dinsdag, 17 januari 2017

Gaat Quick Suzy elektrisch rijden?

Op de stand van Renault stoot ik op de nieuwe Renault Zoe. Renault heeft met de nieuwe Zoe de batterijtechniek vernieuwd, hetgeen een rijbereik oplevert van 400 kilometer (NEDC), of een goede 300 kilometer in de gewone praktijk.

Steeds meer automerken komen op de markt met een elektrische wagen. Het elektrisch rijden groeit dan ook aan belangstelling. Maar waarom zouden we nu beter een elektrische wagen kopen dan een wagen op diesel of benzine? 

Dat elektrisch rijden beter is voor het milieu dat wist ik al. Alhoewel we toch niet mogen vergeten dat de stroom waarop de elektrische wagen rijdt ook geproduceerd moet worden en dus ook een belasting voor het milieu vormt. 

De Vlaamse overheid steunt je bij de aanschaf van een elektrische wagen. Het is zo dat als je je een elektrische wagen aanschaft dat de Vlaamse regering je in 2017 steunt met maximum € 4000; in 2016 was het maximumbedrag € 5000. Het maximumbedrag van de premie zal tot 2019 elk jaar verminderen. Gelukkig hebben de heren ministers er aan gedacht om het budget op € 5 miljoen per jaar te limiteren. De subsidie, voor alle duidelijkheid, geldt uitsluitend voor particulieren. De premie geldt dus niet voor leasingwagens of bedrijfswagens. 

Daarbij komt dat elektrische auto’s praktisch gratis rijden. Ze betalen immers geen BIV en evenmin verkeersbelasting tot 2020. Ook voor stroom moet je minder betalen dan voor benzine of diesel. 

En last but not least : elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu en je portemonnee, maar een ander groot voordeel is dat de motoren geruisloos zijn en dus minder geluidshinder veroorzaken. 

Een elektrische wagen blijft prijzig. De Renault Zoe is verkrijgbaar vanaf € 22.050. Gelukkig kunnen we dus bij de aanschaf rekenen op de tussenkomst van de Vlaamse overheid. Positief is dat de actieradius steeds groter wordt maar wat doen we met de oude elektrische wagen met beperkte actieradius? Op de 2de hands markt ga je deze niet snel kwijt raken want als de stroom op is, is de stroom op. Enkel een laadpaal biedt je dan nog een oplossing, maar als die niet in de onmiddellijke omgeving staat, dan ben je de pineut. Een laadpaal vinden op elke hoek van de straat is op dit moment ook nog een utopie. Daarbij komt dat je auto niet zomaar in 123 opgeladen wordt. Je bent al snel enkele uren verder. 

Als stroom de alternatieve energiebron gaat worden voor het vervoer van de toekomst zal men nog goed moeten investeren in windmolens en zonnepanelen om zo voldoende stroom op te wekken voor alle elektrisch wagens. Denk maar aan het stroomtekort waarvoor ze deze week al vrezen. Voor diegene die nog geen zonnepanelen heeft is dit misschien wel een goede investering, want dan rij je pas bijna gratis. 

Kan ik, al mijn voorgaande overwegingen in acht genomen,  besluiten dat een hybride auto, die zowel een brandstofmotor heeft als een elektromotor dan de oplossing is? Deze vraag laat ik aan specialisten en ingenieurs over. De toekomst zal het uitwijzen. Ik ben alvast benieuwd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy