donderdag, 09 februari 2017

Quick Suzy: smart Brabus: minder is meer en omgekeerd

Wat een leven! Vorige week testte ik de smart forfour, deze week is de smart fortwo aan de beurt. Kleine broer moet uitkomen met twee deuren en twee zitplaatsen minder. Dat vergt enige aanpassing. Benieuwd of minder in dit geval ook meer is.


De Brabus Cabrio is mooi zwart gelakt, het stoffen dak kleurt bordeauxrood. Met open dak transformeert de smart fortwo in ‘s werelds kleinste cabrio. Het openen van de kap gaat met één druk op de knop, volledig elektrisch dus. En alhoewel dit model zetelverwarming heeft, opteer ik om de smart te testen met gesloten dak. Buiten heersen immers ijzige temperaturen en daar houd ik niet van. De snuit van de tweezitter ziet er best stoer uit met zijn rooster in honinggraadmotief. Onder de motorkap - die zich bij de smart achteraan bevindt - ligt een 109 pk sterke benzinemotor van de bekende Duitse tuner Brabus.  

De smart Brabus trekt vlot op en laat zich lekker sturen zodat voorzichtigheid geboden is. Sinds 1 januari geldt immers een algemene snelheidsbeperking van 70 km/u buiten de bebouwde kom en aan verkeersboetes heb ik een hekel. 

Hoe veilig is dit vinnig stadsmusje, vraag ik me af. Gelukkig is in dit geval de omvang geen maat voor veiligheid. Eerst en vooral beschikt hij over een TRIDION-veiligheidskooi uit drie lagen staal die optimale veiligheid biedt en het passagierscompartiment afdoend beschermt.De hogere zitpositie zorgt voor een uitstekend overzicht op de weg en biedt ook de nodige bescherming bij een ongeval, omdat de inzittenden zich boven de directe gevarenzone bevinden. Bovendien is de smart Brabus uitgerust met de meest moderne veiligheidssystemen. 

Het interieur valt opvallend groot uit, zolang je maar door de voorruit kijkt. Kijk je over je schouder weet je waarom de fortwo over de kleinste draaicirkel ter wereld beschikt, ideaal voor het drukke stadsverkeer. ‘The Sky is the limit’ is hier niet van toepassing. Van een lekker kontje is geen sprake, en evenmin van een grote koffer. 

Ook al is deze wagen nog zo klein, de camera blijft handig om achteruit te rijden want het zicht naar achter is niet om over naar huis te schrijven.  

Het verdict na een weekje Brabussen? Een vinnige en handige citycar, die de bestuurder en passagier een hoge veiligheid aan zijn passagiers biedt én die er bovendien leuk uitziet en over een uitstekende ergonomie beschikt. Ik kan mij voorstellen dat ook mannen deze fortwo in hun hart sluiten. 


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy