zondag, 08 mei 2016

TEST: BMW 730d xDrive: first in business

Twee maand geleden vierde BMW in München zijn 100ste verjaardag. Een viering zonder veel poeha want daarvoor is de toekomst té ongewis. De komende vijf à tien jaar zal het autolandschap ingrijpend veranderen en niemand durft vandaag te voorspellen welk (auto)merk in 2025 nummer één in de wereld zal zijn.
Met de nieuwe 7 Serie trekt BMW de kaart van innovatie. Op gebied van auto’s die voortbewegen op stroom maakt BMW ook een grote sprong. BMW brengt dit jaar nog een upgrade van de elektrisch aangedreven i3 uit met een krachtigere accu die de actieradius zal vergroten. De futuristische plug-in hybride i8 zal straks ook als cabrio verkrijgbaar zijn. Sowieso worden bijna alle modelreeksen waaronder ook de 740e (gecombineerd vermogen van 326 pk - CO2-uitstoot van 49 g/km) uitgebreid met een plug-in hybrideversie om tegen 2021 te kunnen voldoen aan de strenge Europese CO2-normen.

Bescheiden voorkomen

Het design van de nieuwe 7 Serie weerspiegelt het DNA van BMW. Het silhouet van de limousine straalt elegantie en tegelijkertijd sportiviteit uit. Kijk je de limousine recht in zijn ogen dan lijkt de nieuwe 7 Serie voor niet ingewijden zelfs als twee druppels water op alle andere nieuwe BMW’s. Zijn voorganger leek eerder een mastodont en was qua afwerking en materialen niet meer helemaal bij de tijd. Door drastische aanpassingen uit te voeren heeft de Duitse autofabrikant het gewicht van de nieuwe 7 Serie tot 130 kg kunnen verminderen. Centraal in deze besparing staat een structuur met een zogenaamde Carbon Core, gebaseerd op de constructieve technologie van de BMW i modellen. De nieuwe BMW 7 Serie is de eerste auto in zijn segment waarin koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) is gecombineerd met staal en aluminium.

Vertrouwd, maar toch helemaal anders

Het interieur straalt dankzij overvloedig gebruik van leder, hout en chroom juist een hoog thuisgevoel uit. Tegelijkertijd is de 7 Serie strak vormgegeven zoals we ondertussen gewend zijn van BMW. Het BMW iDrive bedieningssysteem krijgt in de BMW 7 Serie voor het eerst een Touch Display, zodat de functies niet alleen met de iDrive-knop, maar ook via het aanraakscherm te bedienen zijn. Een 3D-sensor zet handgebaren om in commando’s voor het infotainmentsysteem. Volume, audio-apps en het aannemen of afsluiten van een telefoongesprek zijn met zwaaibeweging van je hand te bedienen.

Voor wie achteraan plaats neemt valt meteen het tablet van Samsung op dat exclusief voor de 7 Serie is ontwikkeld. Naast de klassieke functies van een tablet zoals internettoegang en dergelijke, kan de passagier die achterin zit ook de radio bedienen, de temperatuur van de airco aanpassen, de zonnewering sluiten en zelfs het type van massage bepalen waarmee zijn zetel eventueel optioneel is uitgerust. 

Verschil van dag en nacht

De nieuwe BMW 730d xDrive (vierwielaandrijving) heeft een 3,0 liter zescilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo technologie onder de kap. Deze levert 265 pk en 620 Nm aan trekkracht. Het sprintje naar 100 km/u is in amper 5,8 seconden geklaard. De top is elektronisch begrensd op 250 km/u. 

Is dit de best rijdende limousine van het moment? Wat ons betreft wel. Deze ruim vijf meter lange limousine is niet intimiderend groot, maar juist even eenvoudig te rijden als een alledaagse 5 Serie. De 7 Serie rijdt zowel dynamisch als comfortabel, dit wordt mede mogelijk gemaakt door luchtvering met automatische niveauregeling en Dynamic Damper Control. De sublieme motor die slechts 127 g/km CO2-uitstoot, geeft nooit de indruk dat je kracht tekort komt.

Technologische mijlpalen 

BMW Driving Assistant Plus heeft een aantal nieuwe functies die de veiligheid en het comfort vergroten. Dit zijn de Steering en Lane Control Assistant, de Lane Keeping Assistant met Active Collision Protection, Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning. De Traffic Jam Assistant – die gebruik maakt van semi-autonoom rijden – kan op ieder type weg gebruikt worden. Daarnaast is er de Active Cruise Control met Stop & Go. Hiervoor moet de bestuurder één knop indrukken en de auto houdt zich automatisch aan snelheidsbeperkingen die de Speed Limit Info-functie detecteert. De systemen werken tot een snelheid van 210 km/u. De nieuwe generatie Surround View in het Control Display biedt optioneel 3D View en Panorama Side View. Een andere nieuwe feature is het BMW Laserlight dat eerder al is toegepast op de BMW i8. Dankzij BMW Selective Beam verblindt deze verlichting niet. De optie is te bestellen als alternatief voor de standaard LED koplampen. De laserkoplampen genereren een opvallend helder, puur wit licht. Het bereik van het grootlicht is bovendien 600 meter, twee keer zo ver als dat van de LED koplampen.

Conclusie, de nieuwe 7 Serie staat in de cataloog vanaf € 84.400. Voeg je er de xDrive aan toe dan ben je € 87.850 kwijt, zonder enige optie wel te verstaan. Is dit nu een limousine waarin je je laat rijden? Volgens mij (nog) niet, want wie wil deze nieuwe 7 Serie met zo’n fantastische rijdynamiek en een wagen met een dergelijke technologische vooruitgang niet zelf besturen?

 

86
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 19/20
Prijs 15/20
 

Vooruitstrevende technologie
Uitmuntende rijeigenschappen

Zéér lange optielijst


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy