zaterdag, 01 november 2014

TEST: Opel Insignia Country Tourer Aanbevolen

Opel is bezig aan een comeback. Het dealernet wordt weldra door elkaar geschud en de goede niet verlieslatende dealers blijven over.

 

De verliezen van de Duitse GM-dochter worden elk jaar kleiner dankzij de nieuwe topman Karl-Thomas Neumann. Deze moet er voor zorgen dat Opel terug op het juiste spoor zit.

Opel werkt de laatste tijd hard aan imago en uitbreiding van het gamma. Denk maar aan de pas voorgestelde Corsa, de trendy Adam en de kleine SUV Mokka. De drie bestsellers van Opel.

Eind vorig jaar werd de Insignia opgefrist, tijd om de stoere bink eens onder de loep te nemen, de Country Tourer.

Een facelift wilt niet meer zeggen dat we er LED lampjes opzetten en de bumper voor- en achteraan veranderen. De Opel Insignia is totaal anders geworden.

Het uiterlijk spreekt meteen aan en heeft een stoere sportieve look meegekregen. De ophanging werd onder de loep genomen en achteraan zijn er maar liefst 60 percent van de onderdelen veranderd wat leidt tot betere rij eigenschappen. De Country Tourer is standaard uitgerust met een stalen beschermplaat onderaan de motor die wel een stoot kan verdragen. De Country Tourer was tot voor kort enkel leverbaar in vierwielaandrijving, maar voor wie niet onverhard gaat is er nu ook een voortrekker gekoppeld aan een 1.6 Turbo benzine motor.

Onze testwagen was uitgerust met de 2.0 CDTI 163 pk motor. Deze levert voortreffelijke prestaties en een uitstekend weggedrag. De elektronisch gestuurde 4x4-aandrijving heeft een koppeling op basis van het Haldex-principe en een elektronisch sperdifferentieel voor buitengewone tractie op verharde en onverharde wegen. De aandrijving past zich voortdurend aan volgens de wegomstandigheden met een koppel dat naadloos van nul tot honderd procent over de voor- en achteras en tussen de achterwielen verdeeld wordt. Zijn grotere broer de 2.0 CDTI BiTurbo pitst even 195 pk uit de twee liter, echter is dit geen goed alternatief op de 163 pk versie. De motor weet het niet altijd even goed en het verbruik stijgt snel tot 10 liter ipv de 6.5 liter voor de 163 pk variant. De 163 pk is eveneens in hand- als automatische bak te verkrijgen.

Maar de grootste indruk wordt toch gemaakt door de binnenkant en de zeer aantrekkelijke opties. De eerste Opel Insignia had een boordplank waar een kat zijn jongen niet meer in terug vond. Het leek allemaal goedkoop en was totaal niet gebruiksvriendelijk. In de tweede generatie is er een volledig opgeruimde boordplank afgewerkt met degelijke materialen. Een prachtig GPS systeem, IntelliLink 8 inch groot met touchscreen, heel makkelijk en via de middenconsole ook nog te bedienen met een touchpad. Allemaal leuk, maar het gebruik ervan vraagt enige aanpassing. Nieuw op de Opel Insignia is adaptive cruise control, dode hoekwaarschuwing en Voice control. En wie nog niet onder de indruk is kan via zijn smartphone een foto maken van bv het aircopaneel en krijgt de gebruikshandleiding op zijn te downloaden app te zien.

De Opel Isignia Country Tourer is er vanaf € 34.250, de grote diesel is er vanaf € 42.550. Niet weinig geld maar onderhandelaars krijgen een fikse korting.

 

 

87
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Aangename 163pk diesel motor
Stoer uiterlijk
Degelijke afwerking

Werking Touchpad
Traag Navigatiesysteem

 

 

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy