Nostalgie

© Renault

Nostalgie: terug naar de tijd van de originele Renault 5

04 februari 2024
Door Alain Devos

Eind februari onthult Renault eindelijk de langverwachte productieversie van de nieuwe én volledig elektrisch aangedreven R5, Autonieuws.be mag die trouwens binnenkort al in avant-première ontdekken. Het leek ons hét moment om nog eens terug te keren naar de allereerste en dus originele R5, een autootje dat compacte hatchbacks populair maakte én tegelijk ook verschillende fraaie pagina’s in het grote autosportgeschiedenisboek wist te vullen.

 

Wie vandaag nog niet met een elektrische auto rijdt, maakt morgen, overmorgen of misschien nog wat later allicht onvermijdelijk toch de overstap. Maar zelfs al worden we grote fans van het elektrisch rijden, of zijn we het ondertussen al, het zal onze liefde voor de vele klassiekers uit de rijke autogeschiedenis zeker nog niet meteen doen bekoelen. Ook niet bij Autonieuws.be, wel integendeel. We gaan hier dan ook wat vaker, met kleine en grote knipogen, terugblikken op de vierwielers waar wij, onze ouders of onze grootouders mee ‘groot’ geworden zijn of waar wij of zij misschien ooit zelfs de muren van onze slaapkamers mee versierden. 

Vooral voor dames?

terug naar de tijd van de originele Renault 5 autonieuws Alain Devos 007Dat zullen zeker niet altijd droomauto’s als een Jaguar E-Type, Lamborghini Countach, Porsche 911 of andere Ferrari 512 Berlinetta Boxers zijn, de ‘oude doos’ telt ook heel wat ooit heel alledaagse autootjes waar we vandaag met een grote glimlach aan terugdenken. We hoeven ook niet altijd weer zelf achter het stuur te kruipen, vaak vertelt een stukje geschiedenisles zoveel meer dan een ‘delicate’ rit met krakende versnellingsbak of twijfelende trommelremmen.

Zo’n testritje deden we overigens wel nog eens met de Renault 5 Turbo 2, de fraaie epiloog van het eerste hoofdstuk uit de lange R5-geschiedenis. Die gaat terug tot 1972, de Franse constructeur lanceerde het driedeursautootje toen met vooral vrouwelijke chauffeurs als doelgroep. Dat zal vandaag misschien wenkbrauwen doen fronsen, maar achter het stuur van auto’s waren dames in die tijd nog altijd in de minderheid. Naarmate ze vaker uit huis gingen werken, een eigen loon verdienden én een rijbewijs behaalden, werden ze natuurlijk ook interessanter voor autobouwers- en verkopers. terug naar de tijd van de originele Renault 5 autonieuws Alain Devos 003

Inspiratie voor de concurrentie

Slim gezien dus van Renault om met de R5 uit te pakken, al bleek snel dat de compacte hatchback ook heel wat jonge en evengoed oude(re) mannelijke bestuurders voor zich kon winnen. De ontwikkeling van de R5 was al in 1967 begonnen, onder leiding van dezelfde Pierre Dreyfus die Europa eerder de R4 had geschonken. De R5 was moderner en voor zijn tijd ook comfortabeler, hij telde aanvankelijk wel twee deuren minder. Met zijn lage laaddrempel, neerklapbare achterbank en dan ook relatief grote koffer was hij bijzonder handig. In het toen al drukke stadsverkeer konden de originele bumpers van polyester ook beter tegen een stootje dan die van klassiekere auto’s.

De natuurlijk voorwielaangedreven en van een kleine en zuinige motor voorziene R5 bleek een echte trendsetter, het concept werd al snel door diverse concurrenten gekopieerd. Denk maar aan latere klassiekers als de Ford Fiesta, Peugeot 205 en Volkswagen Polo, het was duidelijk dat de Renault nogal wat ontwerpers wist te inspireren. Van de eerste generatie, die in 1984 werd opgevolgd door de Supercinq of kortweg opnieuw R5, werden iets meer dan 5,7 miljoen exemplaren gebouwd. Tien jaar lang was het de best verkochte auto in Frankrijk, in het topjaar 1980 was de inmiddels ook als vijfdeurs verkrijgbare R5 zelfs goed voor 16 procent van de totale verkoop in dat thuisland.

Motor op de achterbank

terug naar de tijd van de originele Renault 5 autonieuws Alain Devos 004Er werden van de door Michel Boué getekende hatchback tal van varianten afgeleid, van een krachtigere en ook wat luxueuzere GTL over de snelle en sportief uitgedoste Alpine en Alpine Turbo tot de vooral voor de racerij bedoelde 5 Turbo. Die zag zijn 1,4 liter grote en tot 160 pk opgevoerde  motor verhuizen naar de plaats waar normaal de... achterbank zat en werd dus via de achterwielen aangedreven, een recente kennismaking herinnerde er ons nog eens aan dat je wel wat stuurmanskunst aan de dag moest leggen om er echt plezier aan te beleven. 

Het woord Turbo betekende in die tijd natuurlijk ook nog wel iets en joeg misschien zelfs nog schrik aan, de vele sportieve addenda van het koetswerk van de kleine bom op wielen deden dat eigenlijk evengoed. De Turbo en de in 1983 gelanceerde Turbo 2 waren voorzien van enorme wielkastverbreders, grote koelopeningen en dito spoilers en al even stoere velgen. Nu de tot voor (heel) kort nog populaire moderne hot hatches met minder dan 250 pk niet meer buiten durven komen, lijken de 160 paarden van de Renault van weleer dan ook eerder mager. Maar dik 40 jaar geleden was het wel nog heel wat, zeker voor een auto die leeg slechts 970 kilo woog.

Het grote turbogat

Het is echter vooral het turbogat dat vandaag voor een glimlach zorgt. Er werd ooit wel eens gegrapt dat het positieve effect van drukvoeding toen even lang op zich liet wachten als de tijd die je nodig had om een ei (zacht) te koken, dat was natuurlijk... een beetje overdreven. Maar het is er wel en vraagt dan ook om een andere rijstijl dat deze die koppelrijke benzine-, diesel- en elektromotoren vandaag mogelijk maken. De manuele vijfbak heeft een wat te lange pook en de onbekrachtigde besturing is wat traag, maar al bij al is zo’n Renault 5 Turbo best nog wel te genieten en toont hij zich zelfs een leuk sportautootje.terug naar de tijd van de originele Renault 5 autonieuws Alain Devos 005

Of de nieuwe en dus elektrische R5 dat straks ook wordt? Misschien wel, toch als zustermerk Alpine met de gepeperde A290-variant komt. Die krijgt allicht zelfs voor een stukje weer de looks van de Turbo van weleer mee. Wie zei ook alweer dat alles ooit wel een keer terugkeert?ALPINE A290

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.