Nostalgie

© Mitsubishi

Nostalgie: Waarom we de Mitsubishi Sigma (bijna) vergeten zijn

23 januari 2025
Door Alain Devos

Over klassiekers als de Corvette, de Mustang en de Porsche 911 wordt heel wat geschreven, maar de autogeschiedenis telt nog veel meer verhalen die het verdienen om eens te worden verteld. Iemand geïnteresseerd in dat van de Mitsubishi Sigma?

 

Mitsubishi is nog steeds actief in Europa en in onder meer Nederland zelfs nog behoorlijk populair, in België wordt het Japanse merk al enkele jaren niet meer verdeeld. De invoer verliep hier bij momenten nogal turbulent, blijkbaar hebben ze er op de hoofdzetel in Tokio nog altijd zodanig slechte herinneringen aan dat ze het (voorlopig?) ook niet meer opnieuw willen proberen. Misschien hoeft dat ook niet. Het bij onze noorderburen dus wel beschikbare gamma telt, naast enkele al wat oudere en zelfs verouderde modellen, met de Colt en de ASX immers ook klonen van de Clio en Captur van alliantiepartner Renault.1 Nostalgie Waarom we de Mitsubishi Sigma bijna vergeten zijn

De grote jaren 

Autoliefhebbers met een kennis die iets verder in de tijd teruggaat, herinneren zich ongetwijfeld nog het Mitsubishi van de grote jaren. We doelen dan op de verschillende Colt- en Lancer-generaties die bij momenten zelfs Europese autobouwers inspireerden, op inventieve en dus trendsettende monovolumes als de Space Star, op stoere Pajero’s die tot de beste terreinvoertuigen van hun tijd behoorden en zeker ook op de verschillende fraaie coupés en zelfs heuse sportwagens die ons blij wisten te maken. Genre de Celeste, de Sapporo, de Starion en de spectaculaire 3000 GT, doen die namen echt geen belletje meer rinkelen? En dan waren er ook nog de vele successen in de rallysport en natuurlijk de Dakar. 

 De meest geavanceerde Mitsubishi ooit  

Zowat helemaal vergeten, behalve dus door ons, is wellicht de Sigma. Met die auto met haast limousine-allures wou Mitsubishi in de jaren 90 van vorige eeuw wel wat Europeanen uit hun BMW, Mercedes of Renault 25 proberen lokken. De in oktober 1990 op het autosalon van Parijs aan het publiek getoonde berline was toen de meest geavanceerde Mitsubishi die ooit in ons werelddeel was geraakt. Hij kwam in 1991 op de markt met tractie- en aanverwante veiligheidsystemen die toen nog als behoorlijk revolutionair konden worden bestempeld. Als opties waren ook een actieve vering en vierwielbesturing beschikbaar.2 Nostalgie Waarom we de Mitsubishi Sigma bijna vergeten zijn

Korte carrière 

De Sigma werd hier gelanceerd met een 3 liter grote V6 van 205 pk en een uitgebreide comfortuitrusting, dat laatste werd toen ook echt wel verwacht van Japanse auto’s. Voor een prijs van omgerekend zo’n € 45.000 was hij al voorzien van onder meer een automatische airco, elektrisch verstelbare stoelen, een lederen bekleding en een cruisecontrol. De auto was nauw verwant met de in Japan en Noord-Amerika verkochte Diamante, die dan wel een aanzienlijk langere carrière zou kennen. Die van de Sigma was echter eerder kort en dus ook geen succes, daar wist ook de in 1993 gelanceerde en in... Australië gebouwde Station Wagon nauwelijks iets aan te veranderen. 

 Het licht ging in 1996 al uit 

Net als verschillende andere Japanse constructeurs kon Mitsubishi echt geen bres slaan in de onverschilligheid van Europese kopers van grote en krachtige auto’s. Die bleven dan ook vooral de Duitse merken trouw, wat mettertijd ook het einde betekende voor zowat alle grote Britse, Franse en Italiaanse berlines. Voor de Sigma werd het licht in 1996 uitgedaan, in een opvolger was er om evidente redenen niet meer voorzien. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.