De Ferrari Testarossa en Lamborghini Countach, wedden dat die twee Italiaanse sportwagens postergewijs nog meer jongenskamers hebben versierd dan pakweg de Porsche 911 of Chevrolet Corvette? De eerste meestal in het rood, de bolide uit Sant’Agata Bolognese kwam in tal van kleuren. De productie en verkoop startten in 1974, 50 jaar later geldt de Countach nog altijd als een van de meest invloedrijke sportwagens ooit.
De Countach toonde zich voor het eerst aan de zonder twijfel zowel verraste als verbaasde autowereld in 1971, toen kwamen de Italianen naar buiten met het LP 500-prototype. De letters stonden voor longitudinale posteriore, dat sloeg op de in lengterichting geplaatste en 5 liter grote V12. Het ontwerp was van de voor Bertone werkende Marcello Gandini, die liet zich inspireren door enkele eerdere conceptcars met enigszins vergelijkbare wigvormen.
Bijzonder origineel op het prototype was het... ontbreken van klassieke buitenspiegels, vanachter het stuur kon je via een soort periscoop wel zien wat er achter de auto gebeurde. Dat ‘snufje’ haalde de serieproductie natuurlijk niet, er werd sowieso nog zowat drie jaar aan dat eerste ontwerp gewerkt. De V12 zag zijn cilinderinhoud tot 4 liter gereduceerd, wat voor de extra voornaam LP 400 zorgde. Countach betekent in het dialect van de streek van Piemonte zoiets als ‘geniaal’ of zelfs gewoon ‘wauw’, een lokale boer zou het hebben geroepen toen hij de auto voorbij zijn veld zag passeren.
De snelste van zijn tijd
De bij zijn lancering in 1974 375 pk sterke bolide kon in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h spurten, dat was voor die tijd echt wel uitzonderlijk snel en zelfs zowat het beste op vier wielen dat je toen kon kopen. Er was slechts één variant beschikbaar, met wel veel meer mogelijke kleuren dan bij concurrent Ferrari. Je kon de auto zelfs krijgen met goudkleurige velgen, die waren er voordien trouwens ook al voor de Miura.
De Countach was eventjes dé ster van de Italiaanse sportwagenwereld, tot Ferrari in 1976 de 512 BB lanceerde. Dat leek vooral een doorontwikkeling van de 365 GT4 BB, maar met ‘slechts’ 340 pk was hij toch nog iets minder krachtig en ook minder snel dan de Lamborghini. Die zag zijn carrière tot 1990 duren, in de loop der jaren kreeg hij er met onder meer de Ferrari 288 GTO en meer nog de F40 wel sterke(re) rivalen bij. De eerste exemplaren van de Porsche 911 Turbo hadden minder vermogen dan de Italiaanse bolides, maar waren met hun zescilindermotor ook aanzienlijk lichter.
Elegant was de Countach eigenlijk niet
Misschien meer nog dan met zijn krachtige motor, baarde de Countach opzien met zijn looks. Voor een straatauto waren de wigvorm en de als de vleugels van een vlinder openklappende deuren zonder meer revolutionair, dat gold ook wel voor de plaats van de motor achter de cockpit en die van de versnellingsbak er nog net tussen. De trapeziumvormige koetswerkpanelen waren van lichter aluminium vervaardigd, ze werden op een buizenchassis van staal gemonteerd. Elegant was de Lamborghini hoegenaamd niet, zeker niet in vergelijking met de schitterende Miura die hem voorafging. Maar opvallen deed hij des te meer.
Lamborghini zou de auto natuurlijk verder blijven ontwikkelen, een nieuwe ophanging en vooral de extra spoorbreedte maakten hem zo mogelijk nog wat spectaculairder. Hetzelfde gebeurde met de mechaniek, als LP 500 S was de tot bijna 4,8 liter vergrote V12 al 400 pk sterk. Hij werd in 1985 ook nog vervangen door een 5,2 liter groot exemplaar met 455 paarden. Als Quattrovalvole was de Countach dan weer eventjes zowat ’s werelds snelste auto, tot de Ferrari Testarossa hem dat statuut afnam.
Het extreme karakter van de Countach keert terug bij zowat alle andere Lamborghini’s
In 1990 was het het Countach-verhaal afgelopen, hij werd opgevolgd door de Diablo met een design dat duidelijk in dezelfde richting verderging. Het extreme karakter van de Countach is als een rode draad door de ontwerpen van alle volgende modellen blijven lopen, het zorgde er ook voor dat ze zich nooit met de auto’s van die ‘andere’ Italiaanse autobouwer lieten verwarren. Er bestaat wat twijfel over het precieze aantal gebouwde Countachs, het zouden zo’n 2.000 zijn. Of 1.999, zo weet Lamborghini zelf te melden.
In 2021 werd voor de 50ste verjaardag van het eerste prototype nog eens een ‘nieuwe’ Countach gebouwd. De LPI-800-4 was een moderne, 814 pk sterke en zowat € 2,35 miljoen kostende interpretatie van het icoon, met dus nogal wat visuele knipoogjes naar de originele auto. Er werden 112 exemplaren van gebouwd, ze gingen bijna allemaal naar eigenaars van een ‘echte’ Countach uit dus de vorige eeuw.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853