Nostalgie

© Volkswagen

Nostalgie: Volkswagen EA 276 was unieke voorganger van 50-jarige Golf

09 februari 2024
Door Alain Devos

De Volkswagen Golf, wereldwijd al goed voor meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren, bestaat 50 jaar. De Duitsers voorzien ongetwijfeld nog wel enkele feestjes, ondertussen lieten ze ons ook al even de unieke EA 276 zien. Een conceptcar die de serieproductie dus niet haalde.

 

Gelukkig maar, zouden we misschien nog aan onze inleiding kunnen toevoegen. De rode EA 276 dateert van 1969 en was een van de vele prototypes waarmee werd gepoogd in een opvolger voor de Kever te voorzien. Dat succesnummer ging toen al enkele decennia mee, in Wolfsburg begrepen ze natuurlijk dat zijn populariteit vroeg of laat wel zou beginnen tanen. Verschillende concurrenten hadden toen ook al modellen met een wat moderner mechanisch concept in de catalogus staan, bij Volkswagen werd dus evengoed gewerkt aan een wat ruimere en vooral functionelere opvolger voor de Kever. Nostalgie Volkswagen EA 276 was unieke voorganger van 50 jarige Golf autonieuws Alain Devos 0007

Motor voorin

Dat zou dus de in 1974 gelanceerde Golf worden, de ontwikkeling van die auto was echter al in de late jaren 60 begonnen. Het leverde zoals gezegd verschillende conceptcars op, de meeste zullen we allicht nooit te zien krijgen. De EA 276 werd eerder deze maand echter wel eens naar buiten gereden voor een retrofeestje in Bremen, hij mocht ook poseren voor een fotoshoot en kreeg daarbij het gezelschap van een exemplaar van de allereerste Golf. De EA 276, een ‘naam’ die niet meer dan een interne code was, had al wel wat kenmerken van die latere Golf. De motor, die bij de Kever nog achterin zat, was naar voor verhuisd en het prototype had achteraan ook een torsie-as en een derde deur om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken.Nostalgie Volkswagen EA 276 was unieke voorganger van 50 jarige Golf autonieuws Alain Devos 0008

Verdeelde meningen

De motor van de EA 276 was echter wel nog altijd de welbekende boxer met luchtkoeling van de Kever, in het voor de ontwerpers opgestelde lastenboek stond immers dat de auto bovenal betrouwbaar moest zijn én dat de ontwikkelingskosten beperkt dienden te blijven. In Wolfsburg beseften ze toen gelukkig wel dat de dagen van de qua concept toch echt verouderde Kever-motor geteld waren. Over het design van de de EA 276 waren de meningen allicht ook verdeeld, dus viel de keuze voor de verdere ontwikkeling van de Kever-opvolger uiteindelijk op het modernere ontwerp van Giorgetto Giugiaro van Italdesin. Wat dus in 1974 (onder meer) de gele en toch heel wat mooiere Golf I van onze foto’s opleverde.Ein Jubiläum, das der Marke Volkswagen am Herzen liegt: 50 Jahre Golf

Groot succes

Bij Volkswagen bereidden ze de lancering van die eerste Golf hoe dan ook met een bang hartje voor. De Kever had het merk op de kaart gezet en was zelfs in Noord- en Zuid-Amerika heel populair geworden. De opvolging van die auto mocht dus eigenlijk niet mislukken, maar succes was verre van gegarandeerd  De serieproductie van de Golf in Wolfsburg begon in maart 1974 en al snel bleek dat de faalangst nergens voor nodig was geweest. De Golf werd zowat meteen een hit en is dat vele generaties later nog altijd, ook al staat hij nu natuurlijk wel wat in de schaduw van diverse elektrische auto’s. En toch, de voor 2025 geplande ID.2 lijkt zowaar weer wat op een Golf. Wedden dat vooral het marketingvolk met dat idee is komen aanzetten?

Deel op

Lees meer over

Alain Devos

Alain Devos (°1962) weet al sinds 1990 vier van zijn grootste passies professioneel te combineren: auto's, autosport, reizen én (erover) schrijven. Van de leukste klassiekers tot de nieuwste Chinese auto's, hij heeft er altijd wel iets over te vertellen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.