Volkswagen organiseert in januari een feestje voor de 50ste verjaardag van zijn Polo. Met gepaste trots, want de auto is ook vandaag nog een van de populairste modellen uit het nog altijd grote aanbod stadswagens. De constructeur vergeet in zijn terugblik niet te vermelden aan welke andere wagen uit dezelfde familie hij schatplichtig was...
We vierden in de voorlaatste Nostalgie-aflevering van 2025 en dus echt op de valreep nog de 50ste verjaardag van de Lamborghini Countach, in deze laatste episode blikken we ook al even vooruit naar die van de Volkswagen Polo. Die werd in 1975 gelanceerd, enkele maanden na de komst van de Audi 50. Waarom we die link leggen? Heel simpel, het kleintje van Volkswagen was eigenlijk niet meer en ook niet veel minder dan een Audi met een andere familie- en voornaam.
De Audi 50 was er in elk geval eerst, maar zou het met slechts 180.000 verkochte exemplaren maar tot in 1978 volhouden. De constructeur reageerde met de auto op de komst van onder meer de Renault 5, maar het merk was al wel iets hoger in de markt actief en gold reeds een beetje als premium... toen die term nog niet eens werd gebruikt. Volkswagen mocht dezelfde auto als Polo lanceren, dat was allicht al van bij de start van de ontwikkeling zo gepland. Al snel bleek dat die met zijn iets grotere aanbod en vooral ook iets lagere prijzen gewoon veel meer commercieel potentieel had, vandaar dat er ook geen tweede generatie van de Audi meer kwam. Zelfs de na drie jaar geplande facelift werd op het laatste moment geschrapt.
Het Volkswagen-gamma werd met de Passat, de Golf en de Polo zowat volledig vernieuwd
De Polo bestaat vandaag natuurlijk wel nog, het huidige model is zelfs al de zesde generatie. Met meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren is het ook een van Europa’s populairste stadswagens ooit. Toen hij in maart 1975 op de markt kwam, rondde hij een toen toch wel belangrijke vernieuwingsoperatie bij Volkswagen af. In 1973 was de Passat gelanceerd, in 1974 de Golf en nog een jaar later dus de Polo. Drie moderne auto’s met voorwielaandrijving, daar waar de toen toch echt wel al antieke Kever de motor nog achterin had zitten.
De tweede Polo-generatie kwam er in 1981, sportievelingen herinneren zich misschien vooral de Coupé G40 met compressor uit 1987. De derde Polo uit 1994 was een van de eerste auto’s in zijn klasse met airbags, vanaf 1998 kon je hem (eindelijk) ook als GTI bestellen. Nummer vier volgde in 2002, nummer vijf met ook al zoiets als infotainment- en rijhulpsystemen in 2009. Het is ook met het model van die generatie dat Volkswagen vanaf 2013 vier keer op rij de titel in het wereldkampioenschap rally won. De huidige Polo dateert van 2014, hij werd in 2021 nog eens stevig opgewaardeerd. Mocht Volkswagen ook nog een zevende generatie willen brengen, mag die dus eigenlijk niet lang meer op zich laten wachten...
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853