vrijdag, 01 mei 2020

Quick Suzy: Is de De Mitsubishi Outlander PHEV een ideaal compromis?

Geschreven door  Quick Suzy
Quick Suzy: Is de De Mitsubishi Outlander PHEV een ideaal compromis? © Patrick Theunissen
Ik ben niet zo vertrouwd met de allernieuwste technologie. Geef mij maar een klassieke auto met een benzine- of dieselmotor. Maar ik weet ook dat elektrisch rijden de toekomst is. En hoewel ik dat weet, zie ik het nog niet zitten om snel over te stappen op een volledig elektrisch model. Toen Mitsubishi me voorstelde om een week door te brengen achter het stuur van hun Outlander Plug-inhybride was dat dé gelegenheid om na te gaan of een auto die tegelijk elektrisch én op benzine rijdt dan misschien de gulden middenweg was? Net voor de quarantainemaatregelen van de overheid nam ik de proef op de som.




autonieuws c85fa800022

Maandag

Opvallen doet hij alvast, mijn Outlander PHEV. Dat is dan wel door zijn bordeauxrode kleur (Red Diamond Metallic), en minder door zijn -op zich best stijlvolle- maar nogal neutrale uiterlijk. De nummerplaat maakt al meteen duidelijk dat deze Outlander geen klassieke auto is, maar een hybride. Een plug-inhybride in dit geval, wat betekent dat de benzinemotor het werk niet alleen doet, maar vergezeld wordt van (in dit geval) twee elektrische motoren met een grote aandrijfbatterij, die het mogelijk maken om -volgens de recentste en meest realistische WLTP-meetmethode- tot 45 kilometer in één keer volledig elektrisch te rijden, waarna de benzinemotor het overneemt. Aan de buitenkant bevalt zijn stijl me wel, maar binnenin vind ik dat hij er niet zo hypermodern uitziet als hij technisch is.

Ik heb me laten vertellen dat (semi-)elektrisch rijden uiteindelijk niet zo veel verschilt van het rijden met een klassieke auto, en dat je niet bang hoeft te zijn voor het opladen van de batterij. Dat dat allemaal poepsimpel is. Toch rij ik met een klein hartje naar huis. Zal het me lukken om de auto eenvoudig aan het stopcontact in onze garage aan te sluiten, en zal onze elektriciteitsinstallatie niet overbelast raken?

Tijdens de eerste rit blijkt het elektrische rijbereik niet voldoende om helemaal van Bornem tot thuis in Limburg te raken, en zie ik op het dashboard dat de verbrandingsmotor ook ingeschakeld wordt. Als je er echter geen acht op slaat, merk je nauwelijks of zelfs helemaal niet dat er iets verandert aan de aandrijving. Dat gaat allemaal automatisch.

Thuis parkeer ik de auto in de garage, wat met dank aan de parkeersensoren en 360°-camera makkelijker gaat dan ik dacht, en neem ik de laadkabel uit de koffer. Die heeft aan de ene kant een aansluiting voor het stopcontact rechts achteraan de auto en aan de andere kant een klassieke stekker voor een gewoon stopcontact. Ik open het klepje, steek de kabel erin, en doe hetzelfde met het andere uiteinde en het stopcontact in de muur. Meteen hoor ik dat de laadkabel vergrendeld wordt en zie ik dat het opladen begint. Op het dashboard kan ik zien dat het volledig opladen zo’n zeven uur zal duren. Op thuisinstallaties met 10 Ampère (wat dat precies betekent weet ik niet) zou het trouwens anderhalf uur sneller kunnen.

IMG 6534

Dinsdag

Vanmorgen moet ik gaan werken, en ik hoop dat ik vandaag zonder een druppel benzine te verbruiken heen en terug zal kunnen. Ik verwacht vandaag zo’n 35 kilometer af te leggen, dus dat moet makkelijk mogelijk zijn. Ik ontgrendel de Mitsubishi met de afstandsbediening en kan de laadkabel eenvoudig losmaken en opbergen. Als ik de auto start, wat je niet hoort aangezien de benzinemotor niet ingeschakeld wordt, zie ik dat mijn elektrisch rijbereik 44 kilometer bedraagt. Ruim voldoende.

Aangekomen op mijn bestemming blijk ik geen druppel brandstof verbruikt te hebben en geeft de boordcomputer een resterend elektrisch rijbereik van 25 kilometer mee. Perfect. 

Ik kan de auto hier niet opladen, maar dat boezemt me geen angst in, want ik weet dat als ik niet op de batterijenergie alleen terug thuis raak, de benzinemotor zal inspringen.

Wanneer ik in de late namiddag naar huis rij blijkt er inderdaad nog genoeg energie in de batterij te zitten, want als ik de auto terug in de garage parkeer prijkt er nog 10 kilometer resterend rijbereik.

autonieuws c85fa800021

Ik kijk even naar de boordcomputer en zie dat mijn gemiddeld elektrisch verbruik 20,2 kWh/100 km bedraagt, wat aan een elektriciteitsprijs van € 0,25 per kWh overeenkomt met zo’n € 5 per honderd kilometer. Dat is toch nog een stuk minder dan met een benzine- of diesel, en geeft me een goed gevoel, omdat ik weet dat die elektrische energie bij ons thuis door zonnepanelen opgewekt is, en ik dus helemaal géén CO2 heb uitgestoten vandaag.

autonieuws c85fa800005

Woensdag

Mijn derde dag met de Outlander PHEV wordt een speciale. Ik ga namelijk voor het eerst proberen om aan een publieke laadpaal bij te laden. Dat betekent dus dat ik niet alleen van een andere kabel gebruik zal moeten maken, maar ook dat ik moet hopen op een vrije plaats aan die paal, én moet hopen dat mijn laadpasje functioneert, iets wat blijkbaar niet altijd even makkelijk is. 

autonieuws c85fa800028

Ik rij na mijn werk door naar het winkelcentrum voor mijn inkopen. Aangezien ik niet voldoende kilometers over heb om na het shoppen elektrisch terug thuis te raken parkeer ik de Outlander PHEV aan een van de publieke laadpalen aan het winkelcentrum. Om hem hier op te laden moet ik gebruik maken van de tweede kabel die ik in de koffer vind. Deze heeft aan de ene kant dezelfde aansluiting om in de auto in te pluggen, maar heeft aan de andere zijde, waar hij aangesloten wordt op de laadpaal, een andere stekker. Ik plug de ene zijde in de auto, zoals ik dat thuis ook deed, en doe hetzelfde aan de laadpaal.

autonieuws c85fa800030

Om die paal tot leven te wekken moet ik mijn laadpasje van The New Motion, dat bij zowat alle publieke laadpalen zou moeten werken, over een soort aanraakvlak bewegen, waarna de leds van de laadpaal blauw zouden moeten worden en de laadbeurt begint. Het werkt! Oef… Op de boordcomputer zie ik dat ik -als ik de batterij terug volledig wil opladen- een viertal uur nodig zal hebben. Zo lang zal ik echter niet winkelen, maar anderhalf tot twee uur zal ik wel weg zijn. 

Jammer genoeg staat op de laadpaal nergens aangegeven hoeveel zo’n laadbeurt zal kosten, en moet ik daarvoor de app van de aanbieder van de laadpas raadplegen. Echt gebruiksvriendelijk vind ik dat niet.

Wanneer ik terugkom van de winkel laad ik mijn boodschappen in de ruime koffer van de Outlander (463 liter). Die koffer wordt niet aangetast door de 13,8 kWh grote batterij van de elektromotor, want die bevindt zich onder de vloer tussen de wielen.  De batterij is half opgeladen en geeft een rijbereik van 22 kilometer aan. Daarmee raak ik -opnieuw volledig elektrisch en dus uitstoot vrij- thuis.

Donderdag

Vandaag moet ik een stuk verder rijden dan de vorige dagen. Een rit heen en terug naar Brussel, dat zal dus niet volledig elektrisch kunnen. Op de autosnelweg kan ik tot 135 km/h volledig elektrisch rijden, maar ten eerste is dat sneller dan toegelaten, en erg lang kan je niet aan dergelijke snelheden rijden puur op batterijkracht. Zo’n tien kilometer voor ik op mijn bestemming aankom kies ik voor de “Battery Save”-modus via de knop onder de versnellingspook, om op die manier de batterijlading te bewaren en straks in de stad volledig elektrisch te kunnen rijden.

Aangekomen op de bestemming blijft er nog precies twee kilometer elektrisch rijbereik over. Goed gegokt denk ik. Ter plekke kan ik nergens opladen, wat jammer is, want ik was zo goed bezig, maar ik zie op de Mitsubishi-app op mijn iPhone dat er in de buurt bij een tankstation een snellader beschikbaar is, waarmee ik de batterij op korte tijd tot 80% kan opladen.

De navigatie toont me de weg en wanneer ik de laadkabel aansluit op de publieke snellader en de laadbeurt opstart door het systeem opnieuw met mijn laadkaart te activeren zie ik dat mijn batterij in amper 25 minuten weer voor 80% vol zal zijn. In de tussentijd beantwoord ik wat berichtjes en drink ik een koffie, terwijl ik de voortgang van het laden en de resterende laadtijd kan volgen op de smartphone-app.

Ik raak niet helemaal thuis op batterijkracht alleen, en zie op de boordcomputer dat de Outlander voor mijn benzinekilometers aan een gemiddeld verbruik van 9 l/100 km zit. Dat is redelijk voor zo’n grote en zware auto, maar ik verkies toch het elektrisch rijden. Niet alleen uit milieu- en kostenoverweging, maar gewoon omdat ik zo van de stilte van elektrisch rijden gaan houden ben.

Vrijdag

Een gewone werkdag vandaag. Zonder een centiliter benzine te verbruiken kan ik vandaag naar het werk en terug. Ik word het (semi-)elektrisch rijden al goed gewoon, en het bevalt me elke dag meer.

autonieuws c85fa800008

Zoonlief wil ’s avonds graag naar McDonalds en wat blijkt: ook daar hebben ze een laadpaal. Ook al is het in dit geval niet echt noodzakelijk, toch vind ik het leuk om te weten dat ik tijdens ons bezoekje aan het restaurant de batterij kan opladen en straks weer met het volledige rijbereik kan vertrekken.

autonieuws c85fa800029

Zaterdag en zondag

Weekend! Ik hoef nergens heen, dus de Outlander blijft op stal, op een korte rit heen en weer naar het grootwarenhuis na. Of hij nu aan het stopcontact in de garage hangt of niet, het opladen van een plug-inhybride maakt weinig of geen verschil uit voor de elektriciteitsinstallatie thuis, want het gevraagde vermogen is beperkt, en de zekering springt niet, ook niet wanneer tegelijk de vaatwasmachine en de oven hun deel van het vermogen vragen.

Maandag

Tijd om afscheid te nemen. Ik breng de Outlander terug naar de invoerder in Bornem en bedenk onderweg dat van mijn initieel erg kritische houding ten opzichte van elektrisch rijden weinig overblijft. Ik heb vastgesteld dat de Outlander PHEV comfortabel, stil en voldoende vlot is, geen enkele toegeving vraagt ten opzichte van een klassieke auto in het dagelijks gebruik, en dat 45 tot 50 kilometer elektrisch rijbereik in mijn geval meer dan voldoende zijn om zo goed als nooit gebruik te moeten maken van de benzinetank.

autonieuws c85fa800009

Het goed gevoel een steentje bijgedragen te hebben tot het terugdringen van de luchtvervuiling en de klimaatopwarming is een leuk extraatje, en ook de financiële kant van de zaak spreekt me wel aan. Een volledig elektrische auto of een plug-inhybride met een uitstoot van maximaal 50g CO2/km (waar de Outlander PHEV met zijn uitstoot van 40g volgens de NEDC-meetmethode en 46g volgens WLTP ruim aan voldoet) zijn tot minstens eind dit jaar nog vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting, en voor professionelen zijn zo’n auto’s 100% fiscaal aftrekbaar. 

Voor een volledig elektrische auto lijkt het me nog net te vroeg, maar met de Outlander PHEV heb ik het beste van twee werelden, bedenk ik wanneer ik de sleutels terug overhandig bij de invoerder. De benzinetank is gedurende de hele testweek amper aangesproken, en ik ben trots op mijn voorbeeldige laadgedrag. Voor mij is het na deze week duidelijk. De Mitsubishi Outlander PHEV is een ideaal compromis tussen een elektrische auto en een klassiek model met verbrandingsmotor.

autonieuws c85fa800023

Over de testwagen:

Quick Suzy reed met de Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Dat is qua uitrusting het topmodel van het Outlander PHEV-gamma. Het maximum gecombineerd vermogen bedraagt 224 pk en de topsnelheid ligt op 170 km/h. Accelereren van 0 naar 100 km/h kan in 10,5 seconden. Door de NEDC-uitstoot van 40g en de WLTP-uitstoot van 46g is de Outlander PHEV nu én in de toekomst verzekerd van de voordeligste autofiscaliteit. Het Outlander PHEV-gamma begint bij de Intense-versie die in de catalogus staat voor € 42.290 vóór korting. De Business Edition (€ 44.490) en de door Suzy geteste en van alle opties en uitrusting voorziene Instyle-topuitvoering (€ 54.740) vervolledigen het gamma.

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy