vrijdag, 18 oktober 2013

TEST: Hyundai i10: cijfers liegen niet Aanbevolen

Dankzij de inspanning van de Vlaamse regering kende de automarkt een flinke groei in het kleine segment. Als je een wagen kocht met een kleine milieuvriendelijke motor kreeg je een overheidssteun van 15% op de factuurprijs. Dit leiden tussen 2007 en 2011 tot een enorme groei van het A en B segment. Op dit moment verliezen beide segmenten 6%.

We kennen Hyundai op het moment waarschijnlijk het best door zijn enorm succes van de IX35, voorheen de Tucson en de populaire Santa Fe. Hyundai vertegenwoordigd op dit moment 3,83% marktaandeel in België. Staat op de 10 plaats en is het 2de snelst groeiende automerk in België binnen de top 15. Voor vele een droom maar cijfers liegen niet. Hyundai investeerde enorm veel geld in Europa. Vanaf 2014 wordt 90% van alle in Europa verkochte Hyundai’s ook in Europa gebouwd. De nieuwe Hyundai i10 werd ontworpen en ontwikkeld in het Europe Technical Centre in het Duitse Rüsselsheim. De nieuweling rolt voor het eerst van de band in het Turkse Izmit. Hyundai transformeerden zijn dealer netwerk uit tot bijna 100 verkooppunten in België, en stapt af van de kleine garage om de hoek, en rekent nu op goede en betrouwbare partners. Cijfers die het merk tot een marktaandeel van 5% moet kunnen loodsen.

Stijlbreuk, met de Hyundai i30 bewees Hyundai dat niet alleen de Duitse premium merken stijlvolle en goed uitgeruste auto’s kunnen bouwen. Dit verhaal zet zich verder in de nieuwe i10. Met deze opent Hyundai de aanval op populaire kleintjes. Terecht, Hyundai wilt af van zijn imago af dat ze wel uiterst degelijke, maar ook uiterst saaie wagens bouwde in dit segment. De nieuwe Hyundai i10 is hier absoluut een voorbeeld van dat het ook anders kan. 

De nieuwe Hyundai werd ontworpen op een wit vel papier, geen facelift of verbetering hier en daar. Een compleet nieuwe wagen. Hyundai wilt geen compromissen stellen. Hyundai neemt een enorme sprong  met de aankleding van het interieur. Nergens is blanco metaal zichtbaar en zowel de materialen als de afwerkingskwaliteit zijn minstens zo goed als die van de grotere Hyundai's. wie van afwerking in het interieur houdt is hier aan het juiste adres. Het resultaat is een moderne wagen die klasse uitstraalt.  Zeker in vergelijking met de concurrentie geeft de i10 vanaf de allereerste kennismaking een meer volwassen gevoel. Bovendien is de i10 een fractie groter dan de meeste concurrenten.

Als je op zoekt bent naar A-segment auto en al eens een showroom hebt bezocht van de concurrentie zal waarschijnlijk met honger naar huis gegaan zijn. Er zijn nog steeds merken die een servostuur in de optielijst staan hebben. Blijkbaar zijn er nog steeds constructeurs die niet beseffen dat we in de 21ste eeuw leven. Hyundai biedt in zijn standaard versie ABS + ESP, 6 airbags, bumpers in koetswerkkleur, centrale deurvergrendeling, in hoogte verstelbaar stuur, radio, boordcomputer en een zeer praktische 60/40 neerklapbare achterbank.

Ik ga natuurlijk niet de hele optielijst opsommen, maar wat dacht je van in optie te verkrijgen elektrische ruiten voor- en achteraan, LED dagrijlichten, elektrische inklapbare verwarmde buitenspiegels, leder multifunctioneel stuur, bluetooth, parkeersensoren achteraan, automatische airco, smart key, cruise control, verwarmde zetels vooraan en ja, zelfs een verwarmd stuurwiel. En ja dit is een A-segment auto, of durven we zeggen een A+.

In het A-segment zijn prestatiecijfers veel minder van belang, de i10 krijgt een aantrekkelijke 1.0i 3 cilinder met 66 pk en normverbruik van 4.7 l/100km en een 1.2i 87 pk sterke met een normverbruik van 4.9 l/100km mee. Beiden geen prestatiemonsters maar wel super zuinig. Tenslotte is er ook nog de 1.0i Blue Drive met een uitstoot van 98 CO2 (g/km). Rijden met de i10 verbaast. Uiterst correct stuurgevoel, lekker zittende stoelen en een uitmuntend veercomfort. De nieuwe i10 is een 5 zitter (4 in de Blue Drive) en biedt op de achterbank enorm veel plaats en comfort. Niet wat je meteen verwacht van een bijna grote kleine auto. 

De goedkoopste Hyundai i10 kost catalogus € 9.999 en voor de uiterst complete uitgeruste i10 moet je € 13.899 ophoesten. Vergeet dan wel niet dat je hier ook 5 jaar garantie voor krijgt, zonder kilometerbeperking.

Besluit, Hyundai is met zijn nieuweling op het juiste pad, Een kleine auto bouwen met het comfort van een grote. Hyundai kondigt tot in 2017 22 nieuwe en vernieuwde modellen aan. De Europese collega’s zullen op hun hoede moeten zijn.

 

 

86
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 18/20
 

Premium interieur
Weggedrag
Opties

Motoren
Stuurhouding, zitpositie

 

Media

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy