vrijdag, 01 mei 2015

Quick Suzy: schijn kan aardig bedriegen

Sinds ik geregeld in de huid van een professionele autotester kruip, geniet ik van het voorrecht om vaak met een andere auto te rijden. Dat is nodig om te kunnen vergelijken. Wat kan het leven mooi zijn! Waarom vrouwen niet eerder op de idee zijn gekomen om vergelijkende tests met mannen uit te voeren, vooraleer in het huwelijksbootje te stappen? 

Dan zou het zogenaamde zwakke geslacht sneller hebben achterhaald dat het mannelijke geslacht helemaal niet zo sterk en struis is als het meestal uitziet. Om maar te zeggen… schijn bedriegt. Niet altijd, maar vaker dan we denken.

Zoals in het geval van de SsangYong Korando. Eerlijk, ik had nog nooit van het merk gehoord, laat staan dat ik mij een beeld kon vormen van hoe zo’n Korando eruitzag. Ik had een vaag vermoeden in de richting van een grijze muis op wielen. Maar wie mij kent weet dat als ik mij engageer, dan voor de honderd procent. En dus heb ik enkele weken de Belgische wegen onveilig gemaakt met de Zuid-Koreaanse nieuwkomer in het SUV-segment. Aanvankelijk tegen mijn zin, maar hoe langer de test duurde, hoe meer waardering en respect ik opbracht voor dit Zuid-Koreaantje. Nou Koreaantje, de Korando zit er best fors en stoer uit, maakt niettemin een elegante en sportieve indruk. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat SsangYong voor het ontwerp is langs geweest bij de Italiaanse grootmeester Giugiaro. Vandaar dus de Europese look aan de Korando.  

Het interieur biedt heel wat ruimte en ziet er eerder sober maar tegelijk zeer praktisch uit. Er zijn bekerhouders voor- en achterin, evenals heel wat opbergvakken om allerlei voorwerpen in onder te brengen. De zetels zitten aangenaam en zijn elektrisch verwarmbaar. Door de hoge zithouding heb je een goed overzicht over het verkeer, dat is altijd meegenomen als vrouw achter het stuur. Wist je dat wij gemiddeld zo’n 10 cm kleiner zijn dan mannen? Waarom dat zo is? Ter compensatie van onze intellectuele superioriteit? Laat ons hierbij de discussie sluiten, vooraleer het debat uit de hand loopt.  

Terug naar de kofferinhoud: die meet 486 liter, met de achterbank neergeklapt stijgt die naar 1312 liter. Dat is behoorlijk ruim, maar meer ook niet. Rijden doet ie voortreffelijk, alleen het schakelen verloopt een beetje (te) stroef. Om het rijcomfort te verhogen en het verbruik te reduceren, is de Korando uitgerust met een cruise control met eco-functie. Inzake veiligheid biedt deze SUV heel wat rijhulpsystemen die standaard geleverd worden en die zorgen voor een optimale bescherming, ABS met remkrachtverdeling helpt je om in gevaarlijke situaties veilig tot stilstand te komen, de antiwhiplashhoofdsteunen verlagen het risico voor nekletsels. Daarbij komt dat elke Korando uitgerust is met een frontale airbag voor de bestuurder en passagier voorin, zijdelingse airbags voorin en gordijnairbags die de hele lengte van het interieur bestrijken. De Hill Start Assist assisteert je om op een helling te vertrekken en het 4WD-systeem garandeert een maximale grip op de weg. Vermeldenswaard is ook de handsfree telefoonfunctie.  

De goedkoopste Korando kost € 18.990 (btw inbegrepen) en inclusief een garantiepakket met 5 jaar fabrieksgarantie of 100.000 km, 6 jaar tegen corrosie en 2 jaar tegen lakfouten. Gedurende de garantieperiode heb je recht op bijstand bij pech, zowel in België als in de rest van Europa. 

Conclusie: Deze grijze muis bekende meer kleur dan aanvankelijk verwacht. De Korando ziet leuk uit, is zeer praktisch, rijdt comfortabel en biedt veel plaats. Voor de prijs van € 18.990  moet je het zeker niet laten, vooral omdat hij meer garantie biedt dan de meeste andere SUV’s die veel meer kosten. Zo zie je maar dat het buikgevoel van vrouwen niet altijd gelijk heeft, dat wij vrouwen dat ook weten en bereid zijn om een eerste indruk te corrigeren.   









Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy