Na de val van de Muur en het verdwijnen van het IJzeren Gordijn in 1989 ging een nieuwe wereld open voor Skoda. Om geld in het laadje te krijgen, verkocht de eerste democratisch verkozen regering het staatsbedrijf aan Volkswagen. Dat zorgde voor een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf én voor nieuwe modellen op straat. De beloftevolle Belgische designer Dirk van Baeckel kreeg de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling was ingrijpend en zorgde ervoor dat Skoda zijn 'goedkoop' imago kwijt was en zijn aureool van betrouwbaarheid herwon. De markt reageerde enthousiast en de verkoop steeg spectaculair van 350.000 in 1996 tot ruim 920.000 in 2013. Skoda werd zo één van de snelst groeiende automerken in Europa - met de welwillende steun van Volkswagen én dankzij een uitgekiend en budgetvriendelijk modellengamma.
Skoda biedt veel waar voor zijn geld. Terzelfder tijd heeft Skoda ook alle veiligheids- en comfortvoorzieningen die terug te vinden zijn bij de Duitse luxemerken. Zetelverwarming, open dak en parkeersysteem behoren tot de meest verkochte toebehoren. Skoda is geëvolueerd van een low budget- naar een volumemerk."
Derde generatie blijft merkideologie trouw
Veel waar voor zijn geld, dat biedt ook de derde generatie van de Fabia die recentelijk haar wereldpremière vierde op het Autosalon van Parijs. Konden het design en de look en feel van haar voorgangers hun Oost-Europese afkomst niet verloochenen, dan imponeert de derde generatie door haar strakke en moderne vormgeving, die de onmiskenbare handtekening draagt van chiefdesigner Jozef Kaban. Die tekende ook de nieuwe Octavia en Rapid.
De derde generatie Fabia heeft haar oude gewaden afgelegd en oogt eigentijdser dan vele van haar concurrenten. Gedaan met valse bescheidenheid: de kwaliteit van de gebruikte materialen en het uitgebreid aanbod aan rijhulp- en infotainmentsystemen bevestigen dat Skoda niet langer als een low budgetmerk kan worden beschouwd.
Onder de motorkap vind je een gloednieuw motoren pallet terug. Eerst is er een 1.0 liter driecilinder met 60 of 75 pk. De 1.2 liters zijn voortaan geblazen viercilinders met respectievelijk 90 en 110 pk. Dieselen doe je met de 1.4 TDI in 90 of 105 pk.
Skoda is definitief uit de schaduw van VW getreden en de Fabia wordt vanaf nu ook een te duchten concurrent van de VW Polo. In dit marktsegment telt immers elke euro en hoewel er nog geen officiële prijzen zijn, gaan we ervan uit dat de Fabia in zijn basisversie een budgetvriendelijke auto blijft.
Dat de factuur soms hoger oploopt dan aanvankelijk gedacht, heeft te maken met het ruime aanbod aan zinvolle en minder zinvolle (dure) opties. Want ook Skoda maakt van connectiviteit een belangrijk aandachtspunt al leert de ervaring dat de typische Skoda-klant in eerste instantie op zoek is naar een betrouwbare én betaalbare auto.