zaterdag, 11 april 2015

Quick Suzy: Mini verliest zijn charme niet

Het is intussen tien jaar geleden dat mijn buurvrouw aanbelde met de vraag haar nieuwe vierwieler te komen bekijken, in feite bedoelde ze niet ‘bekijken’ maar ‘bewonderen’. Uit ervaring wist ik dat zij oog had voor de beste en mooiste dingen op deze aardbol. Wat haar volste recht is. Ze liep en loopt er nog altijd goed gekleed bij, draagt aangepaste accessoires en is vaste klant bij de beste kapsters. 

Of ik jaloers ben? Eerlijk… voor mij mag iedereen miljonair en gelukkig zijn!   

Op de oprit van haar tiptop onderhouden villa stond een sportieve, zwarte Mini te pronken. Om de aankoop te vieren, stelde ze voor een ritje te maken. Ik mocht zowaar zelf het stuur in handen nemen. Boem patat, voor ik het wist was ik tot over mijn oren verliefd op die zwarte Mini. Hij zag niet alleen stoer uit, hij reed bovendien fantastisch.   

Ondertussen is zij en ben ik enkele jaartjes ouder. Ze is niet langer mijn buurvrouw maar woont even verderop in een prachtig landhuis mét paardenstallen én is mama geworden van twee kinderen. Haar zwarte Mini heeft ze – noodgedwongen – ingeruild voor een praktische maar saaie gezinswagen.  

Zelf ben ik blijven dromen van een Mini, maar om uiteenlopende redenen heb ik moeten wachten op een proefrit met de nieuwe 5-deurs om opnieuw van het Mini-plezier te kunnen genieten. Als ik aanbel bij mijn ex-buurvrouw is er geen houden aan… waarom heeft Mini zolang gewacht om met een 5-deurs op de markt te komen? Die is een dikke 7 cm langer dan de driedeurs, de uitgerekte wielbasis komt vooral de passagiers op de achterbank ten goede. De achterste zetels kunnen plat, zodat er ook meer bagage meekan.  

Oude herinneringen worden bovengehaald en we besluiten om de testrit van destijds over te doen. Ondanks dat er voldoende plaats is op de achterbank voor de kinderen blijven die voor hun eigen veiligheid bij de papa, zodat wij ongehinderd de Limburgse wegen onveilig kunnen maken.

En wat blijkt? Zelfs in deze gezinsversie behoudt de Mini zijn typisch kartgevoel.  Met zijn maximale wendbaarheid wordt het al snel een plezier om van de ene naar de andere bocht te sturen… met 170 gewillige diesel pk’s onder de motorkap kan ons plezier niet op. 

Het instrumentenbord pal voor mijn neus geeft aan hoe snel we onderweg zijn en hoeveel toeren de motor draait. Het kleurenscherm vertelt me meer over de autostatus en het verbruik. Het centrale  instrumentenbord is voorzien van gekleurde verlichting, inclusief led-ring voor visuele feedback.

Mini heeft ook deze keer gezorgd voor een uitgebreide standaarduitrusting. Uiteraard kan je hem personaliseren met opties en gadgets voor meer comfort, veiligheid en luxe. Zo biedt Mini een compleet gamma innovatieve rijhulpsystemen zoals de Head-Up-Display, parkeerhulp, een  parkeercamera en Driving Assistant met camera voor actieve snelheidsregelaar, een bots- en voetgangerswaarschuwing met initiële remfunctie, een grootlichtassistent en een verkeersborddetectie.

Conclusie: terwijl ex-buurvrouw en ikzelf beiden enkele jaartjes ouder zijn geworden, heeft deze Mini 5-deurs variant niks aan jeugdigheid, charme en persoonlijkheid verloren. Hij rijdt nog steeds even quick als de zwarte 3-deurs Mini van weleer en ziet er nog steeds zeer verleidelijk uit. Hij is enkel een beetje groter, zeg maar volwassener geworden, net zoals wij. En net zoals toen, doet hij ook nu ons hart sneller slaan.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy