zondag, 07 februari 2016

Quick Suzy: be smart be little

What’s a name? De nieuwe smart-generatie is er als twee- en vierdeurs, als fortwo en forfour dus, waarbij die laatste een 100 procent smart-adept is maar dubbel zo veel ruimte biedt. Maar is dat ook zo?  


De forfour biedt inderdaad plaats aan 4 personen, een stads- en gezinswagen voor de prijs van één. De forfour is bovendien verkrijgbaar in verschillende versies.  Hou je meer van het pure dan kies je voor de “Pure”, is er plaats voor meer hartstocht in je leven dan beveel ik je de “Passion” aan. Er is ook nog een “Prime” uitvoering, die ik onder de bips geschoven kreeg.  

“Prime”, waar slaat dat op, wat moet je je daarbij voorstellen? De constructeur gebruikt in zijn toelichting adjectieven als stijlvol, tijdloos en chique. Wat mij opvalt zijn de mooie lederen zetels met witte stiksels, inclusief stoelverwarming op de voorste rij. Extra luxe die het leven tijdens deze koude wintermaanden aangenamer maakt. Het dashbord is overtrokken met een geruit stofje dat mij spontaan doet denken aan een visnetpanty. Of heb ik nu teveel fantasie? 

Op de boordcomputer vind ik allerlei interessante informatie terug die ik onderweg nodig heb zoals tijdsopgave, temperatuur, digitale weergave snelheid, vorstwaarschuwing, brandstofvoorraad, ingestelde snelheid cruise-control met limiter en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Wat echter ontbreekt, of wat ik niet heb teruggevonden, is een aanduiding die aangeeft hoeveel kilometer ik nog kan rijden. En dat vind ik een minpunt, niemand komt graag om van de dorst… ook een schattige smart niet. Dan maar op zoek naar een woordje uitleg in de handleiding, waarbij de zoektocht naar de handleiding een avontuur op zich was. Die zat immers verscholen in de koffer van de forfour, wie bedenkt zoiets? Dat kan niet anders dan een man zijn geweest. Eentje met een ingenieursdiploma op zak, maar verlies hem geen moment uit het oog of hij stapelt de ene blunder na de andere op. 

Wat leert de handleiding? Niks, ik blijf op mijn honger zitten. Nu we het toch over de brandstof hebben, smart belooft een gemiddeld verbruik van 4.2  l/100 km, maar in de praktijk blijkt het om een loze belofte te gaan. Tenzij ik de forfour aan een touw achter me aan trek, maar dat is niet de bedoeling. De verbruikswaarden van de 90 pk sterke automaat die ik heb genoteerd, zijn aan de hoge kant: van 7.0 l/100 km op de autostrade tot 9.0 l/100 km in druk stadsverkeer. Of meer dan het dubbele van wat de constructeur aangeeft. En dat voor een pluimgewicht van nauwelijks een voorschoot groot. Een Mercedes S-klasse verbruikt minder! 

Het goede nieuws is dat de forfour door zijn compacte afmetingen bijzonder  wendbaar is wat ik als een groot voordeel ervaar in het drukke stadsverkeer en in mijn ondergrondse parkeergarage. De mooie, zwart gelakte 15” vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen zijn kenmerkend voor de look van de smart forfour prime.  

En binnenin? Daar verheug ik mij over relatief veel bagageruimte en heel wat slimme opbergmogelijkheden. De smart forfour is dan wel geen ruime gezinswagen maar hij biedt toch plaats aan vier volwassenen, met voldoende beenruimte. Je krijgt nooit het gevoel dat je opeengehoopt zit in een blik sardientjes. Het panoramisch glazen dak creëert een groot ruimtelijk gevoel dat nog versterkt wordt door de achterin geplaatste motor. 

Of je gaat windsurfen met vrienden of picknicken met het hele gezin: de smart forfour biedt plaats voor elk avontuur.

Conclusie: het leuke, speelse design maakt van de forfour een eyecatcher. De kleurencombinatie - oranje en wit – doet hem nog meer in de kijker lopen.  Voor mij geen probleem, ik ben een groot voorstander van meer kleur en speelsheid in onze grijze wereld. Dankzij zijn compacte afmetingen en onvoorstelbaar kleine draaicirkel vond ik in de forfour makkelijk mijn weg en kon ik bij wijze van spreken op elke hoek van de straat parkeren. Minder happy ben ik met het (te) hoge verbruik. Een schoonheidsfoutje waar gewerkt moet aan worden. 


Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy