vrijdag, 29 mei 2015

Quick Suzy: Renault Clio Initiale Paris, exclusiviteit op de catwalk

De eerste Renault Clio werd voorgesteld in 1990. Hij viel vooral op door zijn hoog uitrustingsniveau, comfort en zeer luxueuze afwerking voor die tijd. Dat leverde hem in 1991 de verkiezing op van ‘auto van het jaar’. 


Ondertussen is de Clio aan zijn vierde generatie toe en die draagt zeer nadrukkelijk de signatuur van de Nederlandse chiefdesigner Laurens Van den Acker. De nieuwe Clio is een maatje groter dan zijn voorgangers waardoor de passagiers over meer zit-, been- en bagageruimte beschikken. 

De Clio wordt weleens meer bestempeld als een typische vrouwenauto, omdat hij een mooie en tegelijk praktische auto is. Vrouwen zien een auto meer immers als een gebruiksvoorwerp dan een statussymbool. 

Om het vrouwelijk karakter van de Clio nog sterker te benadrukken heeft Renault zopas een ‘Initiale Paris’ versie op de markt gebracht. Die ziet er nog sjieker en sportiever uit dan de basismodellen - dankzij mistkoplampen en xenonlichten met in een boog geplaatste led-lampjes, 17"-aluvelgen met vijf spaken en diamantlook. 

Maar het is niet alles goud wat blinkt. De buitenhandgrepen voor de achterste passagiers zijn zo verdekt opgesteld dat het even duurde alvorens ik ze gevonden had. Is dit typisch vrouwelijk of hebben mijn mannelijke collega’s hetzelfde probleem? Ik kan mij best voorstellen dat die de handgrepen niet eens vinden en de kinderen via de voorbank op de  achterbank deponeren.  

Mijn roadtest leidde ons dit keer richting Knokke, the place to be in de lente en zomer. Het goede nieuws: mijn Clio Initiale Paris is voorzien van een handenvrije instap- en startkaart waardoor ik verlost ben van het ergerlijke binnenste buitenkeren van mijn oversized handtas. Vrouwen kennen dat probleem maar al te goed… waar in godsnaam zit die kleine rotsleutel in die grote tas? En elke keer opnieuw krijg ik dezelfde schampere opmerkingen van mijn partner te horen. Bij de Clio Initiale Paris is dit probleem gelukkig van de baan. Waarom komen niet meer automerken op zo’n idee. Of weten die misschien niet dat de vrouwen in de meerderheid zijn in dit land?    

Een tweede pluspunt is het groot ruimtegevoel. Ik krijg de indruk in een grote auto onderweg te zijn. Het weer wil weerom niet mee, de éne keer regent het en worden de automatische ruitenwissers geactiveerd. Vijf minuten later breekt de zon door de wolken en wordt het al snel te warm in de auto, maar de automatische airco komt ons snel ter hulp. Voor een keer moeten we niet aanschuiven voor de Kennedytunnel, in de tunnel floepen de lichten vanzelf aan. Leuk is dat. De deuren, de armsteunen en het instrumentenbord zijn afgewerkt met vanillekleurige stiknaden, de verwarmbare en lederen sportstoelen in donker- en lichtgrijze tinten maken het plaatje compleet... de Clio Initiale Paris mag gezien worden. 

Is ie ook praktisch? Ja hoor, hij biedt voldoende bagageruimte om onze koffers voor een weekendje Belgische kust kwijt te raken. En achteruitrijcamera helpt mij via geluidssignalen bij het parkeren. Hoe sneller de piepgeluiden elkaar opvolgen, hoe dichter ik onvoorziene hindernissen nader. Nog een pluspunt: de Clio produceert tijdens het rijden weinig windgeruis waardoor ik volop kan genieten van mijn favoriete songs. Mijn testwagen is uitgerust met geïntegreerde multimediasystemen (Media-Nav en Renault R-Link). Dankzij de digitale Renault R-Link-tablet kan ik op een eenvoudige wijze gebruikmaken van innovatieve en praktische functies zoals TomTom LIVE-navigatie, multimedia, telefonie, voertuiginformatie en kan ik via R-Link Store een catalogus met apps downloaden. Met Renault R-Link is het huwelijk tussen de auto en de digitale wereld een feit.

Heeft de Clio Initiale Paris dan geen minpuntjes? Toch wel. Ik ergerde me bijvoorbeeld aan het kleine achterraam en de dikke stijlen die maken dat je weinig zicht naar achteren hebt. Ik liep ook niet warm voor de sportzetels, te veel afgestemd op grote mannenlijven.  

Conclusie: De 5-deurse Clio Initiale Paris heeft zijn naam niet gestolen: Parijse elegantie van buiten en binnen. Luxueuze afwerking, complete uitrusting met exclusieve accessoires die voor een keer ook zinvol zijn en bijdragen aan het gebruiksgemak. En dat alles voor de prijs van € 23.150,00 BTW inclusief.


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy