2016

TEST: BMW X5 xDrive 40e: Technologisch hoogstandje

Ook BMW ontsnapt niet aan de verplichting om de gemiddelde uitstoot van zijn wagenpark aanzienlijk te doen dalen, en opteert net als zijn concurrenten voor een gedeeltelijke “hybridisering” van zijn modellengamma.
Samen met deze X5 xDrive 40e heeft BMW met de 330e, 225xe Active Tourer, 740e en de exotische i8, naast de volledig elektrische i3 (al dan niet met range extender) al 6 (semi-) elektrische modellen in het aanbod, waarmee het zijn (Duitse) concurrenten momenteel achter zicht laat qua modellenkeuze.

De altijd op de vier wielen aangedreven plug-in hybride X5 beschikt over de uitstekende en bijzonder performante viercilinder op benzine van 245 pk en 350 Nm die we onder meer uit de 328i kennen, en combineert die met een elektromotor van 113 pk en 250 Nm die een plaatsje vond in de behuizing van de automatische versnellingsbak. Het gecombineerde systeemvermogen van beide krachtbronnen is 313 pk (beide vermogenswaarden mogen nooit zomaar bij elkaar opgeteld worden), en het maximale koppel bedraagt 450 Nm. Met zijn vermogen van 313 pk doet hij exact even goed als de X5 xDrive 40d met de drieliter zescilinder, die echter wel 630 Nm aan koppel levert en in de praktijk dus een stuk krachtiger aanvoelt. 

De viercilinder op benzine en de elektromotor werden door BMW zo afgesteld dat ze perfect samenwerken. Nooit zijn schokken of trillingen voelbaar, en terwijl de stilte in de elektrische aandrijfmodus gewoonweg absoluut is, is ook de benzine-viercilinder erg discreet. Het overschakelen tussen de elektrische en de verbrandingsmotor gebeurt quasi onmerkbaar en discreet, en de resterende batterijlading is makkelijk af te lezen op het control display in het dashboard. 

De elektrische aandrijving en het batterijpack van 9 kWh dat zich onder de koffervloer bevindt maken van deze X5 geen lichtgewicht, maar de 2230 kg drooggewicht weerhouden hem er niet van om er als een speer vandoor te gaan en bliksemsnel te hernemen wanneer de vermogens van beide krachtbronnen gecombineerd worden. De achttrapsautomaat zorgt daarbij voor vloeiende en onvoelbare schakelovergangen en aarzelt nooit tussen twee versnellingen. Voorbeeldig.

In volledig elektrische modus kan tot 30 kilometer afgelegd worden, waarna de batterij aan een gewoon stopcontact terug volledig opgeladen kan worden in enkele uren. Wie niet verder dan 25 kilometer van zijn werk woont en een rustige rijstijl aanhoudt kan in theorie dus al zijn woon- werkverkeer afleggen zonder een liter benzine te verstoken, waardoor het perfect mogelijk is dat de benzinetank op het eind van de week nog zo goed als vol is. Heerlijk toch…

Wie deze X5 gebruikt waarvoor hij gemaakt is, en de batterij dus zo veel mogelijk oplaadt aan een stopcontact, doet met deze auto een zeer goeie zaak. De 40e combineert de voordelen van een ruime en krachtige SUV met die van een elektrische auto, en is in die omstandigheden een te duchten rivaal voor alle andere plug-in hybrides. Echte kilometervreters die vaak lange stukken op de autosnelweg rijden hebben minder baat bij deze oplossing, omdat het benzineverbruik in die omstandigheden zal doorwegen en de verbruiksbalans voor hen toch nog in het voordeel van de (in aankoop veel goedkopere) 25d of zelfs 30d zal liggen. Ook wie erg sportief wil rijden zijn er beter keuzes. De hele auto is afgestemd op comfort en zachtheid en zet niet aan tot “scheuren”. 

BMW biedt met deze X5 xDrive 40e (geen eenvoudige naam trouwens) een perfect homogene auto aan maar vraagt daar veel centen voor in ruil. Zo was het prijskaartje van onze testwagen, die nochtans niet extreem uitgerust was, met € 79.500 al behoorlijk gepeperd. Voor bedrijven verzacht de fiscus de pil wel, want door zijn CO2-normuitstoot van 77g/km is deze SUV voor 90% fiscaal aftrekbaar, en valt het bedrag aan Voordeel van Alle Aard (VAA) voor de bestuurder goed mee.

De Vlaamse overheid rekent € 41,99 aan BIV en qua verkeersbelasting volstaat € 289,65 per jaar. Fiscaal gezien is dit dus een interessant aanbod, al ligt dat anders voor wie in Wallonië woont of wanneer de auto door een leasingmaatschappij ingeschreven wordt, omdat de BIV dan stijgt tot € 4.957 en de verkeersbelasting tot € 405,11.

Op uitrustingsvlak heeft de 40e recht op een aantal items die op de “klassieke” modellen optioneel zijn. Zo krijgt hij standaard negentienduimvelgen, het Navigatiesysteem Professional en de Adaptieve Comfortophanging. De derde rij met twee extra zitjes is hier niet verkrijgbaar omdat de batterij onder de koffervloer zit. Die koffer is met zijn inhoud van 500 liter kleiner dan die van zijn broers zonder elektromotor, maar blijft wel praktisch bruikbaar. Onder de koffervloer bevindt zich een compartiment waar de (standaard meegeleverde) lader voor het stopcontact thuis een plaatsje vindt. Een reservewiel is er niet, daar was geen plaats meer voor, dus wie toch lek rijdt zal blij zijn dat de RunFlat-banden het mogelijk maken om ook met een lekke band nog verder te rijden tot aan de bandencentrale of garage.

Conclusie, BMW geeft ook met de X5 xDrive 40e weer blijk van technologisch meesterschap en heeft met deze SUV een plug-in hybride in zijn catalogus die veel meer dan een “excuustruus” een valabel alternatief is voor wie niet alleen op de snelweg rijdt en zijn ecologische voetafdruk wil verminderen zonder toegevingen te doen op het vlak van comfort, prestaties en standing.

 

86
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

Harmonie benzine- en elektromotor
Rijgedrag voor een grote SUV
Comfort

Hoge prijs, véél en dure opties
Elektrisch rijbereik blijft beperkt


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy