vrijdag, 07 november 2014

TEST: smart voor iedereen

In 1998 werd het autoland even wakker geschud met de introductie van de smart. Een kleine stadswagen die plaats gaf aan twee personen en een paar boodschappentassen.

Ondertussen rijden er 1,5 miljoen smarts fortwo rond. Véél privé, maar ook als reclameborden worden ze gebruikt. 

De smart-revolutie treedt een nieuwe fase binnen. De smart fortwo die in nagenoeg elk opzicht werd geperfectioneerd, werd gevoelig comfortabeler. Voor het eerst wordt de bekende smart-architectuur met de motor achterin ook gebruikt voor het grotere broertje met vier zitplaatsen, de smart forfour.

Het fabriek van Hambach investeerde onlangs nog 200 miljoen euro in zijn vestiging voor de productie van de tweezitter. De smart forfour wordt gebouwd in Novo Mesto Slovenië, hier loopt hij samen met de Renault Twingo van de band.

De nieuwe smart heeft een nieuwe ophanging en chassis gekregen, doch zijn lengte als tweezitter blijft behouden met zijn 2,69 meter. Zelfs als je er een vierzitter bijkoopt zal je je garage niet moeten verbouwen want samen meten ze slechts 6,18 meter.

Knap is aan de forfour dat de achterdeuren bijna negentig graden opengaan, dit vergemakkelijkt het instappen. De handige moduleerbare achterbank tover je zo om, zo kan je ook grotere ladingen vervoeren. 

Diverse geavanceerde rijhulpsystemen, die voorbehouden waren aan het hoger segment vind je terug in de kleine smart. Zo beschikt de smart over een stabilisatie bij zijwind die door behulp van de ESP je op het rechte pad houdt. Verder kan je een antibotsradar en rijstrookwaarschuwing voor optimale veiligheid aan je optielijst toevoegen.

Op motorvlak biedt smart moderne drie-cilindermotoren van respectievelijk 60, 71 en 90 pk aan. Nieuw is er een handgeschakelde vijfbak, of een twinamic zestrapsautomaat met dubbele koppeling. 

De nieuwe smart blinkt ook uit in uitrusting, optioneel verwarmde voorzetels, automatische airconditioning, parkeerhulpcamera en wat dacht je van een JBL Soundsyteem. De smart is te verkrijgen in drie uitrustingniveaus: passion, prime en proxy. Al vanaf de passion heb je een behoorlijk uitgeruste smart.

Tegenwoordig moet je eerst opzoek naar een nieuwe smartphone alvorens een nieuwe auto te kopen. Smart speelt hier graag op in. Op het gebied van multimedia beantwoordt de nieuwe generatie aan de hoge eisen, dankzij de perfecte integratie van smartphones, realtime navigatie en een 8" aanraakscherm dat ook voor andere functies kan gebruikt worden.

Smart ontwikkelde bovendien een revolutionaire gratis app voor de smart fortwo en forfour. Deze kreeg de naam "smart cross connect" mee, en biedt nog meer functies die zowel onderweg als van  buiten de wagen kunnen gebruikt worden. Kies je niet voor een geïntegreerde navigatie met aanraakscherm dan kan je optioneel een houder laten monteren waar je je smartphone inklikt en vervolgens via de app de radio en TomTom-kaarten mee bedient. Esthetisch niet het mooiste, maar wel erg handig.

Achter het stuur van de fortwo merk je direct het verschil, compleet anders, uiterst wendbaar maar vooral uiterst comfortabel. De forfour is een verrassing op vlakken. Hij heeft meer binnenruimte dan je zou verwachten. Bijgevolg zou de forfour gerust je enigste gezinswagen kunnen zijn. Beide rijden bovendien erg aangenaam in de handgeschakelde versie.

De nieuwe smart staat einde van de maand bij de dealer. De startprijs voor een tweezitter bedraagt € 11.132, met zijn vieren vertrek je vanaf € 12.100

 

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Twee- en vierdeursmodel
Motorenaanbod
Leuke opties

Toegang koffer fortwo
Zicht naar achteren bij fortwo

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy