zaterdag, 20 oktober 2018

Quick Suzy: VW California: avontuur en vrijheid

Geschreven door  Quick Suzy
 © Autonieuws
Ben ik avontuurlijk aangelegd, zijn wij een familie die onbetreden paden durft te bewandelen? Dromen wij af en toe van een weekendje uit of een vakantie met een camper: stoppen waar we willen, opstaan en eten wanneer we willen, kortom ons eigen ding doen zonder op de vingers te worden gekeken door andere hotelgasten?

Ja, ik schuw het avontuur niet en ja, we houden van onze vrijheid. En ja, een weekend op stap met een eigen huisje op wielen leek ons wat en dus viel het aanbod van D’Ieteren (invoerder Volkswagen Camper) als een geschenk uit de hemel.

Terug in de tijd. In 1951 verbouwde het bedrijf Westfalia de Volkswagen bestelwagen tot een kampeerwagen met tal van accessoires en verkocht die onder de naam “Camping Box”. Dat leidde al snel tot de geboorte van de Volkswagen Camper die werd ontwikkeld door de Duitse autoconstructeur zelf. Vandaag verkoopt Volkswagen zo’n 4.000 California’s per jaar.

VW camper 61

Klaphut op vier wielen

Het is vrijdagnamiddag en hebben zoonlief van 10 net van school gehaald. Gepakt en gezakt kijken we met zijn allen uit naar wat ons te wachten staat. Wij zijn dan wel geen echte kampeerders, dit weekend rijden we niettemin met de California richting Zeeland. Wie nog vragen heeft bij het model… Cath Luyten rijdt ermee rond in haar populair tv-programma ‘buurman wat doet u nu’. Na afloop van haar bezoek aan de knappe en sexy Xander de Buisonjé hengelde die naar een nachtje in haar klaphut. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Originele en grappige benaming, dat wel. Ook al staat die niet vermeld in het groene boekje.

CALIFORNIA19

Op het eerste zicht lijkt onze klaphut op een kleine bestelwagen, eentje met een luifel aan de zijkant en de mogelijkheid om het dak open te klappen waardoor die verandert in een tent op wielen en creëer je 2 extra slaapplaatsen. Binnenin vind je ook nog een tafel, kookvuur en koelkast. De stoeltjes en tafel voor buiten zijn handig weggewerkt in de schuifdeur en kofferklep. Aan opbergruimtes geen gebrek, zelfs een kleine kleerkast en lade voor de huisraad zijn voorhanden. Over elk element is goed nagedacht.

CALIFORNIA20

Volgens plan zouden we onze eerste nacht doorbrengen op een camping aan het Veerse meer. Onderweg maakten we echter een tussenstop in Yerseke. Dit lieflijk Zeeuwse dorp aan de Oosterschelde staat bekend voor zijn mossel- en oesterkwekerijen en zijn zilte keukens. Voor ons een favoriete eetbestemming. Vers uit zee en zo op je bord. Wie houdt van mosselen moet zeker eens deelnemen aan de jaarlijkse mosseldag, op de derde zaterdag van augustus. We hadden wat graag hier onze eerste nacht doorgebracht maar vrij kamperen mag niet in Nederland. En ook al ben ik Belg met Nederlandse roots, ik word niet graag opgepakt of als illegaal beschouwd. En dus rijden we verder richting het Veerse meer. Het is inmiddels al donker en bouwen we de California snel om tot een mini-loft. Zoonlief ziet zijn nieuwe slaapplaats op het dak van de camper helemaal zitten, mijn man en ik strekken ons uit op de neergeklapte passagiersbank mét een dun matrasje.

VW camper 9

Aan het strand van Scheveningen

De volgende morgen zijn we, zoals gewoonlijk, vroeg uit de veren en na het ontbijt, met zijn drietjes op een paar vierkante meter, vertrekken we richting Scheveningen. Via de Zeelandbrug overbruggen we een stuk water over een brug van wel 5 kilometer lang, de langste brug van Nederland verneem ik achteraf. Hier is meer water dan land te zien, Zeeland telt ontiegelijk veel eilandjes. Het is echt de moeite om deze streek te leren kennen en de camper biedt daartoe een uitgesproken mogelijkheid. Vind je een leuk plekje, halt houden gewoon. De California rijdt alsof je met een gewone personenauto onderweg bent, geen last van hinderende geluiden of piepende kasten tijdens het rijden. Duitse kwaliteit!

CALIFORNIA01

In de comfortabele stoelen heb je een goed overzicht op de weg, via de grote spiegels heb je uitzicht op fietsers die hier letterlijk van alle kanten komen. Via Rotterdam bereiken we tegen de middag Scheveningen. Helaas beschikt het mondaine oord aan zee niet over een camping en moeten we uitwijken naar Wassenaar. Hier ligt een mooie camping met sanitaire voorzieningen om het hoekje. Want voor een badkamer en toilet is er geen plaats voorzien in de California.

VW camper 10

Op de camping huren we fietsen en een half uur later staan we op het strand van Scheveningen. Na een hapje eten en een grote strandwandeling, springen we nog even binnen in de supermarkt om aankopen te doen voor ons avondeten. Een uitgebreid diner zit er niet in maar een simpele maaltijd bereiden lukt perfect. Als de avond valt, wordt het stil én gezellig in onze klaphut. De vensters worden verduisterd met jaloezieën, pottenkijkers zien we liever niet. De volgende dag zit het weekendje er al op en rijden we huiswaarts.

Mijn man merkt op dat we nauwelijks 7,0 l/100 km hebben verbruikt, dankzij zogeheten BlueMotion-technologie. Weet ik veel. Dus laat ik hem in de overtuiging dat hij de slimste man ter wereld is. Soms is hij dat ook niet en wil hij dat ook niet van mij aannemen. Dat zijn van die momenten waar ik liever niet over uitweid.

Praktisch ding

De California is 1,99 meter hoog, hierdoor heeft hij vrij spel op plaatsen waar andere het moeten laten afweten. Hij lijkt op een bedrijfswagen maar bij de ombouw van deze camper is goed nagedacht. Elke plaats wordt goed benut en alle voorzieningen zijn praktisch. De ruimte is voor twee personen meer dan voldoende, voor vier personen wordt het krap. Het bovenste bed is aan de harde kant. De California heeft op de weg een goede wegligging, dat vindt ook mijn slimme man. Hij heeft al een paar keer alle veiligheids- en rijhulpsystemen opgesomd waarmee onze klaphut is uitgerust, indrukwekkend dat hij dat allemaal weet. Niet onbelangrijk: om de koudere nachten levend door te komen, volstaat een druk op de knop van de standverwarming. Werkt overigens prima. De instapprijs van de California bedraagt € 44.576, wij reden met de California Ocean 2.0 TDI 150 pk 4Motion met automaat en die is er vanaf € 62.411.