vrijdag, 29 januari 2016

TEST: Abarth 695 Biposto: hardcore tweezitter

Abarth werd opgericht in 1949 door Carlo Abarth en zijn vriend Guido Scagliarini. De gepassioneerde autoliefhebbers hadden maar één doel voor ogen: auto’s bouwen die krachtig en anders zijn maar vooral voor iedereen toegankelijk zijn.

Abarth behaalde in de jaren 50, 60 en 70 vele (rally)zeges en in haar totale bestaan won Abarth ruim 10.000 individuele races, verbrak het tien wereldrecords en behaalde het 133 internationale titels.

Het keerpunt kwam in 1971: Abarth werd door Fiat overgenomen wat het begin van het einde inluidde. Of toch niet helemaal want in 2007 blies Fiat dochterbedrijf Abarth nieuw leven in en schonk het een fabriek in Turijn. In opdracht van het moederbedrijf begon Abarth met het produceren van de sportieve versies van de Fiat 500 (Abarth 500) en de Fiat Grande Punto (Abarth Grande Punto). De productie van de Abarth Grande Punto werd in 2014 stilgelegd, waardoor het nichemerk nog slechts één model telt. Desondanks verkocht Abarth vorig jaar wereldwijd meer dan 10.000 exemplaren. In België verkocht Abarth vorig jaar ruim 600 stuks, een stijging van 56 % ten opzichte van 2014. Abarth vertegenwoordigt in ons land 10% van de verkoop van de Fiat 500. Daarmee niet genoeg: het jongste merk uit de Fiat-stal wil het aantal verkooppunten op korte termijn verdubbelen. De producten van de Fiat-dochter worden nu via 300 dealers verkocht, dat moeten er 750 worden, als het aan Abarth-topman Paolo Gagliardo ligt.

De Abarth 695 Biposto is de meest extreme 500 ooit

Verwacht je niet aan luxe, de Biposto is namelijk volledig gestript. Geen airco, geen radio, al helemaal geen USB aansluiting of audio-streaming en ook geen Xenon-verlichting. De deurbekleding is ook ingeruild voor carbonfiber panelen en je deur moet je sluiten met een simpel touwtje. Wel, Abarth Corsa by Sabelt kuipstoelen en een in titanium afgewerkte rolkooi van Poggipolini fabricaat. Waarom? Gewoon omdat het kan! Een pure tweezitter volledig gericht op prestaties.

De koets staat in “Matt Grey” en wordt zoals je verwacht opgesmukt met brede wielkastranden, dikke intercooler vooraan in de bumper, Akrapovic uitlaatsysteem, Brembo remsysteem en ultralichte 18” OZ wielen. 

Kloppend hart

Onder de motorkap vinden we de 1.4 T-Jet Turbomotor terug, maar deze keer met maar liefst 190 pk. Met een gewicht van amper 997 kg biedt de Abarth 695 Biposto de beste gewicht/vermogen (5.2 kg/pk) verdeling. Een sprintje van 0 naar 100 km/u neemt slechts 5,9 seconden in beslag, de top ligt bij 230 km/u.

Onze testauto was uitgerust met de zogenaamde “dong ring” versnellingsbak. Wat een feest! Voor slechts € 10.000 krijg je een racetransmissie die je bijna volledig sequentieel laat schakelen alsook een sperdifferentieel. Eigenlijk gaat het om een bak zonder synchro's die vaak wordt gebruikt in de racerij. Het is eigenlijk vrij simpel: voor de eerste versnelling moet je nog koppelen, voor de overige 4 verzetten ram je de knuppel keihard in de volgende versnelling. Waarbij deze goede raad: even het voetje lichten bij het schakelen zo niet gaat de bak niet langer mee dan je setje voorbanden. Nog nooit klonk metaal op metaal van een versnellingsbak zo lomp en bevredigend tegelijk, maar de “dong ring” bak draagt bij aan het sportief karakter van de Biposto. In feite hebben we hier te maken met een straatlegale racewagen waarmee je eindeloos kunt blijven spelen, al vraagt hij de nodige driver skills. 

Conclusie: Biposto levert raceplezier op de openbare weg, maar hij kost in zijn basisuitvoering € 40.500, voor de “dong ring” moet je nog eens € 10.000 van je bankrekening plukken. Vink je alle opties aan, kom je uit op € 69.250 inclusief BTW, exclusief vloermatjes. Niks voor niks dus, so what? Is de Biposto een goede geldbelegging? Waarschijnlijk niet, maar daar ligt een échte Abarth-fan niet van wakker. De Biposto is veeleer een verzamelobject waar je een grote dosis lol aan kunt beleven.

 

76
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 15/20
Prijs 12/20
 

Looks
Razend snel

Geen gelimiteerde oplage


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy