zaterdag, 31 oktober 2015

TEST: VW Touran no nonsense gezinswagen

Als Volkswagen het jaar niet zal afsluiten als de grootste autoconstructeur, dan zal de schuld daarvoor niet bij de nieuwe Touran moeten gezocht worden. Want die laat in onze test een overtuigende indruk na en positioneert zich aan de top in het segment van de monovolumes. 

We beleven gekke tijden: hoe minder kinderen er geboren worden, hoe groter de vraag naar gezinswagens met veel plaats voor passagiers en bagage. Terzelfdertijd neemt ook de vraag naar multifunctionaliteit almaar toe, en dat speelt vanzelfsprekend in de kaart van de VW Touran. Over een periode van meer dan tien jaar zijn bijna 2 miljoen exemplaren verkocht van deze compacte en multifunctionele gezinsauto. 

Meid voor alle werk     

De autowereld gebruikt voor dit soort van no-nonsense-auto de toepasselijke typebenaming van Multi Purpose Vehicle, kortweg MPV. Je wint er gegarandeerd geen schoonheidsprijs mee, maar hij komt wel tegemoet aan de wensen en behoeften van het moderne gezin. 

Maatje groter           

De eerste VW Touran dateert van 2003 en vormde het antwoord van de Duitse constructeur op de sterke machtspositie van zijn Franse en Aziatische concurrenten. Op basis van het zogenaamde MQB-platform is nu een tweede generatie ontstaan die respectievelijk 13 cm langer, 3,5 cm breder en 6 millimeters lager is waardoor de nieuwkomer gestroomlijnder én sportiever oogt. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,296 wat een uitstekende Cw-waarde is voor een MPV. Hoewel hij langer en breder is dan zijn voorganger heeft het veelvuldig gebruik van lichtmetalen een gewichtsbesparing opgeleverd van 62 kg, wat niet vanzelfsprekend is als je weet dat de nieuwkomer is uitgerust met hele rits bijkomende veiligheids- en comfortvoorzieningen. Daardoor zet hij nieuwe standaards in dit nichesegment dat nu ook door de premiummerken in het vizier wordt genomen - omdat almaar meer mensen hun auto niet langer als een statussymbool beschouwen maar als een gebruiksvoorwerp. Op overvolle wegen en met almaar stringentere snelheidsbeperkingen heb je niks aan nog meer motorvermogen en een nog hogere topsnelheid. Als gevolg van de files, snelheidsbeperkingen én wegen in slechte staat daalt de gemiddelde snelheid inderdaad jaar na jaar.   

In combinatie met nieuwe, zuinige euro-6 benzine- en dieselmotoren resulteert die lage Cw-waarde in een beduidend lager verbruik en een lagere CO2-uitstoot. In de uitvoering Trendline kan je het ruimtewonder laten aandrijven door een 1,2 TSI met 110 pk, een 1,4 TSI van 150 pk of een 1,6 TDI BlueMotion die 110 pk produceert. Vink je het afwerkingsniveau Highline aan kan je ook opteren voor de 2,0 TDI BlueMotion van 150 pk. Op quasi alle motorisaties is een uitstekend functionerende DSG-automaat beschikbaar. 

Voorbeeldfunctie      

De eerste generatie Touran heeft 12 jaar stand gehouden, wat een uitzonderlijk lange periode is voor een populair model. Zijn opvolger is een maatje groter: langer, lager en breder. Daardoor is de kofferruimte toegenomen tot 743 liter, waardoor hij best of class is. Ter vergelijking: het koffervolume van de Golf VII bedraagt 380 liter. Klap je de zetels van de tweede en derde zitrij – alle met Isofix-verankering - naar beneden ontstaat een quasi vlakke laadvloer en een indrukwekkend laadvolume van 1980 liter dat zelfs de capaciteit van een kleine bestelwagen overtreft. Voeg daarbij nog eens 47 grote en kleine opbergvakken verspreid over de hele auto, en we hebben hier te maken met een ruimtewonder op vier wielen. 

Ook op het vlak van de kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking zet de tweede generatie Touran nieuwe standaards in het MPV-segment: klavierlak, verwarmd stuurwiel, ergonomisch gevormde zetels vooraan en verwarmbare zetels achteraan… het kan allemaal, mits de klant bereid is een forse opleg te betalen waardoor de faire basisprijs van € 24.150 plots pijlsnel de hoogte inschiet. Dit geldt ook voor de optionele assistentiesystemen en infotainmenttoepassingen. Zo gewenst kan hij zelfs met een zogenaamde Trailer Assist worden uitgerust waardoor het rangeren met een aanhanger – tot maximum 1,8 ton - plots een kinderspel wordt.

Conclusie, met de nieuwe Touran legt Volkswagen de lat bijzonder hoog; zowel qua rij- en zitcomfort, prestaties, verbruik als veiligheids-, assistentie- en infotainmentsystemen positioneert de nieuwkomer zich op een niveau dat voor de meeste van zijn concurrenten niet te evenaren valt. Nooit eerder was het kwaliteitsverschil in dit segment zo groot; daarom vinden we het jammer en onbegrijpelijk dat VW vasthoudt aan een beperkte garantieperiode van 2 jaar. Zeker nu het merk zwaar onder vuur ligt, zou een uitbreiding naar 3 jaar of meer een positief signaal zijn.

 

87
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Ruimteaanbod en flexibiliteit
Zuinige motoren 
Kwalitatief hoogwaardige afwerking

Beperkte garantieperiode
Dure en lange optielijst

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy