vrijdag, 10 oktober 2014

TEST: BMW M3: let the beast go

BMW gooit zijn dikke V8 motoren buiten, en komt terug tot zijn roots. Zes in lijn. Wat verwacht je anders van een “M”?


Ditmaal wel net iets anders, BMW gooit er een dubbele turbo op wat van de nieuwe BMW M3 een echt raspaard maakt. Boys will be boys. Eindelijk nog een “M“ waar fun in is verzekerd.

De M TwinPower 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van 3.0 liter verenigt het beste uit twee werelden: het hoogtoerentalkarakter – tot 7.600 t/min – en de superieure kracht met een maximumkoppel van 550 Nm. In slechts 4,1 seconden accelereert de M krachtbron met 431 pk van 0 tot 100 km/u. Directe bi-turbo-injectie en een typische M fijnafstemming zorgen ervoor dat de motor zelfs op de kleinste aanraking van het gaspedaal onmiddellijk reageert met onstuimige stuwkracht en superieure trekkracht. Het actieve sperdifferentieel is standaard, net als een manuele zesbak, terwijl je als optie een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, carbonkeramische remmen en een adaptieve ophanging kan laten monteren. Geen paniek de M3 en M4 zijn qua mechaniek helemaal identiek. Enkel ligt nu het verschil dat de M3 een sedan is en de M4 een Coupé.

De markante voorschort belichaamt zichtbaar het specifieke aerodynamicaconcept van de M3. Grote luchtinlaten zorgen ook op racepistes voor een optimale koeling van motor, laadlucht, olie en remmen en voor de koeling van de transmissieolie bij de M DKG. De beide loodrechte inlaten van de Air Curtain en de zijdelingse M kieuwen met geïntegreerde Air Breather achter de wielkasten creëren een versnelde luchtstroom rond de voorwielen.
Dit "luchtgordijn" sluit de wielkasten aerodynamisch af, waardoor turbulenties verminderen en de luchtweerstand afneemt. Om de aerodynamica nog verder te optimaliseren is er de Gurney, een spoiler op de achterste rand van de achterklep die het aerodynamische evenwicht tussen voor- en achteras verbetert en de opwaartse kracht vermindert. Doordat ze precies afgestemd samenwerken, zorgen de maatregelen voor een aerodynamisch evenwicht en geschiktheid voor de racepiste met onmiskenbare M feeling.

Handige App: Met de BMW M Laptimer App kunt u de rijgegevens op racepistes heel precies registreren en aansluitend analyseren om uw rijprestaties te verbeteren. U kunt de waarden, die onder andere de stand van het gaspedaal, de stuurhoek, de G-krachten en de beste rondetijd bevatten, ook via e-mail uitwisselen.

De uitrusting ConnectedDrive Services is de basis voor intelligente BMW ConnectedDrive diensten die de bestuurder onderweg van een ruim informatie- en entertainmentaanbod voorzien.
Daartoe behoort ook BMW Online, dat toegang geeft tot actuele informatie op basis van de locatie, zoals weer, nieuws, online zoekopdrachten of ook Office-functies. Bovendien kunnen diensten en kenmerken zoals webcams, parkeerinformatie, reis- en hotelgidsen individueel worden samengesteld.
Eveneens inclusief is het comfortabele, veilige en in de tijd onbeperkte gebruik van smartphone-apps zoals de app BMW Connected. Kortom een kleine PC aan boord.

Conclusie, terug een echte M met ongelooflijke veel rijplezier. De nieuwe M3 is er vanaf 77.350 euro, de M4 Coupé vanaf 78.850 euro. Niet weinig geld, maar schuim het internet maar eens af, een goedkope tweedehandse M bestaat niet. Een investering is het niet, maar fun is verzekerd.

 

92
Aandrijving19/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Een echte M als gezinswagen
Motorgeluid

Weinig grip op nat wegdek

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy