donderdag, 24 oktober 2013

TEST: Dacia Logan MCV: verstandig shoppen Aanbevolen

Wie of wat is Dacia? Dacia is op het moment het sterkst groeiende automerk in België. Dacia staat op het dertiende stapje van de ladder, en kent een groei van maar liefst 33.86% in België.

 

Voor vele een droom, maar voor het nevenmerk onder vleugels van Renault een feit. De schrik van elke 2de hands autohandelaar, want voor weinig geld koop je een nieuwe auto, die dan ook nog kwalitatief zeer goed is. 

Dacia is opgericht in 1968 en begon in de zeventiger jaren met de productie van de Dacia 1300. De Dacia 1300 is een in licentie gebouwde Renault 12 waarvan in juli 2004 het laatste exemplaar van de band rolde. Dit betekende het einde van een tijdperk van bijna 35 jaar. De auto werd ook in versies gebouwd die nooit door Renault gevoerd werden, zoals een Pickup en bestelversie. De auto was net als de Oost-Duitse Trabant een symbool van het communisme, en vrijwel het enige automerk dat in Roemenië rondreed. De "bestelversie", in de volksmond Papuc (pantoffel) genoemd, wordt nog steeds geproduceerd.

In september 1999 werd Dacia volledig eigendom van Renault. Onder de vleugels van Renault krijgt Dacia de mogelijkheden om verder te groeien. Renaults opvolger voor de 1300 is de Logan, een auto die afhankelijk van de regio voor zo'n € 7000 tot € 8.495 verkocht wordt, weliswaar zonder servostuur.  Dit is ongeveer 2x zoveel als de laatste Dacia 1300's kostten, maar voor dat geld voldoet de auto wel aan alle eisen van een moderne auto. In 2004 is met de productie van deze "5000 Euro-Auto", de Dacia Logan, begonnen. De Logan MCV, een medium formaat 5- of 7-persoonsauto met 2350 liter bagageruimte was in 2007 een succes aan het worden. De bestellingen van begin 2007 konden pas eind van dat jaar worden geleverd. In mei 2008 beleefde de Dacia Sandero, een vijfdeurs hatchback, zijn première tijdens de Nederlandse Dacia Meeting. In maart 2009 werd de Dacia Duster op de Autosalon van Genève getoond, een crossover conceptcar die de toekomstvisie van Dacia laat zien. Een jaar later ging de Duster in productie, en eind dit jaar komt zijn opgefriste versie met nieuwe motoren in de showroom te staan.

De nieuwe Dacia Logan MCV is een bewijs dat Dacia verder wilt. En zeg niet meer  lelijk tegen deze nieuweling. De Logan MCV mag dan wel een breakversie zijn van de mooie Sandero, die maar liefst 43 centimeter langer is dan 5 deurs Sandero, maar dit wil men niet gezegd hebben bij Dacia. De nieuwe Logan MCV oogt mooi met zijn snoet van de Sandero en de boordplank werd ook meegenomen. De nieuwe break is in tegenstelling van zijn voorganger een 5 zitter, en niet langer een 7 zitter. Wie opteert voor een veelzitter kan gerust een Dacia Lodgy aanschaffen die sinds 2012 wordt geassembleerd in Tanger (Marokko) in een gloednieuwe zero-emission fabriek.

Een Dacia koop je met je verstand en niet met emotie. Dacia eindige op de eerste plaats van de meest betrouwbare merken voor het jaar 2012. (studie van consumentenverenigingen van vijf Europese landen) Dacia kan opmerkelijke kwaliteitsresultaten voorleggen en wint ook aan vertrouwen bij zijn klanten. De modellen van Dacia gaan er volgens de jongste resultaten van de ADAC 2012 - de toonaangevende organisatie in Europa - continu op vooruit de jongste drie jaren. En ook de servicekwaliteit blijft niet achter: met drie gouden schroevendraaiers behaalde Dacia het beste resultaat van alle merken uit de voorbije 25 jaar voor zijn naverkoopdienst. (persenquête Autobild, toonaanqevend automagazine in Duitsland - juli 2011).

Voor slechts € 8.999 rij je de gloednieuwe Dacia Logan MCV de showroom buiten, verwacht wel geen waaier van opties voor deze prijs, maar gewoon een correct uitgeruste break met standaard stuurbekrachtiging, ABS, 4 airbags, ESP en overvloed aan ruimte. Wie in de optielijst duikt kan natuurlijk zijn grote break uitrusten met een zeer goede navigatie met touchscreen, bluetooth en USB, 4 elektrische ruiten, airco, parkeersensoren, snelheidsregelaar en mooie 15” alu wielen.

Onder de motorkap vind je ondermeer de nieuwe Tce 90 pk benzine en de populaire Dci 75 en 90 pk dieselversie. 

De 0.9 Tce 90 pk is een kleine driecilinder turbomotor van het grote merk Renault en is gewoon verbluffend in deze grote break en heeft een verbruik van 5l/100km. Beide diesels rijden voortreffelijk en hebben slechts een uitstoot van 99g. Bovendien krijg je 3 jaar/100.000km garantie er gratis bij. 

Besluit, nieuwe motoren, perfect zittende stoelen en een correcte ophanging maken van deze nieuwe Dacia een plezier om mee te rijden. 

Wie doet beter?

 

 

86
Aandrijving18/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 18/20
 

Véél binnenruimte
Leuke 0.9 Turbo motor
Weggedrag

Afwerking kon net iets beter

 

 

 

 

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy