donderdag, 23 oktober 2014

TEST: Mercedes-Benz B-Klasse: van A naar B

Eigenaars van de vorige generatie Mercedes-Benz A-klasse zagen de komst van de nieuwe A-klasse met lede ogen tegemoet.

Adieu het concept van compacte, veelzijdige familiewagen. Die leemte in het Mercedes-Benz modellengamma wordt nu opgevuld door de B-klasse, een maatje grootje dan de ‘oude’ A-klasse en ook een beetje duurder. Maar dat er een cliënteel is voor dit soort auto’s bewijst het feit dat de B-klasse intussen de kaap van de 1 miljoen verkochte exemplaren heeft overschreden. 

Geslaagde facelift 

Aan de buitenkant is er niet veel veranderd, een succesmodel moet je koesteren. De nieuwe bumpers, het gestrekte radiator rooster met twee lamellen en de dagrijlichten - vanaf nu in de lichtblokken geïntegreerd - geven de nieuwkomer een meer dynamisch karakter.

Het interieur kreeg een serieuze restyling en overtuigt door zijn hoogstaande afwerking. Het nieuwe 8" scherm valt onmiddellijk in het oog en dat is ook de bedoeling. Door middel van een gescheiden touchpad kan je naast de navigatie ook tal van mogelijkheden bedienen. De wijzerplaten werden hertekend en zien er behoorlijk knap uit. De klant kan kiezen uit maar liefst twaalf kleuren voor de sfeerverlichting, een opsteker in de donkere maanden. 

Nieuw zijn de drie uitrustingslijnen: Style, Urban en de sportieve AMG trim, die zich stuk voor stuk onderscheiden door specifieke interieur- en exterieurdetails. 

Brede waaier aan interessante assistentiesystemen

De B-Klasse was al bekend door zijn waaier aan rijhulpsystemen, waarvan er heel wat standaard zijn. De nieuwe functie Collision Prevention Assist Plus breidt de functies van Collision Prevention Assist uit met een deels autonome noodremfunctie om het risico op kop-staartaanrijdingen te verkleinen. Attention Assist, het systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder detecteert, werd verder geperfectioneerd en wordt voortaan standaard gemonteerd. Met behulp van een nieuw staafdiagram met vijf niveaus visualiseert het de waakzaamheid van de bestuurder bij snelheden van 60 tot 200 km/u.

De standaard gemonteerde communicatiemodule “Connect Me" geeft toegang tot de basisdiensten van Mercedes zoals bijstand bij ongevallen of pech en het onderhoudsbeheer. Bij een ongeval of pech maakt “Connect Me“ connectie met de hulpcentrale van Mercedes-Benz die in Maastricht is gevestigd en assistentie organiseert voor heel Europa. In het slechtste geval stuurt zij een ambulance ter plaatse. 

Met de optionele online diensten kan je overal en altijd verbinding maken met je wagen om bijvoorbeeld via je smartphone het brandstofniveau te bekijken. Als je kiest voor een B-Klasse Electric Drive zijn de diensten véél uitgebreider: zo kan je van op afstand de laadtoestand van de lithium-ionbatterij controleren of het rijbereik raadplegen. 

De Sportstourer wordt voortaan aangedreven door vijf dieselversies en vier benzinemotoren. Maar je kan ook opteren voor een elektrisch aangedreven B-klasse of op aardgas. De accu of opslagtanks zitten in dit geval veilig opgeborgen in de dubbele bodem, zodat er geen verlies is aan kofferruimte. De B-klasse is een volwaardige 5-vijfzitter met een grote koffer. Afhankelijk van de motorisatie is ook vierwielaandrijving (4-Matic) mogelijk. 

Verbluffend rijplezier

De B 200 Natural Gas Drive rijdt heerlijk, hij wordt aangedreven door een 2.0 liter motor met 156 pk. De B Electric Drive is echt een wonder:  180pk, 340nm koppel, een sprintje naar de 100 km/u in slechts 7,9 sec. en een autonomie van 200 km. De B Electric laadt op in tien uur met een conventionele stekker. Optioneel kan je ook een Wallbox laten installeren, waardoor de laadtijd wordt herleid naar drie uur.  

In België zijn er nauwelijks aardgastankstations, om nog maar te zwijgen van het geringe aantal elektrische oplaadpunten. België blijft voorlopig een dieselland en dat verklaart allicht het succes van de B-klasse, de MB-dieselmotoren zijn immers state of art. 

De B-klasse is vanaf nu te koop. De startprijs voor de B 180 bedraagt € 26.378, de B 160 CDI kost € 27.225. Richtprijs voor de B-Electric is € 39.930. 

 

93
Aandrijving18/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 20/20
Prijs 18/20
 

Design binnen en buiten
Zitcomfort
Aanbod motoren, naturalgas en electric

Dure opties


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy