donderdag, 18 juni 2015

Quick Suzy: Viva Vitara, zo heb ik het graag

Iedereen die weleens in Zuid-Europa of de Kanarische eilanden op vakantie is geweest, is vertrouwd met het fenomeen Suzuki.

Wie daar een auto huurt om de bergen in te trekken of het strand onveilig te maken, krijgt gegarandeerd een Suzuki Jimny onder zijn of haar kont.Ik heb trouwens de beste herinneringen overgehouden aan mijn Jimny op Gran Canaria, frivool en een beetje onstuimig maar honderd procent betrouwbaar. 

Het Japanse auto- en motormerk heeft inderdaad lange weg afgelegd. De eerste Suzuki Vitara dateert van 1988 en overtuigde door zijn comfortabele rijeigenschappen, goede terreinvaardigheden en behoorlijk hoog fungehalte. 

Het model is door de jaren heen blijven evolueren maar uiteindelijk vond de Suzuki-directie de tijd rijp voor een compleet nieuw model. Deze nieuwe Vitara vormt een combinatie van lifestyle en terreinauto. Een auto waar vrouwen plezier aan kunnen beleven: hij ziet er fris en sportief uit, geschikt voor een avontuurlijk weekendje uit met het hele gezin, of om met enkele vriendinnen in Düsseldorf te gaan shoppen. Waar ligt dat, hoor ik je vragen? Düsseldorf is dé modestad van Europa, ligt op minder dan twee uur rijden van Antwerpen. De Kö is de op een na beroemdste winkelstraat van Duitsland, alle grote modemerken zijn er vertegenwoordigd met een eigen showroom. Na een vermoeiende shopping kan je afzakken naar de Altstadt, de langste toog van Europa - omwille van de honderden restaurants, koffiebars en biertenten. 

Zoals gezegd, de nieuwe Vitara is een meid voor alle werk. Eentje dat er bovendien bijzonder leuk uitziet door de brede waaier aan exterieur- en interieuritems die het mogelijk maken om je Vitara een persoonlijk cachet te geven.

Vooraan zit je hoog en droog, instappen verloopt vlotjes en achter het stuur heb je een goed overzicht over het verkeer.  De Vitara is een ruime auto, zowel vooraan als achteraan is er voldoende beenruimte. De kofferruimte bedraagt 375 liter wat meer dan behoorlijk is. Het interieur oogt sober, maar tegelijk ook ordelijk en praktisch zoals je dat van Japans design kan verwachten. Het geïntegreerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem met een handig "home screen” is makkelijk te bedienen, zelfs voor vrouwen waarvan geweten is dat zij geen kaas hebben gegeten van techniek en moderne technologie.

Goede en veilige wegligging 

Naast een ruim infotainmentaanbod beschikt de Suzuki Vitara ook over nuttige rijhulpsystemen die voorkomen dat ik tegen een voorligger bots of een onvoorzichtige fietser of voetganger overhoop rijd. Dat is echt wel het laatste wat ik achter het stuur van een auto wil meemaken. Een radar vooraan speurt constant de rijweg af, op zoek naar onvoorziene obstakels. Detecteert hij een hindernis, activeert hij een licht- en geluidssignaal dat waarschuwt voor nakend onheil. Reageert de bestuurder niet of niet snel genoeg, voert het systeem zelf een noodstop uit. 

De Vitara behaalde onlangs vijf sterren in de crashtests van EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) en kreeg een topscore voor zijn uitmuntende veiligheidsprestaties. Dit maakt de Vitara de veiligste auto in zijn klasse.

Conclusie:

De nieuwe Vitara is zonder meer een knappe verschijning die menig vrouwenhart sneller doet slaan. Een meid voor alle werk, zowel op als naast de weg. Voor zwaar labeur is hij niet geschikt, kan ook moeilijk voor een compacte SUV die met een 1,6 liter benzinemotor amper € 16.499 kost. Dat is een erg scherpe prijs in verhouding tot de goede rijprestaties en het hoge uitrustingsniveau van deze compacte SUV. Dankzij zijn zuinige motoren en lage CO2-uitstoot maakt hij bovendien komaf met een reeks vooroordelen die bestaan ten opzichte van dit soort auto’s. Viva Vitara dus!


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy