zaterdag, 03 januari 2015

Quick Suzy: met de Renault Zoé op glad ijs

Een bezoek aan de kerstmarkt in Maastricht stond al langer op het verlanglijstje van mijn mannen - echtgenoot en zoon. Of we dat ook bij koude en wind én met een elektrische auto aandurfden? Zo gezegd, zo gedaan. 


Met een range van 120 km en Maastricht - zo’n 50 km verwijderd van onze thuisbasis - was het een dubbeltje op zijn kant. Maar mijn mannen schuwen het avontuur niet. Ik voor alle zekerheid toch maar uitgezocht of en waar er laadpalen staan in Maastricht. 

Wie zoekt die vindt, adres ingegeven in het navigatiesysteem… en zoef, wij in alle stilte weg met onze Renault Zoé richting Maastricht. Op het ingegeven adres viel er echter geen laadpaal te bespeuren, ook niet in een omtrek van een paar honderd meter. Een alternatief, een laadpaal op zo’n 7 km buiten het centrum, kon ons niet bekoren. Dus bleef enkel de optie ‘avontuur’ open. 

Maastricht is een sfeervolle stad, met gezellige winkels en heerlijke restaurantjes.

De kerstmarkt van Maastricht bevindt zich op het Vrijthof. Er is een reuzenrad van 60 meter hoog en een schaatsbaan van maar liefst 1000 m2 . Voor de rest is het Vrijthof bezaaid met houten kraampjes met lekkernijen zoals oliebollen en jeneverkes. 

Wij kozen voor het sportieve en huurden een stel schaatsen. Onze zoon van zes, steeds in voor avontuur, bond voor de eerste maal in zijn leven een paar schaatsen aan. Met veel gestuntel en nog meer valpartijen begaven wij ons letterlijk en figuurlijk op glad ijs. Na enkele uren schaatsplezier vertrokken we huiswaarts. Gelukkig stond er een eco-knop in de auto, zodat we - gelukkig - zonder duw- of trekwerk thuis geraakten.

ZEN door Zoé

De Renault Zoé verbruikt minder dan 2 euro per 100 km (afhankelijk van de prijs van elektriciteit). Dit is ongeveer een vijfde van een gelijkwaardige benzine- of dieselauto. Voor de batterij moet maandelijks een huurprijs vanaf € 49 per maand worden betaald. 

Het opladen van de accu kan via de stekker thuis en kan tot 12 uur duren. Met de optionele walbox gaat dit uiteraard véél sneller, via een openbare snellader bereik je 80% capaciteit in amper een halfuurtje.

De dynamische lijnen bezorgen de Zoé een mooi design, de LED-lampen lijken kuiltjes in wangen. Binnenin is de auto eerder rudimentair maar hij biedt wel plaats voor 5 personen.

Twee redenen waarom ik voor deze auto zou kiezen. Ten eerste voor de rust waarmee je met deze auto rijdt...je wordt zo ZEN in de ZOE. Ten tweede voor het milieu. Alhoewel  elektrische auto’s ook fijn stof produceren. Dat komt onder meer door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek. De elektrische auto maakt wel milieuwinst op de dieselwagen, omdat daar ook de uitstoot van stikstofoxide een rol speelt.

Conclusie: Voor het milieu moet ik geen elektrische auto kopen, dat kan evengoed met een auto met zuinige benzinemotor - met tankstations op elke hoek van de straat terwijl je als eigenaar van een elektrische auto met een vergrootglas op zoek moet naar een laadpaal. 

Een elektrische wagen is duidelijk iets voor stadsmensen, hij rijdt wel vlot en stil en is goedkoop is gebruik. Om hem in de smaak te doen vallen bij vrouwen, zou ik hem een iets luxueuzere binnenafwerking hebben meegegeven.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy