dinsdag, 28 oktober 2014

TEST: Volvo V60 Plug-in Hybrid: diesel onder stroom

Minder verbruiken en minder schadelijke CO2 uitstoten, kan op verschillende manieren. Volvo kiest voor de combinatie van een zuinige dieselmotor en een krachtige elektromotor. Het resultaat is meer dan tevredenstellend.

De Europese Commissie heeft de lat zeer hoog gelegd: tegen 2021 mag de CO2-uitstoot voor het geheel van het gamma van een merk niet meer bedragen dan 95 g/km. Op termijn zal die grenswaarde nog fors (moeten) dalen, wil men voorkomen dat onze planeet op termijn onbewoonbaar wordt. Voor de Franse en Italiaanse constructeurs - met veel kleine modellen in de showroom - lijkt dat een haalbare kaart. Daarentegen hebben de luxe-merken met veel grote modellen met krachtige motoren in hun gamma nog een lange weg te gaan. Zij zoeken in alle richtingen naar oplossingen en investeren miljarden in experimenten waarvan de uitkomst vaak ongewis is. Het is een race tegen de tijd die geen enkele constructeur wilt verliezen, omdat de Europese Commissie hoge boetes zal opleggen ingeval een merk de limiet van 95 g/km overschrijdt.  

De manier waarop elektriciteit wordt opgewekt, moet mee in rekening worden genomen.

De ultieme doelstelling is nuluitstoot. Die kan op verschillende manieren worden bereikt: via een elektromotor die zijn power put uit een accu die wordt opgeladen via het stopcontact of een openbare oplaadpaal. De elektromotor stoot zelf geen schadelijke uitlaatgassen uit, maar dat geldt niet voor de elektriciteitscentrales die op steen- of bruinkool draaien. De manier waarop elektriciteit wordt opgewekt, moet dus mee in rekening worden genomen bij het bepalen van de reële milieuverontreiniging door de auto. Via aardgas zou de productie al een stuk milieuvriendelijker verlopen en via hernieuwbare energie - denk aan waterkracht- of windturbines - al helemaal. 

De milieuvriendelijke elektromotor is energiezuinig, heeft een zeer hoog rendement, zorgt van bij de start voor een hoog motorkoppel en maakt geen lawaai. Zijn lithium-ionbatterij is recycleerbaar maar tegelijk groot, zwaar, duur, gevoelig aan temperatuurschommelingen én licht ontvlambaar. Lithium is bovendien een erg zeldzaam aardmetaal dat in enkele Zuid-Amerikaanse landen en China wordt gewonnen. Wat spreekt nog tegen de elektromotor: beperkt rijbereik, lange oplaadtijd van de accu en klantonvriendelijke oplaadinfrastructuur.  

Waterstof als milieuvriendelijke energiedrager is een tweede optie. Gasvormig waterstof - goedkoper in aanmaak en minder gevaarlijk dan waterstof in vloeibare vorm - wordt in de auto opgeslagen bij een druk van 350 tot 700 bar. Vervolgens wordt ze via een brandstofcel omgezet in elektrische stroom en water; die stroom drijft de elektromotor aan terwijl het water wordt afgevoerd. Waterstof gaat erin, zuiver water komt eruit. De hoge kostprijs van de brandstofcel, het lage rendement - ruim de helft gaat verloren - én de afwezigheid van een bevoorradingsinfrastructuur zorgen ervoor dat rijden op waterstof nog niet voor morgen is.  

Hybridetoepassingen als tussenoplossing

In afwachting moeten we ons behelpen met hybridetoepassingen. Die technologie is in de jaren negentig ontwikkeld door Toyota en is nu beschikbaar op alle populaire modellen van het merk - tegen een acceptabele meerprijs. 

Het principe is eenvoudig: elke keer als u remt, verliest een klassieke motor energie. Bij een hybride gebeurt net het omgekeerde: die recupereert de energie die vrijkomt, slaat die op in de accu en hergebruikt die op het meest geschikte moment via een elektromotor die als tweede krachtbron fungeert, naast de gewone benzine- of dieselmotor. Rijden gaat even vlot én ver als met een benzine- of dieselauto, brandstof bijtanken kan op de hoek van elke straat bij wijze van spreken en de accu opladen kan via een gewoon stopcontact of een publieke oplaadpaal.

Volvo betreedt nieuwe paden 

Dat een nichemerk als Volvo in de voetsporen van Toyota treedt, is niet vanzelfsprekend. De Zweedse constructeur staat symbool voor veiligheid en duurzaamheid maar hij gaat nu een stap verder en presenteert zich met de V60 Plug-in hybrid als een pionier op het vlak van alternatieve aandrijfsystemen. In tegenstelling tot Toyota kiest Volvo voor de combinatie van een elektro- en dieselmotor, in dit geval een krachtige 2.4 l. vijfcilinder (215 pk) die de voorwielen aandrijft. De elektromotor achteraan levert 70 pk en drijft de achterwielen aan. De oplaadtijd varieert van 3 tot 7 uur, afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid ampère. Puur elektrisch (Pure) zonder één enkele gram CO2 uit te stoten en één liter diesel te verbruiken, rijdt hij in alle stilte 50 km ver. Zalig is dat. 

Als bestuurder heb je de keuze uit drie rij-modi: Pure, Hybrid of Power. Schakel je over op Hybrid bepaalt het motormanagementsysteem de optimale verhouding tussen de diesel- en elektromotor, in functie van het verbruik. In deze modus schommelt de actieradius tussen de 800 à 900 km. Kies je voor de optie Power leveren de diesel- én de elektromotor hun maximale vermogen en ontpopt de V60 Plug-in Hybrid zich tot een zeer sportieve break: van 0 tot 100 km/u in 6,1 seconde met een topsnelheid van 230 km/u. Het gecombineerd verbruik stijgt dan naar 6 l/100 km, niet beter of slechter dan vergelijkbare diesels van de Duitse merken. Maak je weinig kilometers én in een stedelijke omgeving, dan kom je uit op nul liter diesel - op voorwaarde dat je de V60 Plug-in Hybrid elke avond oplaadt. Een werk van twee keer niks. 

Conclusie, zeer comfortabele en snelle break met kwaliteitsvolle afwerking, vrij complete uitrusting en uitstekende zetels. De combinatie van de verschillende rij-modi resulteert in een extreem laag verbruik van 1,4 l/100 km diesel en 15,8 kWh per 100 km. “Binnen de kortste keren ontwikkel je een ander rijgedrag… de klemtoon verlegt zich van snel ter plaatse willen zijn naar zo lang mogelijk elektrisch, lees goedkoop rijden. Dat zorgt voor een relaxed gevoel achter het stuur. Naar verloop van tijd glijd je als het ware door het verkeer en probeer je bruuske bewegingen of drukke verkeerspunten te vermijden. Kritiek is er op de kleine koffer (304 l.) door de grote accu, de kleine dieseltank (46 l.) en hoge prijs (60.550 euro), die voor een zelfstandige gedeeltelijk wordt gecompenseerd door een lage VAA van 93 euro per maand.

 

85
Aandrijving18/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 20/20
Prijs 10/20
 

Perfomante Plug-In Hybrid
Comfort - zetels

Hoge aanschafprijs
Kleine koffer

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy