zondag, 04 oktober 2015

TEST: MINI Clubman, wat ben je groot geworden

Goed nieuws voor Mini-rijders die aan gezinsuitbreiding toe zijn: de nieuwe MINI Clubman is een grote jongen geworden. De nieuwkomer is niet alleen groter maar ook volwassener geworden. Van de eerste generatie Clubman – op de markt sinds 2007 – verkocht MINI in totaal 204.669 stuks. Zijn opvolger is in alle opzichten een nummer groter geworden, eindelijk volwassen. 

De buiten- en binnenafmetingen zijn fors toegenomen, ook in vergelijking met de nieuwe MINI 5-deurs: + 27 centimeter in de lengte, + 9 centimeter in de breedte en een 10 centimeter langere wielbasis. De nieuwe Clubman is nu 4,253 meter lang en staat op het UKL2-platform. Hij biedt vijf volwaardige zitplaatsen en een kofferinhoud van 360 liter, gooi je de achterbank plat ontstaat een bagagevolume van maar liefst 1.250 liter. Voor de bestuurder blijft de hertekende cockpit een MINI in zijn puurste vorm. Het overladen dashboard is en blijft een speelhoek voor de volwassen kinderen onder ons. De nieuwkomer kan zijn afkomst niet verloochenen: typische daklijn met een sterk afgevlakt achterwerk, een bolle snoet en natuurlijk de dubbele deurtjes aan de achterzijde typeren het design.

Up to date

Airbags voorin, zij-airbags en gordijn airbags zijn standaard, evenals gordelspanners met spankrachtbegrenzers. Voor de kleine spruiten zijn er achterin en op de passagiersstoel ISOFIX bevestigingspunten voorzien. 

Het uitgebreid gamma rijhulpsystemen is state of art, oordeel zelf : MINI Head-Up Display, ParkingAssistant, achteruitrijcamera en Driving Assistant met op cameratechnologie gebaseerde Active Cruise Control, waarschuwing voor aanrijdingen en voetgangers met remfunctie, grootlichtassistent en verkeersbordenherkenning. Voeg daar nog optionele verlichtingstechnologie zoals led-koplampen met led-dagrijlichten en led-achterlichten, adaptieve lichtverdeling en led-pinklichten aan toe, en je mag ervan uitgaan dat je gezien wordt.  

Motorenaanbod

Het instapmodel - de MINI One Clubman – is uitgerust met een 1.5 liter driecilinder benzinemotor met MINI TwinPower Turbo Technologie. In deze configuratie heb je 102 pk ter beschikking. Niet meteen een krachtpatser, toch snelt hij in 11,1 seconden van 0 naar 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt 185 km/u.

De MINI Cooper Clubman heeft een 1.5 liter driecilinder onder de kap, 136 pk sterk en goed voor een topsnelheid van 205 km/u. Vanuit 0 tot 100 km/u spurt hij in 9,1 seconden. 

MINI Cooper S Clubman – meteen ook de topversie – wordt aangedreven door een 2.0 liter met TwinPower Turbo Technology van 192 pk. Het sprintje legt hij af in 7,2 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 228 km/u .

Onder de motorkap van de MINI One D Clubman ligt een kleine 1.5 liter driecilinder dieselmotor van 116 pk; accelereren doet hij in 10,4 seconden, de topsnelheid van de instapdiesel bedraagt 192 km/u.

De MINI Cooper D Clubman met een 2.0 liter diesel van 150 pk sprint in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt 212 km/u

De MINI Cooper SD Clubman is uitgerust met een krachtige 2.0-liter dieselmotor van maar liefst 190 pk die garant staat voor flitsende prestaties: van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/u.

De soepele handgeschakelde 6-versnellingsbak is standaard. Voor het eerst biedt MINI optioneel een 8-traps Steptronic automaat op de modellen MINI Cooper D Clubman, MINI Cooper S Clubman en MINI Cooper SD Clubman. Dit laatste model is ook verkrijgbaar met een Steptronic sportautomaat, een 6-traps Steptronic automaat is een optie op de MINI Cooper Clubman.

Wie bereid is daarvoor bij te betalen kan zijn/haar Clubman uitrusten met MINI Driving Modes voor een afstelling op maat. Door middel van een draaischakelaar aan de voet van de versnellingspook kan je de gewenste rijmodus (MID, SPORT en GREEN) selecteren. In de modus  SPORT creëer je een echt kartgevoel.

Volgende vraag: hoe rijdt de nieuwe Clubman? Ondanks dat hij een maat groter is geworden, rijdt hij zeer aangenaam en desgewenst sportief. De nieuwe 8-traps Stepronic automaat is een zaligheid voor wie het schakelen voor bekeken houdt. 

Conclusie: MINI is een niche-auto. Ga je voor gezinsuitbreiding, opvallend design en een uitstekende wegligging dan zal deze grote MINI in de smaak vallen. De Clubman staat vanaf eind oktober in de showroom, de goedkoopste versie kost € 21.940 - zonder opties. Goedkoop is anders, maar liggen de MINI-fans daar wakker van? 

 

82
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 15/20
 

MINI - feeling
Volwaardige gezinswagen

Zicht naar achteren





 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy