De laatste Taunus- en Granada-generaties waren auto’s met een heel klassiek design, begin jaren 80 oordeelde Ford dan ook dat de opvolgers naast een nieuwe naam evengoed een veel modernere look verdienden. De Taunus ruimde plaats voor de Sierra en de Granada voor de Scorpio. De eerste werd een succes, voor de tweede werd het een wat moeilijker verhaal.
De Ford Scorpio duikt al wel eens op in lijstjes met de... lelijkste auto’s uit de geschiedenis, al gaat het dan wel vooral over de in 1994 gelanceerde tweede generatie. De eerste (foto hieronder) kwam op de markt in 1985, toen ook al met een design dat voor een vrij radicale breuk met dat van de laatste Granada-generatie zorgde. Hij was er aanvankelijk alleen met een vijfdeurskoetswerk, daar waar er voor de voorganger keuze was tussen een klassieke twee- en vierdeurs en een ruime break. De laatste twee kwamen er voor de Scorpio ook, zij het pas enkele jaren later.
De in Keulen gebouwde Scorpio werd in 1986 uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar, een eer die hij onder meer dankte aan het antiblokkeersysteem voor de remmen. Het was immers ’s werelds eerste wagen die standaard met die veiligheidsvoorziening werd uitgerust. Andere troeven waren het comfort en de grote zitruimte, ook achterin was die echt royaal. Er was voor de achterwielaangedreven auto keuze uit benzine- en dieselmotoren. Die laatste waren 2,5 liter groot en van PSA- en nadien VM-origine, voor de topmodellen kwamen er verschillende krachtige zescilinders.
Populair bij het Nederlandse koningshuis
Een van de grootste Scorpio-fans werd de voormalige Nederlandse koningin Beatrix, er werden voor het koningshuis van onze noorderburen zelfs enkele verlengde en verhoogde varianten gebouwd. Bij het grote publiek wist de auto het succes van de Granada-voorganger niet meer helemaal te evenaren, maar het liep pas echt fout met de in 1994 gelanceerde tweede generatie. Enkele maanden voor die officieel zou worden voorgesteld, lekten er al foto’s gelekt in de Britse pers. Zelfs in tijden waar er nog geen sociale media bestonden, waren de commentaren bijzonder ‘zuur’.
De nieuwe en alleen nog als sedan en break aangeboden Scorpio was eigenlijk niet veel meer dan een technische opwaardering van het eerste model, met dan wel een grondig aangepaste look. De bolvormige koplampen, de al even vreemde grille en het ‘dikke’ achterwerk met veel te kleine lichtblokken zorgden voor flink wat controverse. De grootste critici merkten ook spottend op dat de achterkant van de auto wellicht was ontworpen door mensen die nooit de voorkant hadden gezien. Of omgekeerd, van enige harmonie in het ontwerp was er volgens hen geen sprake.
De commentaren bij de gelekte foto’s zorgden voor paniek
Bij Ford ontstond er na de giftige commentaren op de gelekte foto’s natuurlijk enige paniek, waarop de gespecialiseerde pers in het design- en ontwikkelingscentrum in Keulen werd uitgenodigd. De pas recent aangestelde Europese designbaas Fritz Mayhew, die niet eens bij de ontwikkeling van de auto betrokken was geweest, verdedigde hem volgens de geschiedenisboeken met vuur. Hij ‘verweet’ de concurrentie vooral een soort tweedimensionele en daardoor ook saaie auto’s te bouwen, terwijl de looks van de Scorpio driedimensioneel werden genoemd.
Mayhew hield dan ook een pleidooi voor de terugkeer van grotere radiatorgrilles, meer sculpturale lichtblokken, sierdelen uit chroom en zelfs gewelfde dashboards, waarbij Ford met zijn nieuwe topmodel dus duidelijk al het voortouw had genomen. De man kreeg eigenlijk voor een stuk gelijk, want verschillende designers volgden in de daaropvolgende jaren wel het Scorpio-voorbeeld. Alleen leverden die dan meestal iets beter huiswerk af. De Ford was voor zijn tijd zeker apart, maar haast niemand vond hem mooi.
Misschien was de wagen wel de voorbode van een nieuwe trend
Achteraf bekeken mag de wagen dus toch wel als de voorbode van een nieuwe designtrend worden gezien, zij het dan met een enigszins valse start. De New Edge gedoopte designfilosofie van Ford zorgde immers wel voor zowel originele als leuke ontwerpen als de Ka en de in 1998 gelanceerde eerste Focus. Het succes van die auto’s hielp de commercieel veel minder geslaagde carrière van de tweede Scorpio dan ook snel vergeten, de tegenvallende verkoopcijfers hadden trouwens ook deels te maken met de afnemende belangstelling van de klanten voor zowat alle grote berlines van de zogeheten volumeproducenten.
De teller voor de twee Scorpio-generaties bleef steken op zo’n 850.000 exemplaren, dat waren er veel minder dan wat Ford voordien van evenveel Granada-reeksen had weten te bouwen en verkopen. Er kwam dan ook geen opvolger meer. De Amerikaanse constructeur had ondertussen trouwens Jaguar en Volvo overgenomen en hoopte dat die merken de leemte in de catalogus konden opvullen, maar dat werd natuurlijk nog een heel ander en zo mogelijk nog veel ‘moeilijker’ verhaal.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853