donderdag, 22 augustus 2019

TEST: BMW 1-Reeks (2019): nieuw tijdperk

Voor een constructeur die voorwielaandrijving lange tijd als ‘wrong wheel drive’ bestempelde heeft BMW een flinke wending gemaakt. Want na de X1, X2 en 2-Reeks Active/Grand Tourer, heeft nu ook de nieuwe 1-Reeks zich tot de donkere zijde moeten bekeren. Of valt dat in de praktijk best mee?
Omdat ook bij BMW werk wordt gemaakt van het vullen van alle marktniches vonden de Beiers dat er boven de nochtans niet bepaald kleine X5 nog ruimte was voor een nog grotere, en nog hoger gepositioneerde SUV. Dat werd dan deze eerste generatie van de X7, door BMW gezien als het op hoge poten staande alternatief voor de 7-Reeks limousine. Zijn uiterlijk zorgde al voor heel wat controverse, over zijn rijkwaliteiten bestaat veel minder twijfel.
Ik beken. Zelfs voor een verwende autojournalist is het mogen testen van een nieuwe Porsche 911 hoe je het ook draait of keert telkens weer iets om naar uit te kijken. Omdat hij zo’n icoon is, de referentie onder de sportwagens en de jeugddroom van elke jongen (en meisje) met een beetje olie in de aderen. De nieuwste iteratie van de 911-familie heet “992”. We reden hem als Carrera S, de –voorlopig- krachtigste uitvoering.
Vergeet de Lexus GS, hier is de nieuwe ES. Voor ons is deze vervanger van de GS inderdaad nieuw, maar buiten Europa is het ES-gamma al lang een vaste waarde, en bovendien de best verkochte Lexus sedan wereldwijd. De dit jaar gelanceerde generatie is al de zevende. Lexus heeft de tekortkomingen van de vorige versies weggewerkt, en komt nu met een bijzonder volwassen product naar Europa. Natuurlijk als zelfopladende hybride, of wat dacht u?
De eerste A-Klasse met AMG-specificaties was zo’n groot succes dat Daimler er twee keer meer van verkocht dan initieel verwacht. Daarom werd het succesrecept verder verfijnd. Van de nieuwe A-Klasse en CLA zijn er namelijk twee AMG-afgeleiden, in de vorm van de 306 pk sterke “35” en de nieuwe, indrukwekkende “45” met 387 pk, of -in S-uitvoering- niet minder dan 421 pk. Uit een viercilinder van twee liter. Een record… (*Oh My God!)
De uit 2015 stammende tweede generatie van de Audi Q7, de grootste SUV van het merk uit Ingolstadt, kreeg zopas een update die hem weer helemaal bij de tijd brengt en hem ook zuiniger wil laten omspringen met brandstof. Autonieuws kon de nieuweling testen ter gelegenheid van de internationale perspresentatie in Kerry, Ierland.
Mazda viert feest. De 30th Anniversary Edition van de Mazda MX-5 wordt op een beperkte serie van 3000 stuks gemaakt in een opvallende Racing Orange kleur. De bestseller is daarmee voorbestemd om een waardevol collectors item te worden. 
De UX is op alle vlakken nieuw. Als model dat geen enkel ander model opvolgt breidt hij Lexus’ SUV-gamma naar onderen toe uit. Met als doel een jonger publiek aan te spreken en dus een nieuw cliënteel naar de Lexus-showroom te lokken. Wij gingen na of dat zou kunnen lukken.
Met de spectaculaire Stinger toonde Kia al dat het van de gebaande paden durft afwijken. De nieuwe ProCeed, die niets meer gemeen heeft met de vorige auto met die naam, doet die reputatie verder eer aan. Dit is een “shooting brake” die zijn looks wil combineren met praktische bruikbaarheid. Vormt hij daarbij een valabel alternatief voor de klassieke breakvesie?
Nu DS eindelijk “eigen” modellen heeft kan het merk zijn ambitie om mee te spelen in het premiumsegment proberen waarmaken. De eerste echte DS is –vandaag onvermijdelijk- een SUV. Wij reden de 7 Crossback met de krachtigste benzinemotor uit het gamma, de THP-viercilinder van 1,6 liter en niet minder dan 225 pk.
Pagina 1 van 30

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy