zaterdag, 27 december 2014

Quick Suzy: uit het oog, maar niet uit het hart

‘Wat moet een vrouw met zo’n grote auto?’ De blikken van mijn mannelijk gezelschap verraden hun gedachten. Voor één keer kan ik hun gedachtegang volgen… wat moet een vrouw met een mobiel gevaarte van 5,14 meter?

Vormt zij het kloppend hart van een nieuw samengesteld gezin of is zij de wederhelft van een zelfstandige in groenten en fruit? Verkeerd gegokt. Dat doen mannen wel vaker als ze zich in de huid van een vrouw willen verplaatsen. 

Een vrouw in een cabrio, een vrouw in een vlot stadsautootje, een vrouw in een chique Jaguar… dat kan allemaal, maar een vrouw achter het stuur van een Mercedes-Benz V-klasse, dat vraagt om een woordje uitleg. Of beter, om een heel levensverhaal. En dat begint bij het begin. Neen, ik verraad je niet hoeveel jaren ik exact terugga in de tijd. Het volstaat dat ik je vertel dat mijn mening niet of nog niet gevraagd werd wanneer mijn ouders zinnens waren een nieuwe auto te kopen. En zo kon het gebeuren dat er plots een Mercedes-Benz Vito op de oprit stond. 

Mijn ouders hebben met hun Vito en twee kinderen half Europa doorkruist, vooral Zuid-Europa was een geliefkoosde vakantiebestemming. We zijn een familie die houdt van de zon en lekkere zuiderse gerechten. En toen de Vito - na bewezen dienst - aan vervanging toe was, viel de keuze op een… Viano. Moderner, comfortabeler, sneller en nog altijd zéér ruim en flexibel, een betrouwbare partner voor alle gebruik, alle dagen van de week. En ja, ik zat geregeld zelf achter het stuur. Dankzij de hoge zitpositie voelde ik mij verheven boven de andere weggebruikers én veilig.   

De nieuwe V-Klasse kan alles nog veel beter   

De nieuwe V-Klasse heeft een opvallende gedaantewisseling ondergaan en maakt komaf met het imago van een bestelbusje te zijn. Dankzij een nieuwe neus en talrijke leuke accenten ziet hij er vrij sportief uit en met zijn zwarte kleur en geblindeerde ruiten heeft hij iets stoers, iets mannelijks. Maar de V-klasse koop je niet voor zijn uiterlijk… van een schone tafel kan je niet eten, zegt mijn wijze oma altijd.  

De hoge zit is gebleven, het overzicht op het verkeer eveneens. Het zwarte dashboard ziet er chique uit - met groot navigatiescherm zonder storende lichtweerspiegeling maar met duidelijk afleesbare informatie. Onder het navigatiescherm bevindt zich een grote draaiknop voor de menukeuzes en hierover buigt zich een zogeheten touchpad. Die laat toe om gegevens met je vinger in te geven. Dat lijkt op het eerste zicht eenvoudig, maar ik heb er best veel moeite mee. Ik denk bij mezelf… welke slimme ingenieur heeft dit bedacht? Had hij zijn uitvinding eerst aan zijn vrouw voorgelegd, dan had hij de mensheid veel kwaad bloed bespaard. Ten einde raad besluit ik te vertrouwen op mijn vrouwelijke intuïtie, mijn ingebouwde GPS.

Eens vertrokken rijdt de V-Klasse als een comfortabele limousine met een uitstekend overzicht over het verkeer rondom mij. Het geluidsniveau binnenin ligt opvallend laag, maar daar komt verandering wanneer ik met enkele vriendinnen en hun kids onderweg ben naar een voetbalmatch. 

De nieuwe V-klasse is 5,14 meter lang en dat vergt enige gewenning bij het manoeuvreren en parkeren. De zes passagiersstoelen achterin belemmeren het zicht op wat zich achter de auto afspeelt. Daarom begrijp ik niet dat de achteruitrijcamera niet tot de standaarduitvoering behoort. Ik pleit er zelfs voor om ook de Active Parking Assist aan te vinken. Die parkeert de V-klasse vakkundig en zonder dat ik mij hoef op te winden. Bij het parkeren moet je, indien je nog in je koffer moet zijn, ermee rekening houden dat de achterklep in de hoogte openklapt en dat je dus extra ruimte nodig hebt. De zijdeur - lees schuifdeur - daarentegen neemt bij het openen geen extra plaats in, wat handig is. Of ben ik de enige die vindt dat parkingplaatsen almaar enger worden. 

Mercedes-Benz besteedt enorm veel aandacht aan veiligheid. Zo waarschuwt de Collision Prevent Assist voor een dreigende kop-staartaanrijding en zorgt ervoor dat de bestuurder een veilige afstand behoudt tot zijn voorligger. De Attention Assist detecteert vermoeidheidsverschijnselen en maant - indien nodig - de chauffeur aan een pauze in te lassen. De Crosswind Assist zorgt ervoor dat de V-Klasse bij felle zijwind niet van zijn rijvak geblazen wordt en de dodehoekassistent geeft in de buitenspiegels aan of er zich een wagen, motorrijder of fietser in de dode hoek bevindt. Indien er gevaar wordt waargenomen bij het wisselen van rijstrook, wordt er automatisch tegenstuur gegeven. 

Mijn verdict: de nieuwe V-Klasse kan tot acht personen vervoeren op een hoog niveau, zowel wat de veiligheid, comfort als prestaties betreft. Door de hoge zit heb je een uitstekend overzicht over het verkeer en voel je je veilig. Dat gevoel wordt nog versterkt door een reeks van assistentiesystemen die ertoe bijdragen dat de V-klasse zonder enige twijfel de veiligste auto in zijn segment is. Weet dus dat het vrouwtje in die grote auto zich best op haar gemak voelde. Wat mannen daar ook over mogen denken. 


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy